Veckobrev spår 3

Här i spår tre hittar du skolans fyror och femmor.
Klasslärare Nina Jonsson

Veckobrev v 16

Hej!

En nyinstallerad Smart Board i vårt klassrum är veckans stora nyhet! Den har vi haft kul med idag.

Det har varit hälsovecka. Varje dag har startats med ”Röris” på fotbollsplanen. Vi har övat multiplikation, 8:ans tabell ute under rörelse och 7:ans tabell inomhus/utomhus stillasittande. Vi ville kunna se om det visade sig någon skillnad i resultat mellan den tabell vi övade i rörelse och den vi övade stillasittande. Därför började måndagen med ett multiplikationstest. Samma test gjordes om idag. Vi kunde se att alla förbättrat sig mycket både när det gäller tid och antal rätt. Bra jobbat!

Vi har lärt oss om varför det är bra för våra hjärnor att höja pulsen.

Onsdagens knytisfrukost blev en succé. Så mycket härlig och god mat vi fick!  Vi hade dukat upp på olika bord och placerat ut maten utefter kostcirkelns olika delar, frukt och bär stod för sig, liksom bröd och flingor, mjölkprodukterna hade ett eget bord och så vidare. Många bord gjorde att det flöt på fint när alla skulle ha frukost på en gång.

Eleverna har fått börja visa sina egna ”Grej of the Day”. Först får vi gissa på ledtråden och sedan får vi lära oss något nytt, denna vecka har vi lärt oss om deltadelfinen och vallabyn.

Med inspiration från vår högläsningsbok, Alex Dogboy, har vi skapat bilder som föreställer en scen ur boken. Det blev många olika bilder, som när Alex räddat sig upp i ett träd efter orkanen Mitch eller när han hittade sin hund.

Igår hade vi en utelektion i engelska. Då gick vi bland annat en tipspromenad, med frågor på engelska så klart.

Vi har jobbat med stavning av ord som innehåller – sion och –tion, till exempel station, division och diskussion. Idag har vi också haft en trädgårdstimme där vi bland annat tog hand om komposten. Alla slet och jobbade jättefint.

Klassresa till Boda Borg i Oxelösund är nu bokad den 28/5. Fyra föräldrar har anmält intresse för att köra. Tack till er! Det ska bli kul! J

Vi är tacksamma om ni svarar på den digitala enkät som skolan skickar ut angående Hälsoveckan.

På måndag kommer Anders Ahlqvist och föreläser om nätvett – se hemsidan och tidigare rektorsbrev – för åk 4 – 6. Det innebär att  fyrorna slutar 14.45 på måndag och alltså får en lite längre skoldag än vanligt.
nina16nina161nina162

Vecka 17

Mån              Ny engelskaläxa (till den 2 maj)

4:or, s 32-33 plus glosor som är förprickade

5:or, s 32-35 plus glosor som är förprickade

Glosorna ligger också på glosor.eu, anv namn: NinaJonsson, inget lösenord behövs.

Föreläsning om nätvett, alla slutar 14.45.

Tis                  Idrott ute

Tors               Idrott ute

Ha en fin vårhelg!

Flitiga trädgårdsarbetare.

 

Veckobrev v 15

I tisdags hade vi en härlig, solig utelektion. Under dagens första pass skrev vi dialoger. Det är många skrivregler att lära sig då, men skrivarparen jobbade fram fina och roliga dialoger som följde alla dessa regler. När vi sedan kom utomhus övade vi oss på att ge respons på varandras texter och förbättra den egna texten. Sen hade vi uppläsning. Se bilderna.

På SO-lektionerna fortsatte vi med att titta på UR-serien ”Berätta för mig”. Vi pratade om grupptryck, hur svårt det kan vara att stå emot det och hur modig man är om man vågar. Vi diskuterade också fördomar och om att säga ifrån på ett bra och tydligt sätt om man blir retad. På NO-lektionerna har vi kemi och övar att skriva labbrapporter. På matten jobbar fyrorna med repetition av allt vi sysslat med under året medan femmorna löser problem som innehåller multiplikation och division.

I onsdags var det dags för terminens första bildlektion. Tillsammans med Lycille skapade eleverna bilder till olika talesätt och uttryck, till exempel eld i baken. På biologin och Grön flagg jobbade vi vidare med våra filmer om olika ekosystemtjänster. Nu är de klara! Nästan alla har också blivit klara med sina egna Grej of the Day. Fredagen ägnades bland annat åt lite SYV. Då skapades det ”drömkartor” där vi funderade över framtiden, vilka egenskaper och starka sidor man har, vilka drömmar man har.

Beställningarna till Kakservice är nu inskickade. Vi fick ihop hela 362 burkar och det innebär att förtjänsten blir 19 kr/burk. Klassen tjänar 6878 kr! Kakservice har hört av sig och meddelat att leveransen kommer till skolan på måndag eller tisdag nästa vecka.

Nästa vecka har vi terminens hälsovecka. Idag har eleverna fått med sig info hem om denna.

Under hälsoveckan kommer vi att ha en gemensam frukostonsdag morgon. Då tar eleverna med sig något hemifrån som vi dukar upp på våra gemensamma buffébord. I år blev det bestämt att åk 4 och 5 tar med sig kolhydrater i form av bröd, flingor eller gröt. Obs att det ska vara hälsosamma alternativ utan socker. Åk 4-5 tar också/eller med sig något med protein, t ex ägg, ost, skinka, fisk. Vi vill att era bidrag ska vara ätfärdiga, det vill säga brödet är skuret, äggen är skalade.

Tänk på att nötter och jordnötter inte får komma in i skolans lokaler på grund av allergi.

Vecka 16

Hälsovecka, Bra kondis – bra koncentration

Rörelseläxa som ska fyllas i varje dag.

Mån              Engelskaläxa, boken tillbaka till skolan!

Tis                 Utedag

Idrott ute

Ons                Hälsofrukost

Tors               Idrott ute
nina15

Läsa och ge respons på kompisarnas texter.
nina151
nina152
nina153

Trevlig helg!

Nina

Veckobrev v 13

Denna vecka var det dags att byta slöjdgrupper för åk 4. Grupp B har nu slöjd resten av terminen. Vad gäller femmorna så hade de sitt sista slöjdpass förra onsdagen.

Igår hade vi uppläsning av våra egna sagor för spår 1. De mindre barnen var imponerade av både berättelser och bilder och satt som små ljus och lyssnade. Jag gick runt och lyssnade lite här och där och det var verkligen kul att höra så många fina uppläsningar. Vi hade förstås övat innan och eleverna fick då ge feed-back till varandra om vad som uppläsaren gjorde bra och kanske ge ett tips om vad som kan bli ännu bättre.

I måndags var vi på teater som handlade om ett barns flykt från ett krigshärjat land. Det var en riktigt bra föreställning som byggde på verkliga berättelser från barn som flytt hit. Igår hade vi en minnesrunda om vad vi mindes från föreställningen. Vad hände först? Vad hände i mitten? Vad hände i slutet? Vi pratade om hur vi kunde förstå vad som hände trots att skådespelarna inte pratade och kom fram till att ljus, ljudeffekter och musik hjälpte till mycket. Sen fick alla också fundera över vilken scen de mindes mest. Ett exempel som flera då tog upp var när barnen på flykt hängde sig fast under ett tåg i två dygn.

Veckan har också innehållit biblioteksbesök i Västerhaninge, idrott i Lidahallen och dansuppvisningar. Vi har haft lite engelska också, bland annat en lyssningsövning och textläsning. På onsdagen dukade Janne upp en läcker påskbuffé så att vi kunde ha vår traditionella påsklunch. Mysigt! Idag fortsatte vi att jobba med egna ”Grej of the Day” och många har hunnit bli klara. Några har till och med börjat på en till.

Vecka 15

Det blir en ny engelskaläxa som delas ut på måndagen. Det är både textläsning och glosor. Glosorna är förprickade i gloslistan i bak i boken. De ligger också på glosor.eu, inlogg NinaJonsson, inget lösenord behövs. Det går också att göra övningar till styckena på Bingel.

