Veckobrev spår 3

Här i spår tre hittar du skolans fyror och femmor.
Klasslärare Nina Jonsson

Veckobrev v 47

Eleverna fick lite olika engelskläxor i måndags. Jag vill gärna se om läxan hamnat på rätt nivå, så därför är jag tacksam om ni ringar in hur ni tyckte det var på framsidan. Annars jobbar vi vidare med det mesta; animals på engelskan, Sverige på geografin, gruppläsning på svenskan och klimat på grön flagg. På tisdagens utedag mätte vi trafikflöden utanför Västra Ekoskolan. Vi kunde konstatera att det var ganska mycket trafik, framförallt lastbilar, på väg mot Södertälje och vi diskuterade lite om orsaker till det. På musiktimmarna övas det luciasånger för fullt. Idag, fredag, får eleverna med ett papper hem om vad som gäller för lucia och julavslutning. Obs att de som ska binda lingonriskransar måste ha med sig lingonris senast fredagen 8/12.

På torsdagen, när grupp 2 av fyrorna hade slöjd, hade vi fantastiska uppläsningar av argumenterande texter. Sen skrev vi också liknelser och hann med att läsa upp dem också. Femmorna jobbade under detta pass med läsförståelsetexter och det gör de väldigt bra och självständigt.

Idag var det utestädardag och vår klass fick på sin lott att fixa med de färgglada bänkarna, skura och ställa undan.

Det märks att barnen verkligen övar på landskapen. De är engagerade och det är många som kommer till mig och berättar att nu har de klarat 100% på Seterra. Roligt! Nu på onsdag blir det ju ett landskapstest och onsdagen därpå, alltså den 6/12, blir det ett test på hav, sjöar och vattendrag. Detta går också att öva på Seterra, men eleverna ska också få med sig ett papper hem.

Vecka 48

Mån              Engelskläxan lämnas in, 4:or och 5:or

Tis                 Vi åker till Kulturhuset i Haninge, buss 8.45, hem till lunch

Idrott ute

Ons                Test på Sveriges landskap

Övningspapper svenska hav, sjöar och vattendrag lämnas ut

Tors               Idrott, ute

Vecka 49

Mån              Studiedag, eleverna lediga

Tis                 Skridskoåkning, ta med matsäck. Kolla att det finns skridskor och hjälm. Skolan

har några få par att låna ut. Mer info kommer nästa vecka.

 

Ha en fin och ljusglimrande helg!

Veckobrev v 46

Hej!

Under denna vecka har vi jobbat med området animals på engelskan och då har vi bland annat tittat på ”Me and my pet”, övat på tongue twisters och jobbat med bildordlistor med djur i olika miljöer. På svenskan har vi fortsatt i våra läsgrupper och läst för varandra och diskuterat. Vi har också fortsatt med argumenterande texter i halvklass på torsdagar. Då startade vi, som vanligt, med Lilla Aktuellt efter lunch innan skrivandet tog vid. På geografin har vi också jobbat vidare med Sveriges landskap och landskapstyper. Matten handlar mycket om decimaltal. På tekniken har det påbörjats byggande av händelsebanor. När det gäller grön flagg fortsatte vi med klimatsmart och klimatosmart mat tillsammans med sexorna.

Igår var vi på biblioteket och fick lyssna på intressant bokprat. Flera blev entusiastiska och lånade böckerna som bibliotekarien pratade om.

Stort tack till er föräldrar som skjutsade till Lidaskolan även denna vecka.

Vecka 47

Under måndag och tisdag har vi praoeleven Lukas i klassen.

Mån              Lämna in läsläxa, 5:or

Ny engelskläxa, 4:or och 5:or

Tis                 Utedag

Vi åker till Lidaskolans idrottshall, kl 11.30 ca

Ons                Lämna in läsläxa, 4:or

Tors               Idrott utomhus

Vecka 48

Onsdag 29/11 får eleverna ett kartkunskapstest på Sveriges landskap. De får med ett papper att öva på redan idag. Bästa tipset är att googla på seterra och gå in där och öva många gånger! I Lgr 11 under kunskapskrav i geografi finns följande skrivet. (De tre olika nivåerna är sammanförda.)

