Husfar Jannes recept

"det är ekologisk mat som gäller"

Västra Ekoskolans egna kock Janne har arbetat på skolan sedan 2000 då han kom direkt från en egen lunchrestaurang och ett liv i restaurangbranschen. Så här skriver han om maten på skolan:

På skolan är det ekologisk mat som gäller. Maten lagas så mycket från grunden som det bara går. Kravmärkning eller rättvisemärkning finns på nästan alla burkar och paket, och leveranserna med råvaror sker så sällan som möjligt för att skona miljön.

En stor del av produkterna beställs från Martin och Servera, vilket ger en bra garanti för allergisäkra varor och tillgång till en mängd kravmärkta och miljövänliga produkter.

Västra Ekoskolan följer skolverkets riktlinjer för näringsriktig mat bland annat genom att använda Skolmat Sveriges verktyg. Köket är lite petiga och vill inte bara vill servera nyttig och näringsberäknad utan helst även klimatsmart och svensk.

Med hjälp av barn och föräldrar odlas även en del grönsaker och frukt i ”sinnenas trädgård”.

Naturligtvis är även kökets papper och städprodukter miljömärkta.

"Mamma, din mat är inte lika god som Jannes", berättade en förälder att hennes dotter beklagat sig vid middagsbordet. Här kan alla föräldrar inspireras av Jannes vegetariska kikärtsgryta, mumsiga lingonrutor och basilika och olivoljebröd.