Åk 4: s, 30 – 31, Charlie’s restaurant

Åk 5: s, 30 – 31, The case of the empty safe

Mån             Lämna in Kakservicebeställningarna till skolan

Ny engelskaläxa delas ut

Tis                Idrott

Tors              Idrott

Vecka 16 är vårterminens hälsovecka.

 

Ha ett fantastiskt glatt påsklov!kyckl nina

Nina

Veckobrev v 12

Hej!

I onsdags avslutade vi vårt arbete med Sveriges nationella minoriteter genom att eleverna i par fick ett papper med sanna och falska påståenden. Man skulle klura ut vilka som var sanna och vilka som var falska. Om något påstående var falskt skulle man också förklara varför. Nu går vi närmare in på att jobba med följande centrala innehåll i religion: Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning. Vi gör det, bland annat, genom att titta på UR-serien ”Berätta för mig” och bearbeta på olika sätt, till exempel med diskussioner och skrivande.

Under veckan har vi fortsatt att jobba med filmerna om ekosystemtjänster och som vanligt tittat på ”Lilla Aktuellt”, haft egen läsning och högläsning ur ”Alex Dogboy”. De allra flesta är nu klara med sina sagor och på onsdag i nästa vecka ska förstisar och ettor få lyssna på alla dessa fantastiska berättelser för då kommer 4-5:orna ut och läser för dem. På engelskan har vi, förutom att jobba med texterna ur Champ, gjort lyssningsövningar.

Eleverna har tidigare önskat att få göra egna Grej of the Day. Detta arbete startade vi upp i torsdags. Det märktes att barnen var sugna på detta!

Batterijakten är avslutad. Vi fick ihop 85 kg! Bra jobbat! I ett mejl från Batterijakten berättade de precis att Sveriges fyror har samlat in 130 ton! Strålande!

Vecka 13

Mån              Engelskaboken till skolan!

Teater (se mejl om detta)

Tis                 Vi åker till biblioteket i Västerhaninge

Idrott Lidaskolan

Ons                Påsklunch

Tors               Idrott inne

Fre                 Långfredag

Trevlig helg!

Nina

 

Veckobrev v 11

Hej!

Tack för alla trevliga utvecklingssamtal! Nu är alla klara. Under veckan har vi jobbat med Sveriges nationella minoriteter, något som ingår i det centrala innehållet i samhällskunskap. Vi har skrivit och illustrerat våra sagor, tittat på ”Klassen” och ”Lilla Aktuellt” och haft diskussioner om innehållet. På engelskan jobbade femmorna bland annat med ”Little Red Ridinghood” och fyrorna jobbade med arbetsuppgifter som tillhörde texterna de haft i läxa.

I torsdags startade vi arbetet med att göra filmer om några olika ekosystemtjänster. Det gick alla in för med entusiasm. Vi har planer på att lägga ut dem i en egen Youtubekanal så småningom. Ingen av eleverna kommer att synas i filmerna, de blir tecknade.

Nu har alla fått med sig säljkataloger med beställningslistor från Kakservice. Företaget rekommenderar en försäljningsperiod på tre veckor så barnen har till den 3/4 på sig, men det är sista dagen att lämna in sina beställningar. Det kommer sedan att ta 2-5 arbetsdagar innan leveransen kommer, allt enligt Kakservice. Klassen tjänar 18 kr/burk om vi säljer upp till 270 burkar. Vill någon ha fler försäljningskataloger är det bara att säga till.

Vad gäller Batterijakten är absolut sista dagen att lämna in den 22/3 eftersom batterierna ska vara inlämnade senast kl 11.59 på fredagen 23/3.

De två följande veckorna händer det en hel del. På båda tisdagarna åker eleverna till Lida för inomhusidrott. De åker med 12-bussen och åker hem med 14.45-bussen. De elever som vill kan gå av på vägen hem. På onsdag 21/3 kommer skolsköterskan och pratar om pubertet med åk 5 och åk 6. Måndag 26/3 åker vi till Haninge och går på teater. Vi tar buss 848 från Västerhaninge kl 14.39 och är tillbaka på skolan kl 14.50. Tisdagen samma vecka åker vi också till biblioteket i Västerhaninge.

 

Vecka 12

Mån              Ny engelskaläxa

4:or s 22-23 i boken. Öva läsning, uttal och förståelse av texten.

5:or s 22-25 i boken. Öva läsning, uttal och förståelse av texten.

Tis                 Idrott på Lida

Ons                Information om pubertet, femmor

Tors               Idrott

Sista dag att lämna in batterier!

Trevlig helg!

Nina

Veckobrev v 10

Hej!

Nu har barnen kul i all snö på skolgården! På lektionerna har vi jobbat på att få färdigt våra sagor. Det blir fantastiska berättelser av olika slag. Alla har fått redovisa att vad de kan om Norden och i och med detta avslutade vi arbetsområdet. Vi har också haft lektioner som hör till Batterijakten. Insamlingen av batterier pågår till och med den 23 mars. Eleverna får med sig ett infoblad om säkerhet kring batteriinsamling.

På matten håller fyrorna på med multiplikation och division, medan femmorna fortfarande jobbar med bråk. Lini hälsar att klassen håller på med dans på idrotten och därför har idrottslektionerna inomhus fram till påsklovet.

Som vanligt har vi tittat på ”Lilla Aktuellt” och haft diskussioner efteråt. Vi har börjat med en ny högläsningsbok, ”Alex Dogboy” av Monica Zak, som handlar om ett gatubarn i Honduras. Dagen till ära, 8 mars, tittade vi på en film om Selma Lagerlöf och hennes kamp för kvinnlig rösträtt.

Vecka 11

Mån              Engelskläxa, boken tillbaka till skolan!

Tis                 Idrott

Tors               Idrott

Trevlig helg!

Nina

Veckobrev v 8

Hej!

Under veckan som gått har vi fortsatt med sagor på svenskan och med ekosystemtjänster på biologin/grön flagg. Vi har också bekantat oss mer med våra nya, fina engelskaböcker.

Eleverna har önskat att vi ska titta på SVT-programmet ”Klassen”. Det passar fint in i det centrala innehållet i religion som handlar om ”Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning.” (Lgr 11). Så vi har hunnit titta på två program och diskuterat dem efteråt. Med Lini hade klassen en lektion som ingick i Batterijakten.

Angående slajm och andra leksaker eleverna tar med sig hemifrån så vill skolan att dessa saker stannar hemma från och med vecka 10.

Vecka 10

Mån              Ny engelskaläxa i boken, 4:or + 5:or

Tis                 Idrott

Tors               Idrott

Fre                 Studiedag, eleverna lediga

Ha ett superbra sportlov!snögubbe

Veckobrev v 7

Denna vecka provade vi på norska genom att läsa och lyssna på De tre bukkene Bruse. Det var roligt! Alla i klassen har fått en ny fin engelskabok, Champ. Den ska vi jobba i framöver. Fyrorna har fortsatt med att göra uppgifter som hör till Skolverkets bedömningsstöd i engelska. Denna gång handlade det om ordkunskap. Vi har som vanligt tittat på ”Lilla Aktuellt” och jobbat med Norden på geografin. Eleverna fick utifrån geografiboken hitta på frågor som jag sedan sammanställde till ett papper med frågor som alla fick jobba med idag. De var väldigt duktiga på att komma på bra frågor!

Det har handlat ännu mer om ekosystemtjänster på biologin/grön flagg. Mer specifikt har det handlat om hur näring cirkulerar i ett kretslopp, bland annat med hjälp av nedbrytare. Dessutom hann några grupper med att fundera över komplicerade saker som vilka ekosystemtjänster som ger oss mat på bordet eller vilka ekosystemtjänster som försvinner om vi hugger ner all skog.

Förutom att det handlat en del om det norska språket på svenskan har vi börjat planera och skriva egna sagor. Alla går in för detta med stor entusiasm. Det ser ut att bli många olika sorters sagor.