Eleven har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att med viss/relativt god/god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Och i det centrala innehållet står: Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.

Eleverna kommer att få fler små karttest framöver.

Önskar er en fin helg!
_____________________–
Veckobrev v 45

Hej!

Under veckan avslutades både fyrornas och femmornas olika arbetsområden i engelska och vi startade upp det nya området ”Animals”. Eleverna fick komma med förslag på både på hur och vad de ville lära sig och utifrån det finns det nu en planering. På geografilektionerna har vi fortsatt att jobba med Sverige. Det har handlat en del om våra landskap och olika landskapstyper och att förstå vad som skiljer dessa begrepp åt. Vi har provat på Seterra som är ett geografispel på nätet som nöter kartkunskaper. Prova gärna hemma! Kunskaper i namngeografi i är ett av kunskapskraven i Lgr 11. Eleverna kommer att få några tester som kollar av dessa kunskaper så småningom.

Svenskan har handlat om särskrivningar, det är viss skillnad på en halv bror och en halvbror, eller rökfritt och rök fritt. Sådant hade vi rätt kul åt tillsammans. Vi har också fortsatt läsa och samtala i våra gruppläsningsböcker. Folktandvården var här och pratade om hur viktigt det är att borsta tänderna och att låta bli att småäta. Det var riktat mot åk 5, så även om fyrorna var med och lyssnade så var det bara femmorna som fick tandborste och broschyr.

På tisdagen var vi på Lidaskolan och hade redskapsgymnastik. Stort tack till er föräldrar som ställde upp och skjutsade! Vi har också börjat med ämnet teknik och ska så småningom bygga händelsebanor.

Idag firades Grön flaggdagen. Vi hissade vår nya fina flagga lyssnade på ett litet tal och sjöng grön flaggsången ute på gården allihop. Mysigt! Sedan startade vi upp arbetsområdet klimat ihop med sexorna. Vi inriktar oss ganska mycket på klimatsmart mat.

Vecka 46

Mån              Ny läsläxa inkl att reflektera skriftligt 5:or

Tis                 Utedag

Inomhusidrott Lidaskolan, bilar går dit 11.30

Medtag träningskläder, inomhusskor, handduk

Ons                Ny läsläxa inkl att reflektera skriftligt 4:or

Tors               Vi åker till biblioteket för bokprat och boklån

Idrott utomhus

Ha en fin helg!

Nina

Hej!

Vi fortsätter att jobba med Sverige och då tittar vi på fler avsnitt av Geografens testamente, läser i boken och målar på våra kartor. På måndagens engelska fick fyrorna ha lite ”speed-dating”, det vill säga de presenterade sin målade figur med bland annat namn, ålder och yrke för en kompis och sedan flyttade man ett steg och presenterade för nästa kompis, och så vidare. Femmorna skrev en kort text om vad de ska jobba med när de blir stora, då övade vi på futurum, att skriva med will.

Orienteringen på onsdagen var en blöt och blåsig historia men alla kämpade tappert och vi tog en tidigare buss hem än vad som var planerat.

På torsdagen var vi på Orionteatern och såg en intressant föreställning om media och nyheter som vi följde upp på fredagen. Vi hade det mysigt i teaterlokalerna med fika innan föreställningen och matsäck efteråt. Resan dit och hem innehöll en del spänningsmoment men allt ordnade sig till slut, vilket vi är väldigt glada över.

Vi avslutade vårt grön flaggtema om friluftsliv, allemansrätt och naturrutor genom att gå en tipspromenad med frågor om allemansrätten i våra ”bikupor”.  Efter lovet kommer grön flaggtemat att vara klimat.