När det gäller Batterijakten frågar eleverna om de får ta med sig batterier till skolan. Det går bra, men det kom ett mejl häromdagen där vi får veta att vi snart kommer att få ett insamlingskit med påsar och fler etiketter. Så om ni vill vänta till dess går det också bra. Jag har  förstått att många är engagerade i detta. Kul!

 

Vecka 8

Utvecklingssamtalen börjar!

Tis                 Idrott, ute

Tors               Idrottsdag, vi åker till Rudan

Matsäck behövs ej, vi grillar där, men skicka gärna med något nyttigt att äta på förmiddagen.

 

Ha en fin helg!

Nina

Hej!

Idag fick alla elever med sig ett papper om utvecklingssamtal. Observera att ni som vill ändra tid behöver höra av er senast 14/2.

Angående att tjäna pengar till klasskassan kom ett förslag från en förälder att barnen istället för att sälja kakor kan utföra olika sysslor och få betalt motsvarande vad man tjänar på att sälja en burk, till exempel genom att passa ett djur eller hjälpa farmor och farfar med något. Idén är alltså att man skulle kunna välja att antingen sälja kakor eller utföra småjobb. Bra tanke, tycker jag.

Finns det någon förälder som vill ta på sig ansvaret för kakförsäljningen vore jag tacksam.

Till sist vill vi påminna om Skolinspektionens enkät. Det är bra om ni loggar in och svarar på frågorna.

Mvh

Nina

Veckobrev v 6

Denna vecka har det blivit en del omflyttningar i schemat på grund av sjuk personal. Det blev ingen slöjd för någon av grupperna i onsdags exempelvis. Eleverna har jobbat för fullt med sina boktrailers och nu är de klara. Då ska vi bara få tag i en adapter till iPad så att vi kan titta på dem i projektorn.  Idag var det popcornmys med långfilm för att fira av vår klasskompis som slutar. Lycka till på din nya skola!

Under veckan har vi jobbat vidare med Norden på geografin och med H C Andersen på svenskan. Då prövade vi att lyssna till och läsa Prinsessen på rten på danska och det var rätt kul och inte lika svårt som det verkade innan. Det har handlat om ekosystemtjänster på biologin. På matten har fyrorna börjat med bråk. Femmorna jobbar med volym. Femmorna fick också i måndags svara på Skolinspektionens enkät.

På engelskan har fyrorna påbörjat uppgifter som hör till Skolverkets bedömningsmaterial. Denna gång handlade det om att skriftligt berätta enkelt om sig själv. Vi fortsätter med dessa uppgifter nästa vecka. Femmorna gjorde en lyssningsövning och jobbade vidare med fakta om djur.

Vecka 7

Mån             Lämna in engelskaläxan, ingen ny läxa denna vecka

Tis                Vi åker till biblioteket i Västerhaninge tillsammans med åk 6

Idrott, ute

Tors             Idrott, ute

Ha en fin helg!

Nina
___________
Veckobrev v 5

Vi har jobbat vidare med sådant vi höll på med i förra veckan, det vill säga sagor, pollinering och pollinerande insekter, Nordens geografi och engelska faktatexter om djur. På utedagen i tisdags åkte vi till parken i Tungelsta ihop med sexorna. Där genomförde vi några lekar med engelska- och matteinnehåll. I onsdags tittade vi på ”Lilla Aktuellt” och diskuterade om terrorattentatet på Drottninggatan och e-handel efteråt.

Igår fick vi nya förvaringsmöbler till klassen! Det blev toppenbra!
n5

Vecka 6

Mån             Lämna in engelskaläxa

Ny engelskaläxa delas ut

Tis                Utedag

Idrott, ute

Tors             Idrott, ute

 

Trevlig helg!

Nina
_______________________________________
Veckobrev v 4

Hej!

Eleverna har ritat snygga bilder med förklaring till fotosyntesen. De flesta har nu också hunnit berätta för mig hur den funkar. Fler har också hunnit redovisa sin fina PowerPoints om Sverige. Femmorna försöker bli klara med sin boktrailer på sin svensktimme, medan fyrorna har jobbat med verb i olika tempus, (nutid – presens, dåtid – preteritum, framtid – futurum). De har börjat tillverka ett verbspel som vi ska spela i nästa vecka. På engelskan har alla fortsatt att jobba med sina faktatexter om djur. De blir verkligen bra! De som blir klara får använda sin text till att göra en PowerPoint.

På vår gemensamma svenska har vi nu påbörjat ett sagotema och då har vi funderat på skillnader och likheter när det gäller konstsaga, folksaga och fabel samt om vad som ofta är typiskt för sagor. Vi har också lärt oss lite om HC Andersen. Framöver ska vi läsa någon kort saga på både norska och danska. Våra nordiska grannspråk är något som ingår i kursplanens centrala innehåll.

Idag hann vi med ytterligare ett avsnitt av Geografens testamente, Norden. Vi jobbar en del med frågor som hör till också.

Spår 2 (åk 2-3) meddelar att ni är hjärtligt välkomna till loppis på onsdag. De samlar pengar till en klassresa.

Om någon av er har längdskidor eller pjäxor att som ni vill bli av med tar skolan tacksamt emot dem. Vi hoppas att vi ska kunna genomföra en friluftsdag med vintertema framöver.

 

Vecka 5

Mån              Lämna in engelskaläxa

Ny engelskaläxa

Tis                 Utedag

Idrott ute

Ons                Loppis i 2-3, 7.30-8.00 och 14.45-16.00

Tors               Idrott ute

Batterijakten startar

Ha en fin helg!

Nina
_________________
Veckobrev v 3

Hej!

Denna vecka har eleverna fortsatt med sina PowerPoint om Sverige och många har hunnit visa sina för klassen. På engelskan har vi dels jobbat med sången (och läxan) ”The Fox” och dels med att skriva enkla faktatexter om ett djur. Vi har tittat på ”Lilla Aktuellt” och där var bland annat ett inslag om dyslexi och det gav efteråt väldigt bra samtal. De elever i klassen som har dyslexi berättade hur de ville bli bemötta av oss andra. Tack till er modiga elever! Vi har jobbat vidare med vår vänskapsvecka ihop med sexorna. Det har handlat om utfrysning. Vad är det att frysa ut någon och vad kan vi göra åt det? I grupper jobbade eleverna med att skriva små dramastycken där de visar hur man kan frysa ut någon. De flesta grupper har visat upp sina drama och vi kunde diskutera vad som kan vara en tydlig och en mer otydlig utfrysning, till exempel att vända ryggen åt någon.

På biologilektionen lärde vi oss om fotosyntesen. Mycket av det vi gör i biologi nu hänger ihop med det vi gör i grön flagg, så idag jobbade vi vidare med bin och läste om vilka växter de gillar. Vi bestämde oss för att odla bi-vänliga växter i pallkragarna till våren. Vi hann också med att repetera fotosyntesen. Alla elever ska så småningom visa att de kan förklara detta, alltså hur växterna tillverkar sin egen mat. Både binas pollinering och växternas fotosyntes är ekosystemtjänster, ett begrepp som vi också håller på att lära oss.

På matten har det handlat om enhetsomvandling, till exempel att kunna göra om meter till millimeter. Fyrorna har jobbat med längdenheter och femmorna med viktenheter. Det kommer att vara en multiplikationsläxa per vecka ett tag framöver. Läxan är från måndag till måndag och under vecka 4 är det fyrans tabell som gäller.

Under nästa vecka kommer alla vårdnadshavare att få hem en skolenkät från Skolinspektionen.

 

Vecka 4

Mån              Lämna in engelskaläxan

Ny engelskaläxa delas ut

Tis                 Utedag

Idrott, ute

Tors                Idrott ute

 

Trevlig helg!

Nina

 

________________

Veckobrev v 2

Hej!

Det gick snabbt att avverka vårterminens första skolvecka. Vi har två vänskapsveckor så här i starten och vi träffade sexorna en timme och jobbade med skolans likabehandlingsplan. Vi hade plockat ut delar av den, nämligen den om skolans vision och den om skolans förväntningar på eleverna. I par fick eleverna meningar ur planen att diskutera. Annars övar klassen en hel del på samarbete också. Just nu i par. Alla har en parkompis, en lärkompis, de sitter bredvid och som de ska samarbeta med. Vi har pratat om att det är viktig kunskap att vara bra på att samarbeta med många olika människor och att hjärnor som samarbetar åstadkommer mer.

På engelskan repeterade vi djur genom att spela memory och vi har också påbörjat ett arbete med att skriva egna korta faktatexter om djur. Vi repeterade kunskaper om Sverige genom ”fråga – svara – vinn” då eleverna arbetade tillsammans i par. Alla har också fått genomgång om hur man gör en PowerPoint och inlett ett arbete med att göra en PowerPoint om sin Sverigeresa. Det var uppskattat! Något annat som är populärt är ”Geografens testamente” som nu handlar om Norden. Vi har hunnit med att titta på fyra avsnitt hittills.

Idag var det en lektion med Grön flagg. Denna termin ska vi bland annat jobba med ekosystemtjänster, livscykler och insekter. Vi började med att lära oss om de superviktiga bina.

Det är några små ändringar på schemat nu under våren. Slöjden kommer att ligga på onsdagar för både fyror och femmor. När schemat är helt spikat kommer eleverna att få med sig ett hem. Idrotten ligger, som ni fick info om, fortfarande på tisdagar och torsdagar.

 

Vecka 3

Mån              Ny engelskläxa delas ut

Tis                 Utedag, vi åker till biblioteket i Västerhaninge

5:or, simning, se info i mejl

Idrott, ute

Tors               5:or simning

Idrott, ute

 

Ha en fin helg!

Nina

Veckobrev v 51

Hej!

Denna sista skolvecka för i år har vi ägnat åt lite allt möjligt. Vi har lärt oss om hållfasta konstruktioner och i samband med det konstruerat och byggt hållbara broar med spagetti och tejp. Vi lärde oss att triangelformen gör så att konstruktioner blir mer hållfasta. Vi hade utelektion på engelskan då handlade det om animals. Då skrev vi bland annat animal riddles i par som alla fick gissa på. Det var kul! Vi har också skrivit klart våra resor genom Sverige och filmat mer på våra boktrailers. Nästan alla är klara nu.

På tisdagen bjöd Janne på ett fenomenalt julbord som hela skolan åt tillsammans och på torsdagens avslutning var det, som traditionen bjuder, sagostund med tomtemor och dans runt granen.

Eleverna börjar tisdagen den 9/1. Mer info kommer innan skolstart.

Vecka 3 kommer åk 5 att öva livräddning på badet. Mer info kommer.

Önskar er ett riktigt fint jullov!

God Jul och Gott nytt år!3-tomtar


Veckobrev v 50

Vilket fint luciatåg vi fick se och i tisdags! Och vilken fantastisk sång vi fick höra!

På måndagen, då undertecknad låg hemma och kurerade sig, var det både bak och pyssel på olika stationer. På onsdagen hade vi en stunds filmmys med spår 2, då vi tittade på ”Polarexpressen” efter karttestet på svenska städer. Eleverna har fortsatt att skriva på sina sverigeresor och vi har fortsatt med animals på engelskan, bland annat spelade vi animal bingo och tittade på de sista avsnitten av ”Me and my pet”.

Idag avslutade vi tema klimat när det gäller Grön flagg med att alla på skolan redovisade sitt arbete för varandra. Vi passade också på att utvärdera temat med eleverna, både om vad de lärt sig och om hur det hade varit att jobba med detta.

Nästa termin kommer fyrorna att delta i Batterijakten. Det ska bli kul! Kanske ni redan nu kan börja samla på batterier? Så här står det på Batterijaktens hemsida om vilka batterier de inte vill ha:

Vi tar EJ emot:
• uppladdningsbara batterier
• föremål som innehåller batterier (dessa kan du lämna på återvinningscentralen under elektroniskt avfall)
• bilbatterier (dessa lämnas antingen där du köpt dem eller på återvinningscentralen)
• batterier från kommersiella verksamheter (klassen får inte samla in batterier från t.ex. hotell, restauranger, etc.)

Vecka 51

Mån              Teknikdag, vi bygger broar!

Tis                 Utedag och idrott ute

Jullunch

Tors              Julavslutning, kl 8.00 – 9.45 (se info ni fått hem)

Önskar er en fin tredje advent!

Nina
____________________________
Veckobrev v 49

Hej!

Veckan började med skridskoåkning. Det blev en härlig dag med en massa åkning och mys med matsäck. Fyrorna har börjat så smått med sina boktrailers nu när böckerna är färdiglästa. Först måste man så klart planera vilka scener som ska vara med och vilken rekvisita som ska användas. Vi hann påbörja lite filmning också. I övrigt har vi fortsatt med animals på engelskan och med att skriva om en sverigeresa på geografin, haft ett karttest, övat svenska städer på Seterra och tittat på ”Lilla Aktuellt”. På grön flagg fortsatte vi med klimatsmart mat och gjorde klart för det vernissage vi ska ha på skolan nästa fredag. Fredagen startade med genrep för luciaframträdandet.

Eleverna har fått med sig ett papper hem där de kan öva svenska städer. De kan också gärna öva på Seterra, men det är inte exakt samma städer på Seterra som på papperet.

Vecka 50

På måndag har vi på förmiddagen en julstöksdag. Vi ska baka pepparkakor och lussekatter, binda kransar, göra fras till stjärngossestrutar och tillverka julkort. Den som ska vara tärna på lucia behöver ha med sig lingonris till sin krans. Skicka gärna med en kavel eftersom vi inte har tillräckligt många på skolan. Vill också göra er uppmärksamma på att det finns en talong på lappen med julinfo som ska tillbaka till skolan.

Mån              Julbak, kransbindning med mera

Matteprov

Tis                 Lucia! Eleverna behöver vara på skolan senast 7.45, ombytta och klara. Se övrig info på lappen ni fått hem.

Idrott ute

Ons                Test svenska städer

Tors               Idrott ute

 

Ha en fin helg!

Nina
_________
Veckobrev v 48

Hej!

I tisdags var vi i Haninge kulturhus och tittade på konst. Vi fick en bra guidning och hann även med att titta runt i biblioteket en stund. På onsdagen fick eleverna sedan göra bildanalyser på några av konstverken. Detta är något som ingår i bildämnet. Vi jobbar vidare med arbetsområdet ”animals” på engelskan och har bland annat gjort ett crossword, jobbat med våra planscher och spelat memory.  En del av fyrorna har börjat planera sina boktrailers som de ska göra på de böcker de läst i grupp. Resten fortsatte att läsa i sina böcker. De var överens om att ta hem och läsa klart till nästa onsdag.

På geografin har vi lärt oss om hur viktig malmen är för Sverige och så har det förstås varit ett test på Sveriges landskap. Det gick strålande bra! Vi har påbörjat en enskild uppgift där man gör en fiktiv resa i Sverige med fem stopp. Man bestämmer helt själv var man vill stanna och ska beskriva vad man gör och hur det ser ut på denna plats. Det är ett sätt att redovisa vilka kunskaper man har om Sveriges geografi, förutom de  karttest eleverna får, samtidigt som det blir ett lärtillfälle.

Som vanligt tittade vi på ”Lilla Aktuellt” på torsdagen och jobbade sedan med valbara små skrivuppgifter, som att göra om ”Ekorr´n satt i granen” eller skriva en kort berättelse med titeln ”Väntan”. Idag tittade vi på en kort film, ett klipp ur ”Lilla Aktuellt Skola”, som på ett pedagogiskt sätt förklarade vad ett sexuellt övergrepp är. Då diskuterade och pratade vi också om #metoo. På grön flagg jobbade grupperna i 4-6 vidare med klimatsmart mat.