Tack för alla trevliga utvecklingssamtal!

Önskar er ett fantastiskt höstlov!

V. 45

Mån             Lämna in läsläxa, 5:or

Tis                 Utedag

Vi åker till Lidaskolan, kl 11.30, för att ha idrott inomhus. Medtag kläder och inneskor, vatten och handduk.

Ons:             Lämna in läsläxa, 4:or

Tors:            Idrott, ute

Åk 5 får besök från Folktandvården
__________________
Hej!

Vi har börjat titta på den uppskattade serien ”Geografens testamente”, de delar som handlar om Sverige. Första avsnittet handlade om Vänern och Vättern och vi läste också om Sveriges sjöar i vår bok och målade sjöar på våra stora sverigekartor. Vi hann även med att se det andra avsnittet som handlade om de stora slätterna. Under tisdagens utedag skapades det bland annat naturrutor, vilket ingår i vårt grön flaggtema.

På engelskan har vi fortsatt med samma områden och vi har ägnat oss åt skrivande, femmorna skrev korta texter om olika yrken medan fyrorna skrev beskrivningar på de personer de skapat. Under torsdagen var det som vanligt ”Lilla Aktuellt” med efterföljande diskussioner. Det var dags för fyrornas grupp 1 att få svenska efter sina slöjdveckor och vi började då jobba med argumenterande texter, medan grupp 2 fick ha sin efterlängtade slöjd. När det gäller matte har vi börjat på ett nytt kapitel som handlar om decimaltal. Alla kommer att få nya mattekompisar nästa vecka.

Idrotten har handlat om allemansrätten, friluftsliv och orientering.

På bilden var det djur-, natur- och hösttema. Det årliga höstträdet har tagit form!
n

v.43

Mån                    Lämna in engelskläxa, 4:or + 5:or

Ny läsläxa 4:or + 5:or

Tis                        Utedag

Idrott

Ons                     Orientering Rudan

Tors                    Orionteatern, Stockholm

Idrott
____________

Hej!

Vill påminna om att förmiddagsmellanmålen ni skickar med era barn ska vara hälsosamma, till exempel frukt, grönsaker eller en liten smörgås med nyttigt pålägg. Vi äter lunch kl 11, så allt för mycket mellanmål kan göra att de inte äter ordentligt.

Det har blivit en vecka där vi fortsatt med sådant som vi redan påbörjat. På geografin har vi gjort en tankekarta över hur landskapet påverkas och formas av olika krafter.  Sedan skrev vi faktatexter utifrån dessa tankekartor. På engelskan har femmor fortsatt jobba med yrken och fyror med att beskriva en persons klädsel och med tal mellan tio och hundra. Vi fortsätter också med våra läsgrupper på svenskan. Under torsdagen tittade femmor och grupp 2 bland fyrorna som vanligt på Lilla Aktuellt tillsammans med spår 2. Sen jobbade vi med liknelser på svenskan och skrev olika meningar som innehöll liknelser i par. Grupp 1 hade sitt sista slöjdpass för terminen eftersom det blir byte vecka 42. Då är det grupp 2 som ska ha slöjd. Vi har också fortsatt med kemi och med statistik på matten.

Det var utedag på tisdagen när utvecklingssamtalen var. Lini och Kenny höll i det hela och då hade sexorna planerat aktiviteter för 4-5 som de övade på att leda.

Lycille skapade tillsammans med klassen fantastiskt naturkonst på onsdagen. Kolla in bilden!
n41

Vecka 42

Utvecklingssamtalen fortsätter.

Mån                    Engelskläxa lämnas in, 4:or + 5:or

Ny engelskläxa delas ut, 4:or + 5:or

Tis                       Utedag, kläder efter väder, lärare: Lini och Kenny

Idrott

Tors                    Idrott
___________________
Hej!

Under veckan har vi jobbat vidare med krafter som förändrar jordytan och landskapet. Ett viktigt begrepp är kulturlandskap, dvs naturlandskap som människan förändrat. Vi har också fortsatt med våra läsgrupper. Det är väldigt roligt att sitta ner med eleverna och samtala om det vi läser. Det är i just dessa gruppläsningsböcker eleverna fått läsläxa. De beslutade i grupperna hur mycket som var rimligt. På måndag (femmor) respektive onsdag (fyror) läser vi vidare tillsammans, så då måste boken vara tillbaka!

På NO:n har det handlat om vattnets kretslopp. I matten jobbar vi med statistik och övar multiplikation.

På engelskan har vi också fortsatt med påbörjade arbetsområden. Femmorna har spelat olika spel med yrken och det har varit uppskattat och ett bra sätt att lära sig nya ord på. I torsdags fick vi en extra trevlig stund på biblioteket eftersom vi var där när nobelpristagaren i litteratur kungjordes och därför blev bjudna på cider och salta pinnar. Under veckan har vi också haft en ”mållektion” där eleverna jobbade lite extra på sina individuella mål.

Vårt grön flaggtema är just nu friluftsliv så idag har vi bakat ”kroppkakor” utomhus. Det finns en speciell anledning till varför de kallas kroppkakor. Fråga era barn!
v.41

Utvecklingssamtalen börjar!

Mån: Engelskläxa + läsläxa 5:or lämnas in

Tis: Utedag, kläder efter väder

Idrott

Ons: Läsläxa 4:or lämnas in
Tors: Idrott, teori inomhus
___________________________________________-
sp2kroppkakorsp 3 kroppkakorsp 3 kroppis

Vinden behagade blåsa all rök åt vårt håll. Men vi hade kul ändå!

Nina och Lini
______________________________
Hej!

Engelskan denna vecka har, för fyrornas del, handlat lite mer om verb i preteritum (då-form). Vi tittade också på The Grammar Company som handlade om när man använder a och an. Onsdagens lektion avslutades med att eleverna fick bilder av olika människor och utifrån dem skulle de berätta om denna människa. Då fick man hitta på namn och ålder själv. Efteråt pratade vi om vad vi behövde lära oss för att kunna göra detta på ett bättre sätt och då framkom att det som behöver övas är kläder, skor och accessoarer, yrken och tvåsiffriga tal. Så detta kommer vi att jobba med framöver. Femmorna skrev klart sina färgdikter och vi repeterade plural-s och hur det kan låta och stavas. Vi har påbörjat ett arbetsområde om olika yrken. Både fyror och femmor har också gjort en lyssningsövning. Denna gång var den lätt!

På tisdagen skulle vi åkt till biblioteket i Västerhaninge men fröken klantade sig och missade bussen. Oj, oj! Nu blir det boklån på torsdag i nästa vecka istället. Femmorna har ju redan kommit igång med sin gruppläsning av ”Balladen om en bruten näsa” och nu har fyrorna också delats upp i grupper och påbörjat läsning tillsammans. Meningen är att vi ska ha textsamtal och annat intressant runt dessa böcker. När böckerna är färdiglästa ska det göras boktrailers! Spännande!

Det har också varit hälsovecka och då har vi lärt oss om vad kroppen behöver när det gäller mat. I grupper har eleverna skapat hälsosamma matsäckar. Under fredagen fick alla bevisa vad de lärt sig om proteiner, fibrer och vitaminer.

Förra veckan övade vi tillsammans och nu var det dags att skriva en individuell faktatext om istiden för att visa vad man kan om den. Eleverna utgick från sina tankekartor och skrev för glatta livet. Många uttryckte efteråt att de tyckte att det var kul att skriva faktatexter.