Geometri är det nya området i matten och på NO-lektionerna fortsätter eleverna med sina händelsebanor.

Lini hälsar följande: Måndag den 11 december (vecka 50) kommer vi att ha ett skriftligt matteprov. Eleverna kommer att ha ungefär två timmar på sig. Provet kommer vara en sammanfattning av höstterminens matematik, delar ifrån kap 1-4 kommer därför att finnas med. Ett tips är därför att ta hem matteboken för att läsa alternativt räkna igenom (om det behövs) sammanfattning och öva-sidorna. Dessa sidor är gula och finns i slutet av varje kapitel och tar upp allt som varit med i kapitlet.

Vecka 49

Mån: Studiedag, eleverna lediga

Tis: Skridskoåkning (se info ni fått i mejlen)

Vi är tacksamma om det finns föräldrar som vill komma och hjälpa till med t ex knytning av skridskor. Meddela i så fall via mejl.

Ons: Test vattendrag, sjöar, hav i Sverige

Övningspapper svenska städer delas ut

Tors: Idrott ute

Fre: Sista dag att ta med lingonris (se julinfo på papper ni fått)

Ha en fin första advent!

Haninge Kulturhus:
n41
nina 491nina492
____________________________________
Veckobrev v 47

Eleverna fick lite olika engelskläxor i måndags. Jag vill gärna se om läxan hamnat på rätt nivå, så därför är jag tacksam om ni ringar in hur ni tyckte det var på framsidan. Annars jobbar vi vidare med det mesta; animals på engelskan, Sverige på geografin, gruppläsning på svenskan och klimat på grön flagg. På tisdagens utedag mätte vi trafikflöden utanför Västra Ekoskolan. Vi kunde konstatera att det var ganska mycket trafik, framförallt lastbilar, på väg mot Södertälje och vi diskuterade lite om orsaker till det. På musiktimmarna övas det luciasånger för fullt. Idag, fredag, får eleverna med ett papper hem om vad som gäller för lucia och julavslutning. Obs att de som ska binda lingonriskransar måste ha med sig lingonris senast fredagen 8/12.

På torsdagen, när grupp 2 av fyrorna hade slöjd, hade vi fantastiska uppläsningar av argumenterande texter. Sen skrev vi också liknelser och hann med att läsa upp dem också. Femmorna jobbade under detta pass med läsförståelsetexter och det gör de väldigt bra och självständigt.

Idag var det utestädardag och vår klass fick på sin lott att fixa med de färgglada bänkarna, skura och ställa undan.

Det märks att barnen verkligen övar på landskapen. De är engagerade och det är många som kommer till mig och berättar att nu har de klarat 100% på Seterra. Roligt! Nu på onsdag blir det ju ett landskapstest och onsdagen därpå, alltså den 6/12, blir det ett test på hav, sjöar och vattendrag. Detta går också att öva på Seterra, men eleverna ska också få med sig ett papper hem.

Vecka 48

Mån              Engelskläxan lämnas in, 4:or och 5:or

Tis                 Vi åker till Kulturhuset i Haninge, buss 8.45, hem till lunch

Idrott ute

Ons                Test på Sveriges landskap

Övningspapper svenska hav, sjöar och vattendrag lämnas ut

Tors               Idrott, ute

Vecka 49

Mån              Studiedag, eleverna lediga

Tis                 Skridskoåkning, ta med matsäck. Kolla att det finns skridskor och hjälm. Skolan har några få par att låna ut. Mer info kommer nästa vecka.

Ha en fin och ljusglimrande helg!

________________________________
Veckobrev v 46

Hej!

Under denna vecka har vi jobbat med området animals på engelskan och då har vi bland annat tittat på ”Me and my pet”, övat på tongue twisters och jobbat med bildordlistor med djur i olika miljöer. På svenskan har vi fortsatt i våra läsgrupper och läst för varandra och diskuterat. Vi har också fortsatt med argumenterande texter i halvklass på torsdagar. Då startade vi, som vanligt, med Lilla Aktuellt efter lunch innan skrivandet tog vid. På geografin har vi också jobbat vidare med Sveriges landskap och landskapstyper. Matten handlar mycket om decimaltal. På tekniken har det påbörjats byggande av händelsebanor. När det gäller grön flagg fortsatte vi med klimatsmart och klimatosmart mat tillsammans med sexorna.

Igår var vi på biblioteket och fick lyssna på intressant bokprat. Flera blev entusiastiska och lånade böckerna som bibliotekarien pratade om.

Stort tack till er föräldrar som skjutsade till Lidaskolan även denna vecka.

Vecka 47

Under måndag och tisdag har vi praoeleven Lukas i klassen.

Mån              Lämna in läsläxa, 5:or

Ny engelskläxa, 4:or och 5:or

Tis                 Utedag

Vi åker till Lidaskolans idrottshall, kl 11.30 ca

Ons                Lämna in läsläxa, 4:or

Tors               Idrott utomhus

Vecka 48

Onsdag 29/11 får eleverna ett kartkunskapstest på Sveriges landskap. De får med ett papper att öva på redan idag. Bästa tipset är att googla på seterra och gå in där och öva många gånger! I Lgr 11 under kunskapskrav i geografi finns följande skrivet. (De tre olika nivåerna är sammanförda.)

Eleven har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att med viss/relativt god/god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Och i det centrala innehållet står: Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.

Eleverna kommer att få fler små karttest framöver.

Önskar er en fin helg!
_____________________–
Veckobrev v 45

Hej!

Under veckan avslutades både fyrornas och femmornas olika arbetsområden i engelska och vi startade upp det nya området ”Animals”. Eleverna fick komma med förslag på både på hur och vad de ville lära sig och utifrån det finns det nu en planering. På geografilektionerna har vi fortsatt att jobba med Sverige. Det har handlat en del om våra landskap och olika landskapstyper och att förstå vad som skiljer dessa begrepp åt. Vi har provat på Seterra som är ett geografispel på nätet som nöter kartkunskaper. Prova gärna hemma! Kunskaper i namngeografi i är ett av kunskapskraven i Lgr 11. Eleverna kommer att få några tester som kollar av dessa kunskaper så småningom.

Svenskan har handlat om särskrivningar, det är viss skillnad på en halv bror och en halvbror, eller rökfritt och rök fritt. Sådant hade vi rätt kul åt tillsammans. Vi har också fortsatt läsa och samtala i våra gruppläsningsböcker. Folktandvården var här och pratade om hur viktigt det är att borsta tänderna och att låta bli att småäta. Det var riktat mot åk 5, så även om fyrorna var med och lyssnade så var det bara femmorna som fick tandborste och broschyr.

På tisdagen var vi på Lidaskolan och hade redskapsgymnastik. Stort tack till er föräldrar som ställde upp och skjutsade! Vi har också börjat med ämnet teknik och ska så småningom bygga händelsebanor.

Idag firades Grön flaggdagen. Vi hissade vår nya fina flagga lyssnade på ett litet tal och sjöng grön flaggsången ute på gården allihop. Mysigt! Sedan startade vi upp arbetsområdet klimat ihop med sexorna. Vi inriktar oss ganska mycket på klimatsmart mat.

Vecka 46

Mån              Ny läsläxa inkl att reflektera skriftligt 5:or

Tis                 Utedag

Inomhusidrott Lidaskolan, bilar går dit 11.30

Medtag träningskläder, inomhusskor, handduk

Ons                Ny läsläxa inkl att reflektera skriftligt 4:or

Tors               Vi åker till biblioteket för bokprat och boklån

Idrott utomhus

Ha en fin helg!

Nina

Hej!

Vi fortsätter att jobba med Sverige och då tittar vi på fler avsnitt av Geografens testamente, läser i boken och målar på våra kartor. På måndagens engelska fick fyrorna ha lite ”speed-dating”, det vill säga de presenterade sin målade figur med bland annat namn, ålder och yrke för en kompis och sedan flyttade man ett steg och presenterade för nästa kompis, och så vidare. Femmorna skrev en kort text om vad de ska jobba med när de blir stora, då övade vi på futurum, att skriva med will.

Orienteringen på onsdagen var en blöt och blåsig historia men alla kämpade tappert och vi tog en tidigare buss hem än vad som var planerat.

På torsdagen var vi på Orionteatern och såg en intressant föreställning om media och nyheter som vi följde upp på fredagen. Vi hade det mysigt i teaterlokalerna med fika innan föreställningen och matsäck efteråt. Resan dit och hem innehöll en del spänningsmoment men allt ordnade sig till slut, vilket vi är väldigt glada över.

Vi avslutade vårt grön flaggtema om friluftsliv, allemansrätt och naturrutor genom att gå en tipspromenad med frågor om allemansrätten i våra ”bikupor”.  Efter lovet kommer grön flaggtemat att vara klimat.

Tack för alla trevliga utvecklingssamtal!

Önskar er ett fantastiskt höstlov!

V. 45

Mån             Lämna in läsläxa, 5:or

Tis                 Utedag

Vi åker till Lidaskolan, kl 11.30, för att ha idrott inomhus. Medtag kläder och inneskor, vatten och handduk.

Ons:             Lämna in läsläxa, 4:or

Tors:            Idrott, ute

Åk 5 får besök från Folktandvården
__________________
Hej!

Vi har börjat titta på den uppskattade serien ”Geografens testamente”, de delar som handlar om Sverige. Första avsnittet handlade om Vänern och Vättern och vi läste också om Sveriges sjöar i vår bok och målade sjöar på våra stora sverigekartor. Vi hann även med att se det andra avsnittet som handlade om de stora slätterna. Under tisdagens utedag skapades det bland annat naturrutor, vilket ingår i vårt grön flaggtema.

På engelskan har vi fortsatt med samma områden och vi har ägnat oss åt skrivande, femmorna skrev korta texter om olika yrken medan fyrorna skrev beskrivningar på de personer de skapat. Under torsdagen var det som vanligt ”Lilla Aktuellt” med efterföljande diskussioner. Det var dags för fyrornas grupp 1 att få svenska efter sina slöjdveckor och vi började då jobba med argumenterande texter, medan grupp 2 fick ha sin efterlängtade slöjd. När det gäller matte har vi börjat på ett nytt kapitel som handlar om decimaltal. Alla kommer att få nya mattekompisar nästa vecka.

Idrotten har handlat om allemansrätten, friluftsliv och orientering.

På bilden var det djur-, natur- och hösttema. Det årliga höstträdet har tagit form!
n

v.43

Mån                    Lämna in engelskläxa, 4:or + 5:or

Ny läsläxa 4:or + 5:or

Tis                        Utedag

Idrott

Ons                     Orientering Rudan

Tors                    Orionteatern, Stockholm

Idrott
____________

Hej!

Vill påminna om att förmiddagsmellanmålen ni skickar med era barn ska vara hälsosamma, till exempel frukt, grönsaker eller en liten smörgås med nyttigt pålägg. Vi äter lunch kl 11, så allt för mycket mellanmål kan göra att de inte äter ordentligt.

Det har blivit en vecka där vi fortsatt med sådant som vi redan påbörjat. På geografin har vi gjort en tankekarta över hur landskapet påverkas och formas av olika krafter.  Sedan skrev vi faktatexter utifrån dessa tankekartor. På engelskan har femmor fortsatt jobba med yrken och fyror med att beskriva en persons klädsel och med tal mellan tio och hundra. Vi fortsätter också med våra läsgrupper på svenskan. Under torsdagen tittade femmor och grupp 2 bland fyrorna som vanligt på Lilla Aktuellt tillsammans med spår 2. Sen jobbade vi med liknelser på svenskan och skrev olika meningar som innehöll liknelser i par. Grupp 1 hade sitt sista slöjdpass för terminen eftersom det blir byte vecka 42. Då är det grupp 2 som ska ha slöjd. Vi har också fortsatt med kemi och med statistik på matten.

Det var utedag på tisdagen när utvecklingssamtalen var. Lini och Kenny höll i det hela och då hade sexorna planerat aktiviteter för 4-5 som de övade på att leda.

Lycille skapade tillsammans med klassen fantastiskt naturkonst på onsdagen. Kolla in bilden!
n41

Vecka 42

Utvecklingssamtalen fortsätter.

Mån                    Engelskläxa lämnas in, 4:or + 5:or

Ny engelskläxa delas ut, 4:or + 5:or

Tis                       Utedag, kläder efter väder, lärare: Lini och Kenny

Idrott

Tors                    Idrott
___________________
Hej!

Under veckan har vi jobbat vidare med krafter som förändrar jordytan och landskapet. Ett viktigt begrepp är kulturlandskap, dvs naturlandskap som människan förändrat. Vi har också fortsatt med våra läsgrupper. Det är väldigt roligt att sitta ner med eleverna och samtala om det vi läser. Det är i just dessa gruppläsningsböcker eleverna fått läsläxa. De beslutade i grupperna hur mycket som var rimligt. På måndag (femmor) respektive onsdag (fyror) läser vi vidare tillsammans, så då måste boken vara tillbaka!

På NO:n har det handlat om vattnets kretslopp. I matten jobbar vi med statistik och övar multiplikation.

På engelskan har vi också fortsatt med påbörjade arbetsområden. Femmorna har spelat olika spel med yrken och det har varit uppskattat och ett bra sätt att lära sig nya ord på. I torsdags fick vi en extra trevlig stund på biblioteket eftersom vi var där när nobelpristagaren i litteratur kungjordes och därför blev bjudna på cider och salta pinnar. Under veckan har vi också haft en ”mållektion” där eleverna jobbade lite extra på sina individuella mål.

Vårt grön flaggtema är just nu friluftsliv så idag har vi bakat ”kroppkakor” utomhus. Det finns en speciell anledning till varför de kallas kroppkakor. Fråga era barn!
v.41

Utvecklingssamtalen börjar!

Mån: Engelskläxa + läsläxa 5:or lämnas in

Tis: Utedag, kläder efter väder

Idrott

Ons: Läsläxa 4:or lämnas in
Tors: Idrott, teori inomhus
___________________________________________-
sp2kroppkakorsp 3 kroppkakorsp 3 kroppis

Vinden behagade blåsa all rök åt vårt håll. Men vi hade kul ändå!

Nina och Lini
______________________________
Hej!

Engelskan denna vecka har, för fyrornas del, handlat lite mer om verb i preteritum (då-form). Vi tittade också på The Grammar Company som handlade om när man använder a och an. Onsdagens lektion avslutades med att eleverna fick bilder av olika människor och utifrån dem skulle de berätta om denna människa. Då fick man hitta på namn och ålder själv. Efteråt pratade vi om vad vi behövde lära oss för att kunna göra detta på ett bättre sätt och då framkom att det som behöver övas är kläder, skor och accessoarer, yrken och tvåsiffriga tal. Så detta kommer vi att jobba med framöver. Femmorna skrev klart sina färgdikter och vi repeterade plural-s och hur det kan låta och stavas. Vi har påbörjat ett arbetsområde om olika yrken. Både fyror och femmor har också gjort en lyssningsövning. Denna gång var den lätt!

På tisdagen skulle vi åkt till biblioteket i Västerhaninge men fröken klantade sig och missade bussen. Oj, oj! Nu blir det boklån på torsdag i nästa vecka istället. Femmorna har ju redan kommit igång med sin gruppläsning av ”Balladen om en bruten näsa” och nu har fyrorna också delats upp i grupper och påbörjat läsning tillsammans. Meningen är att vi ska ha textsamtal och annat intressant runt dessa böcker. När böckerna är färdiglästa ska det göras boktrailers! Spännande!

Det har också varit hälsovecka och då har vi lärt oss om vad kroppen behöver när det gäller mat. I grupper har eleverna skapat hälsosamma matsäckar. Under fredagen fick alla bevisa vad de lärt sig om proteiner, fibrer och vitaminer.