När det gäller matten har vi sett att många elever behöver öva på multiplikationstabellerna, särskilt sexans, sjuans och åttans. Det blir så svårt att räkna både multiplikation och division om de inte sitter. Vi kommer ofta att öva små stunder i skolan men vi behöver er hjälp som föräldrar också. Ofta och korta stunder är ett bra recept. Kanske vid frukostbordet eller i bilen. Nästa vecka börjar vi jobba med statistik och sannolikhet. När det gäller NO avslutas fysiken och vi börjar istället med kemi.

Vecka 40

Mån: Ny engelskläxa 4:or och 5:or

Läsläxa ges, 5:or

Läxförhör, vårt solsystem

Tis: Skolkonsert i Stockholms konserthus

Idrott

Ons: Läsläxa ges, 4:or

Tors: Brandövning

Vi åker till biblioteket 11.59, tillbaka 13.56

Idrott

Nina & Lini
________
Hej!

Idag var det skolfotografering i vårt klassrum så vi passade på att titta på en intressant film i serien ”Planet Earth” tillsammans med sexorna. Vi körde också en ”grej” om Burj Khalifa. Alla har så klart blivit fotograferade också, både i grupp och enskilt.

Under veckan har det funnits en liten utställning i Cafét där alla klassers alster från författarveckan ställts ut. 4-5 bidrog med ”citat och tanke” där de valt ett citat ur sin bok och vilken tanke de hade runt just detta citat. På engelskan har vi jobbat vidare med det vi påbörjade förra veckan. Vi passade på att lära oss lite grammatik som passade till texterna, för femmornas del plural-s, medan fyrorna börjat nosa på preteritum (då-form) på engelska verb.

När det gäller geografin gjorde vi gemensamt tankekartor om istiden. Dessa ska vi sedan ha som utgångspunkt när det ska skrivas egna faktatexter om just istiden. Vi gjorde också en mysig utflykt på tisdagen ihop med åk 6 då vi passade på att titta på jättegrytor och sedan  grilla korv. På torsdagen tittade vi som vanligt på ett avsnitt av ”Lilla Aktuellt” och sedan fortsatte vi med argumenterande texter och nu var det dags att prova att skriva en alldeles egen text.

Under torsdagen var det besök från Skolinspektionen och fem av eleverna i 4-5 fick vara med och bli intervjuade. Det skötte de väldigt bra, enligt inspektörerna.

 

Vecka 39

Hälsovecka

Tis Vi åker till biblioteket

Idrott

Tors Idrott

 

Matte: Mål för v 39 plus måndag v 40

Åk 4: 1.97 – 1.101, 1.108, 1.109, 1.114 – 1.118, 1.120 – 1.124, 1.126 – 1.130

Åk 5: 1.108, 1.109, 1.111 – 1.126

Vi jobbar med dessa uppgifter på lektionerna och om det inte blir klart får eleverna ta med sig matteboken hem på onsdagen och göra klart.

Under vecka 39 kommer arbetsområdet rymden att avrundas. Det blir ett läxförhör på måndag vecka 40, se bilaga. Eleverna får också detta papper att ta hem.

Trevlig helg!

Nina & Lini

_____________

Hej!

Vi har haft författarvecka men det har även varit många andra aktiviteter så vi fortsätter en bit in i nästa vecka också. Vi har tittat på författarporträtt och börjat jobba med ”citat och tanke”, då man ska välja ut ett citat från boken man läser samt skriva ner sina tankar om citatet. Vi ska sedan ha med detta på vår gemensamma utställning.

Vädret var med oss under vår idrottsdag. Eleverna sprang Skoljoggen och sedan var det friidrott för hela slanten. Bra jobbat alla! Vi har också hunnit med att simma och då fick eleverna visa att de kunde simma 200 meter, varav 50 meter på rygg, allt enligt kunskapskraven för åk 6. Det blev också en bra stund över för fritt bad. Kul!