Förra veckan övade vi tillsammans och nu var det dags att skriva en individuell faktatext om istiden för att visa vad man kan om den. Eleverna utgick från sina tankekartor och skrev för glatta livet. Många uttryckte efteråt att de tyckte att det var kul att skriva faktatexter.

När det gäller matten har vi sett att många elever behöver öva på multiplikationstabellerna, särskilt sexans, sjuans och åttans. Det blir så svårt att räkna både multiplikation och division om de inte sitter. Vi kommer ofta att öva små stunder i skolan men vi behöver er hjälp som föräldrar också. Ofta och korta stunder är ett bra recept. Kanske vid frukostbordet eller i bilen. Nästa vecka börjar vi jobba med statistik och sannolikhet. När det gäller NO avslutas fysiken och vi börjar istället med kemi.

Vecka 40

Mån: Ny engelskläxa 4:or och 5:or

Läsläxa ges, 5:or

Läxförhör, vårt solsystem

Tis: Skolkonsert i Stockholms konserthus

Idrott

Ons: Läsläxa ges, 4:or

Tors: Brandövning

Vi åker till biblioteket 11.59, tillbaka 13.56

Idrott

Nina & Lini
________
Hej!

Idag var det skolfotografering i vårt klassrum så vi passade på att titta på en intressant film i serien ”Planet Earth” tillsammans med sexorna. Vi körde också en ”grej” om Burj Khalifa. Alla har så klart blivit fotograferade också, både i grupp och enskilt.

Under veckan har det funnits en liten utställning i Cafét där alla klassers alster från författarveckan ställts ut. 4-5 bidrog med ”citat och tanke” där de valt ett citat ur sin bok och vilken tanke de hade runt just detta citat. På engelskan har vi jobbat vidare med det vi påbörjade förra veckan. Vi passade på att lära oss lite grammatik som passade till texterna, för femmornas del plural-s, medan fyrorna börjat nosa på preteritum (då-form) på engelska verb.

När det gäller geografin gjorde vi gemensamt tankekartor om istiden. Dessa ska vi sedan ha som utgångspunkt när det ska skrivas egna faktatexter om just istiden. Vi gjorde också en mysig utflykt på tisdagen ihop med åk 6 då vi passade på att titta på jättegrytor och sedan  grilla korv. På torsdagen tittade vi som vanligt på ett avsnitt av ”Lilla Aktuellt” och sedan fortsatte vi med argumenterande texter och nu var det dags att prova att skriva en alldeles egen text.

Under torsdagen var det besök från Skolinspektionen och fem av eleverna i 4-5 fick vara med och bli intervjuade. Det skötte de väldigt bra, enligt inspektörerna.

 

Vecka 39

Hälsovecka

Tis Vi åker till biblioteket

Idrott

Tors Idrott

 

Matte: Mål för v 39 plus måndag v 40

Åk 4: 1.97 – 1.101, 1.108, 1.109, 1.114 – 1.118, 1.120 – 1.124, 1.126 – 1.130

Åk 5: 1.108, 1.109, 1.111 – 1.126

Vi jobbar med dessa uppgifter på lektionerna och om det inte blir klart får eleverna ta med sig matteboken hem på onsdagen och göra klart.

Under vecka 39 kommer arbetsområdet rymden att avrundas. Det blir ett läxförhör på måndag vecka 40, se bilaga. Eleverna får också detta papper att ta hem.

Trevlig helg!

Nina & Lini

_____________

Hej!

Vi har haft författarvecka men det har även varit många andra aktiviteter så vi fortsätter en bit in i nästa vecka också. Vi har tittat på författarporträtt och börjat jobba med ”citat och tanke”, då man ska välja ut ett citat från boken man läser samt skriva ner sina tankar om citatet. Vi ska sedan ha med detta på vår gemensamma utställning.

Vädret var med oss under vår idrottsdag. Eleverna sprang Skoljoggen och sedan var det friidrott för hela slanten. Bra jobbat alla! Vi har också hunnit med att simma och då fick eleverna visa att de kunde simma 200 meter, varav 50 meter på rygg, allt enligt kunskapskraven för åk 6. Det blev också en bra stund över för fritt bad. Kul!

När det gäller matten hälsar Lini att veckans mål är fram till nästa torsdag och detta kommer eleverna jobba med i skolan. Om man inte blir klar tar man hem sin bok på onsdagen och jobbar klart det som behövs. Till torsdag vecka 38 är målet för åk 4: uppgift 1.62-68 och 1.80-93. För åk 5 gäller uppgift 1.92-94, 1.96-99 samt 1.101, 102 och 104.

På utedagen gick vi till skojskogen. Eleverna hade i uppgift att fotografera minst ett ställe där människan påverkat landskapet och minst ett ställe där berget går i dagen. Det blev dessutom en hel del svampplockande och blåbärsätande. Mys! Vi har också börjat jobba med istiden. Bland annat handlade det om att förstå begreppen istid och landhöjning.

Alla elever har fått med sig papper hem om konsert den 3/10. Fyll i papperet och skicka tillbaka till skolan, tack!

Vecka 38

Måndag: Lämna in engelskläxan

Aktivitetskväll!

Tisdag: Utedag, vi åker till Rudan och kollar in jättegrytor ihop med åk 6. Bussen går 8.46 och vi återkommer strax innan kl 14. Då börjar idrotten så det vore bra att skicka med en extra frukt för att få lite extra energi. Vi kommer att grilla korv på Rudan, så någon större matsäck behöver inte skickas med.

Torsdag: Vi får besök av skolinspektionen

Idrott

Fredag: Skolfotografering

Trevlig helg!

Nina
______________
Hej!

Under veckan som gått har vi jobbat lite mer med de verser och limerickar på engelska som eleverna har i läxa. Vi har också gjort lyssningsövningar då man ska lyssna på en dialog och sedan svara på frågor om vad den handlade om. Detta är klurigt! Vi övar regelbundet! På svenskan har det handlat lite om hur man stavar tje-ljudet. Dessutom har vi haft högläsning och egen läsning då alla fyllt i sin läslogg. Roligast, tyckte i alla fall fröken, var torsdagens uppläsning av allitterationerna eleverna skrivit. Fantastiska skapelser!

Fyrornas grupp 2 plus femmorna fortsatte jobbet med argumenterande texter på torsdagen. Vi skrev en gemensam där vi argumenterade mot skoluniform och sedan lottades skrivpar för att skriva en första text. Först gällde det att komma överens om något man ville argumentera för eller emot. Så småningom ska alla skriva en egen argumenterande text. Under detta pass tittade vi också på onsdagens ”Lilla Aktuellt” som vi diskuterade efteråt.

På geografin har vi påbörjat arbetet med att förstå vad som format Sverige. Hur har is, vind, vatten och människan format och påverkat landskapet?

På utedagen jobbade vi med NO och då åkte vi till Tungelsta för att måla solsystemets planeter med gatkritor på asfalten, skalenligt både när det gällde planeternas storlek och avstånden dem emellan. Kul och lärorikt att få ett hum om exempelvis Jupiters förhållande till vårt jordklot. Eleverna har också fått en planet att jobba med och som senare ska redovisas. På matten jobbar fyrorna med negativa tal och femmorna med uppställning samt avrundning.

Vi har också hunnit med två Grej of the Day, om Ishotellet i Jukkasjärvi och om Romeo & Julia.

Vecka 37

Författarvecka! Vi jobbar lite extra med litteratur och författare.

På onsdag är det Skoljoggen och då åker vi till Hanveden för att springa/gå en slinga. Där kommer vi också att ha friidrott.  Skicka med hälsosam matsäck alternativt en namnad matlåda som Janne fyller med mat i köket. Denna låda ska i så fall vara inlämnad dagen innan. När det gäller Skoljoggen kan man lämna en frivillig springslant. Överskottet från insamlingen i samband med Skoljoggen tillfaller en förmånstagare i form av en välgörenhetsorganisation. Förmånstagare under åren 2017-2021 är Clowner utan Gränser.