När det gäller matten hälsar Lini att veckans mål är fram till nästa torsdag och detta kommer eleverna jobba med i skolan. Om man inte blir klar tar man hem sin bok på onsdagen och jobbar klart det som behövs. Till torsdag vecka 38 är målet för åk 4: uppgift 1.62-68 och 1.80-93. För åk 5 gäller uppgift 1.92-94, 1.96-99 samt 1.101, 102 och 104.

På utedagen gick vi till skojskogen. Eleverna hade i uppgift att fotografera minst ett ställe där människan påverkat landskapet och minst ett ställe där berget går i dagen. Det blev dessutom en hel del svampplockande och blåbärsätande. Mys! Vi har också börjat jobba med istiden. Bland annat handlade det om att förstå begreppen istid och landhöjning.

Alla elever har fått med sig papper hem om konsert den 3/10. Fyll i papperet och skicka tillbaka till skolan, tack!

Vecka 38

Måndag: Lämna in engelskläxan

Aktivitetskväll!

Tisdag: Utedag, vi åker till Rudan och kollar in jättegrytor ihop med åk 6. Bussen går 8.46 och vi återkommer strax innan kl 14. Då börjar idrotten så det vore bra att skicka med en extra frukt för att få lite extra energi. Vi kommer att grilla korv på Rudan, så någon större matsäck behöver inte skickas med.

Torsdag: Vi får besök av skolinspektionen

Idrott

Fredag: Skolfotografering

Trevlig helg!

Nina
______________
Hej!

Under veckan som gått har vi jobbat lite mer med de verser och limerickar på engelska som eleverna har i läxa. Vi har också gjort lyssningsövningar då man ska lyssna på en dialog och sedan svara på frågor om vad den handlade om. Detta är klurigt! Vi övar regelbundet! På svenskan har det handlat lite om hur man stavar tje-ljudet. Dessutom har vi haft högläsning och egen läsning då alla fyllt i sin läslogg. Roligast, tyckte i alla fall fröken, var torsdagens uppläsning av allitterationerna eleverna skrivit. Fantastiska skapelser!

Fyrornas grupp 2 plus femmorna fortsatte jobbet med argumenterande texter på torsdagen. Vi skrev en gemensam där vi argumenterade mot skoluniform och sedan lottades skrivpar för att skriva en första text. Först gällde det att komma överens om något man ville argumentera för eller emot. Så småningom ska alla skriva en egen argumenterande text. Under detta pass tittade vi också på onsdagens ”Lilla Aktuellt” som vi diskuterade efteråt.

På geografin har vi påbörjat arbetet med att förstå vad som format Sverige. Hur har is, vind, vatten och människan format och påverkat landskapet?

På utedagen jobbade vi med NO och då åkte vi till Tungelsta för att måla solsystemets planeter med gatkritor på asfalten, skalenligt både när det gällde planeternas storlek och avstånden dem emellan. Kul och lärorikt att få ett hum om exempelvis Jupiters förhållande till vårt jordklot. Eleverna har också fått en planet att jobba med och som senare ska redovisas. På matten jobbar fyrorna med negativa tal och femmorna med uppställning samt avrundning.

Vi har också hunnit med två Grej of the Day, om Ishotellet i Jukkasjärvi och om Romeo & Julia.

Vecka 37

Författarvecka! Vi jobbar lite extra med litteratur och författare.

På onsdag är det Skoljoggen och då åker vi till Hanveden för att springa/gå en slinga. Där kommer vi också att ha friidrott.  Skicka med hälsosam matsäck alternativt en namnad matlåda som Janne fyller med mat i köket. Denna låda ska i så fall vara inlämnad dagen innan. När det gäller Skoljoggen kan man lämna en frivillig springslant. Överskottet från insamlingen i samband med Skoljoggen tillfaller en förmånstagare i form av en välgörenhetsorganisation. Förmånstagare under åren 2017-2021 är Clowner utan Gränser.

På torsdag är det, efter många om och men, simning.