På torsdag är det, efter många om och men, simning.

Mån: Lämna in engelskläxa

Ny engelskläxa delas ut

Tis: Utedag: Vi går till skolskogen

Ons: Skoljoggen + friidrott

Tors: Simning

Det är skolfotografering fredagen den 22/9. Mer info om detta kommer att skickas ut av rektor.

Trevlig helg!

Nina

____________-

Hej!

Denna vecka började med storsamling för hela skolan. När vi nu lärt känna varandra lite i klasserna var det dags att lära känna barn från hela skolan. Vi delade in oss i ”bikupor” med elever från F upp till åk 6. Uppgiften var att hitta på ett namn till sin grupp och presentera sig för varandra. Under grön flaggpasset på fredagen fick bikuporna designa en flagga som passade just deras grupp. Flaggorna ska tillverkas i tyg nästa fredag.

På engelskan har fyrorna fortsatt jobba med ”A peanut sat” och då provade vi också att logga in på glosor.eu där man kan öva engelska ord på många olika sätt. Där låg alltså ord som hörde till sången. På glosor.eu kommer elevernas glosor finnas när de får engelskläxa. Ni får information på det läxpapper barnen får med sig hem. Fyrorna fick också prova på en ”Alphabet Walk” på skolgården.

Femmorna fortsatte att jobba med limerickar. Bland annat vet vi nu att det finns en stad på Irland som heter Limerick som fått ge namn åt denna diktform. Även femmorna provade på glosor.eu.

Vi var på biblioteket i tisdags och det funkade jättefint! Alla lånade en bok som vi nu kan ha då vi har egen läsning på mornarna. Då fyller alla också i en läslogg. Denna vecka har vi börjat med att skriva om sådant som vi gillar i boken, till exempel någon karaktär man gillar, något som är kul, ett fint citat eller något som är spännande. När det gäller vår högläsningsbok ”Ishavspirater” pratade vi om vilka egenskaper de olika karaktärerna har.

På svenskan har vi också påbörjat att skriva allitterationer i par. Allitteration är när orden i meningen börjar på samma ljud, exempelvis: Bagare Bengtsson bakar bara brända bullar. Under femmornas svenska på måndagen läste vi några utdrag ur böcker som behandlade rädsla. Vi fick väldigt intressanta diskussioner om rädsla, vad man är rädd för, hur man reagerar, hur det beskrivs i texterna med mera.

Vi har pratat om skolans nya trivselregler som finns på Ekoskolans hemsida.

Under torsdagen gick alla runt Muskan. Det var fint och regnet slutade ganska snart. Dock blev det lite för stressigt har både personal och elever uttryckt när vi utvärderade. Detta har vi med oss nästa gång vi planerar friluftsdag.

Grej of the Day: Dagens grej handlade om Hubbleteleskopet. Ny ledtråd: Sova i minus fem.

 

Vecka 36

Stående läxa: Berätta om Grej of the Day hemma.

Mån: Alla elever får en engelskläxa

Tis: Idrott

Utedag: Vi tar bussen till Tungelsta kl 8.46 – åter 10.35

Tors: Idrott

Trevlig helg!

Nina

Veckobrev v 34

Hej!

Nu är första skolveckan avklarad och jag och barnen börjar lära känna varandra. Allt är inte riktigt  likadant vare sig för mig eller eleverna och vi håller på att vänja oss vid allt det nya. Det är en mysig klass att jobba med! Denna vecka, och även nästa, är en vänskapsvecka. Vi har pratat regler och gjort en hel del gruppövningar och några lära-känna-övningar. I onsdags hade vi skogsmatte ihop med sexorna och då fick eleverna lösa uppgifter i små grupper, till exempel mäta omkrets på träd eller bygga symmetriska mönster med skogssaker. Vi märkte att just begreppen symmetri och omkrets behövde repeteras.

Men veckan startade förstås med det traditionella tårtkalaset på måndagen. Uppskattat!

I 4-5 har vi infört danspaus på första passet. Härligt! Nytt är också ”Grej of the Day” som är en minilektion som kan handla om det mesta, det kan vara djur, platser, berömda byggnader, berömda människor som Eiffeltornet, blåvalen, Martin Luther King, Treriksröset och allt möjligt annat. Någon eller några dagar innan ges en ledtråd och meningen med den är att man ska börja fundera och tänka. Helst ska ni också kunna diskutera detta hemma! Sedan genomförs en kort lektion med hjälp av en PowerPoint medan eleverna antecknar. Alla har fått en fin skrivbok med hårda pärmar där de sedan skriver ner några punkter och klistrar in en bild. Vi har en världskarta på väggen där vi markerar var i världen ”grejerna” finns. Så småningom brukar man komma på olika kopplingar och samband mellan de olika ”grejerna”. Det är också en stående läxa att berätta hemma om ”grejen”. Hoppas att ni fått höra lite fakta om orangutangen för det var den ”grej” vi har hunnit med denna vecka. Ledtråden var: Cool orange släkting. Ny ledtråd är: Katastrofen år 79.

Vi har hunnit med att ha lite engelska också. Fyrorna lärde sig en ny sång: ”A peanut sat on a railroad track”. Finns på youtube, t ex här: https://www.youtube.com/watch?v=Oat1of0Z2iE. Femmorna jobbade med limerickar och efter det gick vi en Alphabet Walk utomhus och spanade efter saker på de olika bokstäverna, på engelska så klart! Medan grupp 1 av fyrorna hade slöjd passade grupp 2 och femmorna på att titta på Lilla Aktuellt och diskutera efteråt. Diskussionslusten var stor! Vi påbörjade också ett jobb med argumenterande texter. På svenskan högläser jag också ur ”Ishavspirater” och vi pratar om vad olika ord ur boken betyder, t ex mönstra på eller horisont. Vi har också letat homonymer, dvs ord som både låter och stavas likadant men kan ha olika betydelse. Exempelvis ren, skär, eka, skarv, såg.

Eleverna har kommit med önskemål om vad de vill göra med vårt grön flaggtema ”Djur och natur” i år. Lini, som är mattelärare, har genomfört en mattekoll för att se var hon behöver lägga fokus i sin undervisning. Med Lini har eleverna också påbörjat ett arbete om våra planeter på NO:n. På bildlektionen målade eleverna sommarminnen tillsammans med Lycille.

Vi undrar om det finns någon förälder som är haj på att bygga vindskydd. Det var nämligen ett av de önskemål som kom från klasserna när det gällde friluftsliv i vårt grönflaggtema. Vi är tacksamma för er hjälp!

Tack för ett trevligt föräldramöte i måndags! Nya klassföräldrar är Vidars mamma Maria, Wilmers mamma Ylva, Ninas mamma Eva samt Robins mamma Lena. Härligt att ni ställer upp! Under föräldramötet ställde jag frågan om ni föräldrar vill ha hem ledtråden för ”Grej of the Day” i mejlen så att ni kan prata om det hemma och de närvarande föräldrarna tyckte det var en bra idé.  Om det är någon som inte vill ha det i sin mejlbox meddela mig detta.

Här kommer en liten påminnelse. När det gäller planerad ledighet ska detta anmälas till klassläraren och det ska också fyllas i en ledighetsansökan senast två veckor innan ledigheten.

Så här fint blev det med barnens kloka tankar om hur vi ska ha det i vårt klassrum.

trivselregler nina

Vecka 35

Fortsätter med tema vänskap.

Tisdag: Vi tar bussen till biblioteket i Västerhaninge tillsammans med åk 6. Vi är tillbaka till lunch.

Torsdag: Friluftsdag, vi går runt sjön Muskan. Vi åker med bussen 8.48 och är tillbaka kl 14. Skicka med matsäck, alternativt en namnad matlåda som Janne kan fylla med mat.

Läxa är att berätta om Grej of the Day.

Trevlig helg!

Nina

______________________________________