Mån: Lämna in engelskläxa

Ny engelskläxa delas ut

Tis: Utedag: Vi går till skolskogen

Ons: Skoljoggen + friidrott

Tors: Simning

Det är skolfotografering fredagen den 22/9. Mer info om detta kommer att skickas ut av rektor.

Trevlig helg!

Nina

____________-

Hej!

Denna vecka började med storsamling för hela skolan. När vi nu lärt känna varandra lite i klasserna var det dags att lära känna barn från hela skolan. Vi delade in oss i ”bikupor” med elever från F upp till åk 6. Uppgiften var att hitta på ett namn till sin grupp och presentera sig för varandra. Under grön flaggpasset på fredagen fick bikuporna designa en flagga som passade just deras grupp. Flaggorna ska tillverkas i tyg nästa fredag.

På engelskan har fyrorna fortsatt jobba med ”A peanut sat” och då provade vi också att logga in på glosor.eu där man kan öva engelska ord på många olika sätt. Där låg alltså ord som hörde till sången. På glosor.eu kommer elevernas glosor finnas när de får engelskläxa. Ni får information på det läxpapper barnen får med sig hem. Fyrorna fick också prova på en ”Alphabet Walk” på skolgården.

Femmorna fortsatte att jobba med limerickar. Bland annat vet vi nu att det finns en stad på Irland som heter Limerick som fått ge namn åt denna diktform. Även femmorna provade på glosor.eu.

Vi var på biblioteket i tisdags och det funkade jättefint! Alla lånade en bok som vi nu kan ha då vi har egen läsning på mornarna. Då fyller alla också i en läslogg. Denna vecka har vi börjat med att skriva om sådant som vi gillar i boken, till exempel någon karaktär man gillar, något som är kul, ett fint citat eller något som är spännande. När det gäller vår högläsningsbok ”Ishavspirater” pratade vi om vilka egenskaper de olika karaktärerna har.

På svenskan har vi också påbörjat att skriva allitterationer i par. Allitteration är när orden i meningen börjar på samma ljud, exempelvis: Bagare Bengtsson bakar bara brända bullar. Under femmornas svenska på måndagen läste vi några utdrag ur böcker som behandlade rädsla. Vi fick väldigt intressanta diskussioner om rädsla, vad man är rädd för, hur man reagerar, hur det beskrivs i texterna med mera.

Vi har pratat om skolans nya trivselregler som finns på Ekoskolans hemsida.

Under torsdagen gick alla runt Muskan. Det var fint och regnet slutade ganska snart. Dock blev det lite för stressigt har både personal och elever uttryckt när vi utvärderade. Detta har vi med oss nästa gång vi planerar friluftsdag.

Grej of the Day: Dagens grej handlade om Hubbleteleskopet. Ny ledtråd: Sova i minus fem.

 

Vecka 36

Stående läxa: Berätta om Grej of the Day hemma.

Mån: Alla elever får en engelskläxa

Tis: Idrott

Utedag: Vi tar bussen till Tungelsta kl 8.46 – åter 10.35

Tors: Idrott

Trevlig helg!

Nina

Veckobrev v 34

Hej!

Nu är första skolveckan avklarad och jag och barnen börjar lära känna varandra. Allt är inte riktigt  likadant vare sig för mig eller eleverna och vi håller på att vänja oss vid allt det nya. Det är en mysig klass att jobba med! Denna vecka, och även nästa, är en vänskapsvecka. Vi har pratat regler och gjort en hel del gruppövningar och några lära-känna-övningar. I onsdags hade vi skogsmatte ihop med sexorna och då fick eleverna lösa uppgifter i små grupper, till exempel mäta omkrets på träd eller bygga symmetriska mönster med skogssaker. Vi märkte att just begreppen symmetri och omkrets behövde repeteras.

Men veckan startade förstås med det traditionella tårtkalaset på måndagen. Uppskattat!

I 4-5 har vi infört danspaus på första passet. Härligt! Nytt är också ”Grej of the Day” som är en minilektion som kan handla om det mesta, det kan vara djur, platser, berömda byggnader, berömda människor som Eiffeltornet, blåvalen, Martin Luther King, Treriksröset och allt möjligt annat. Någon eller några dagar innan ges en ledtråd och meningen med den är att man ska börja fundera och tänka. Helst ska ni också kunna diskutera detta hemma! Sedan genomförs en kort lektion med hjälp av en PowerPoint medan eleverna antecknar. Alla har fått en fin skrivbok med hårda pärmar där de sedan skriver ner några punkter och klistrar in en bild. Vi har en världskarta på väggen där vi markerar var i världen ”grejerna” finns. Så småningom brukar man komma på olika kopplingar och samband mellan de olika ”grejerna”. Det är också en stående läxa att berätta hemma om ”grejen”. Hoppas att ni fått höra lite fakta om orangutangen för det var den ”grej” vi har hunnit med denna vecka. Ledtråden var: Cool orange släkting. Ny ledtråd är: Katastrofen år 79.

Vi har hunnit med att ha lite engelska också. Fyrorna lärde sig en ny sång: ”A peanut sat on a railroad track”. Finns på youtube, t ex här: https://www.youtube.com/watch?v=Oat1of0Z2iE. Femmorna jobbade med limerickar och efter det gick vi en Alphabet Walk utomhus och spanade efter saker på de olika bokstäverna, på engelska så klart! Medan grupp 1 av fyrorna hade slöjd passade grupp 2 och femmorna på att titta på Lilla Aktuellt och diskutera efteråt. Diskussionslusten var stor! Vi påbörjade också ett jobb med argumenterande texter. På svenskan högläser jag också ur ”Ishavspirater” och vi pratar om vad olika ord ur boken betyder, t ex mönstra på eller horisont. Vi har också letat homonymer, dvs ord som både låter och stavas likadant men kan ha olika betydelse. Exempelvis ren, skär, eka, skarv, såg.

Eleverna har kommit med önskemål om vad de vill göra med vårt grön flaggtema ”Djur och natur” i år. Lini, som är mattelärare, har genomfört en mattekoll för att se var hon behöver lägga fokus i sin undervisning. Med Lini har eleverna också påbörjat ett arbete om våra planeter på NO:n. På bildlektionen målade eleverna sommarminnen tillsammans med Lycille.

Vi undrar om det finns någon förälder som är haj på att bygga vindskydd. Det var nämligen ett av de önskemål som kom från klasserna när det gällde friluftsliv i vårt grönflaggtema. Vi är tacksamma för er hjälp!

Tack för ett trevligt föräldramöte i måndags! Nya klassföräldrar är Vidars mamma Maria, Wilmers mamma Ylva, Ninas mamma Eva samt Robins mamma Lena. Härligt att ni ställer upp! Under föräldramötet ställde jag frågan om ni föräldrar vill ha hem ledtråden för ”Grej of the Day” i mejlen så att ni kan prata om det hemma och de närvarande föräldrarna tyckte det var en bra idé.  Om det är någon som inte vill ha det i sin mejlbox meddela mig detta.

Här kommer en liten påminnelse. När det gäller planerad ledighet ska detta anmälas till klassläraren och det ska också fyllas i en ledighetsansökan senast två veckor innan ledigheten.

Så här fint blev det med barnens kloka tankar om hur vi ska ha det i vårt klassrum.

trivselregler nina

Vecka 35

Fortsätter med tema vänskap.

Tisdag: Vi tar bussen till biblioteket i Västerhaninge tillsammans med åk 6. Vi är tillbaka till lunch.

Torsdag: Friluftsdag, vi går runt sjön Muskan. Vi åker med bussen 8.48 och är tillbaka kl 14. Skicka med matsäck, alternativt en namnad matlåda som Janne kan fylla med mat.

Läxa är att berätta om Grej of the Day.

Trevlig helg!

Nina

______________________________________