Veckobrev förskoleklass och åk1

Här hittar du förskoleklassen och årskurs ett.
Lärare Nina Jonsson och Lisa Andersson

Veckobrev v 45

Hej!

Nu publicerar vi även veckobrevet i SchoolSoft. Så småningom kommer det enbart att ligga där. Testa gärna att gå in och kolla. J

Denna vecka har addition och subtraktion introducerats för åk 1. Vi övar på att bli säkra på dessa ord och att förstå hur man räknar med plus- och minustecknet. På engelskan har vi fortsatt med berättelsen ”Brown Bear” och övat färger och djur. Alla fick en ny ”axelkompis” på tisdagen. Med denna kompis ska de nu samarbeta ett tag framöver.

Svenskan har handlat om att öva alfabetet. Vi har också gjort en muntliga saga tillsammans. Detta som en förberedelse för att så småningom kunna skriva egna små sagor. Dessutom har vi skrivit allitterationer. Då ska orden i meningen börja på samma bokstav. De skulle komma på ett djur, ge djuret ett namn och komma på vad djuret gjorde på samma bokstav. Det blev fantastiskt bra! Se bilderna nedan!

Tillsammans var vi på biblioteket i Västerhaninge i torsdags och på onsdagen jobbade vi ihop med temat ”grön stad”. Det ingår i vårt Grön flaggarbete. Eleverna fick måla planscher med gröna (vänliga mot människor och miljö) städer och med gråa (ovänliga mot människor och miljö) städer. De hänger i korridoren. Kom in och titta vetja’ och fundera över var du helst vill bo.

För förstisarna var veckans bokstav U, så nu sitter det en massa ugglor på en pinne och ugglar i klassrummet. På svenskan denna vecka jobbar vi på i Bokstavslandet, samt har jobbat med sammansatta ord. På ett papper limmade vi upp två ord som tillsammans blev ett ord som vi sedan ritade en bild till. En del gjorde egna ord och bilder när dom var färdiga.
Matte har vi inte jobbat lika mycket med denna vecka, men vi har spelat matte-memory med muggar. Veckan avslutades med att skriva i loggboken.

Jullovslappen skickas med hem denna vecka.

Påminner redan nu om att vi har 16-dag måndagen den 19/11. Det är viktigt för oss att komma igång med vårt möte kl 16.00, därför har det tagits ett beslut om att barnen ska hämtas senast 15.45.

 

Fredagens GOTD handlade om Burj Khalifa. Ny ledtråd: Väldigt platt och väldigt salt ställe.

Vecka 46

Ettorna fortsätter med att skapa egna sagor. Vi jobbar också vidare med addition och subtraktion.

Obs att läsläxan är till på onsdag. Ny läsläxa delas ut samma dag. Ny läsläxa kommer att delas ut på onsdagar framöver. Detta beror på lite personalomflyttningar.

 

Tis                 Idrott

Ons               Läsläxa lämnas in, ny delas ut
46
461
462463
464
465466

 

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina

Veckobrev v 43

Hej!

Veckan började med ”Livet i Bokstavslandet” med bokstäverna N och U. Temat var natur så sedan skrev ettorna en lista med naturord och förstisarna jobbade med veckans bokstav som var N och det hemliga uppdraget blev till gulliga nyckelpigor.

Matematiken i ettan har handlat om dubbelt och hälften och på engelskan utgick vi från ”Brown bear” och jobbade med färgerna. Vi har haft klassråd och våra elevrådsrepresentanter var på elevrådsmöte.  Vi har fortfarande ”veckans gissning” varje vecka. Denna vecka var det 12 gula saker i burken. Se bild! Eleverna är bra på rimliga gissningar.

På svenskan provade vi på att skriva en faktatext om kor. Vi gjorde först en tankekarta tillsammans på tavlan. Vi pratade om skillnaden mellan att bara skriva ner enstaka ord som fakta och att göra en mening av orden. Det blev riktigt bra texter. Annat vi gör på svenskan är att läsa olika berättelser om Kommissarie Tax av Elsie Petrén. Elsie kommer till skolan på författarbesök två dagar i slutet av november och det är något vi verkligen ser fram emot.

I torsdags drog vi ut på äventyr i Tungelsta och där hade eleverna i grupper olika uppdrag att fotografera olika verksamheter som skola, järnvägsstation, tandläkare och bensinstation. Vi gav oss av med iPaden i högsta hugg. Tandläkargruppen hade sån tur att det var patientfritt just då. Så det blev provsittning i tandläkarstolen med mera. Vi tog med oss fotona hem, skrev ut dem och skrev till dem. Nu sitter de på väggen i korridoren in till förstisarna. Kom gärna in och titta!

Tack alla förstisföräldrar för fina utvecklingssamtal , nu är alla klara.
I onsdags så var det FN-dagen, då pratade vi kring det och vad barnkonvention gör. Fina fredsduvor blev det också.
Veckan avslutades med leksaksdag, kul!

Nya ord till Ordförrådet förstisar och ettor: inbrott, storma in.

Veckans GODT handlade om Pippi Långstrump.

Ny ledtråd: Har höjdrekordet – än så länge.

Vecka 45

Information gällande busstider har gått hem i pappersform, efter höstlovet går vi ned med barnen till 14.50/15.05 bussen, endast den bussen finns personal kvar vid bussen. Se medföljande dokument.

Tis                 Idrott ute

Ons               Vi åker till biblioteket i Västerhaninge

                      Läxa alfabetet delas ut, ettor

Önskar er en trevlig helg och ett finfint höstlov!

Lisa, Linda, Nina
44441442443444445446447448

Veckobrev v 42

Hej!

Veckans matte för åk 1 har handlat om jämna och udda tal. Det har gått riktigt bra. Vi har också tittat på tre avsnitt av Livet i Mattelandet, där två av avsnitten handlade just om udda och jämna tal. På engelskan repeterade vi ”I like” och I don´t like” plus orden som hörde till. Vi kollade också in den nya film vi ska jobba med: Brown bear, brown bear, på Youtube. Där handlar det om colours och animals.

Skrivuppgift denna vecka blev att skriva tokiga ordlistor. Vi blev inspirerade av ett gäng djur i en bok som inte hade koll på vad saker och ting kallades. Särskilt funderade de över månen som till slut fick heta bacon. Så vi skrev ord och ritade något helt annat till ordet, t ex en blomma fast man skrivit hus. Kul!

I onsdags var det utelunch i form av grillad korv på skolgården. Mysigt!

F-klassens utvecklingssamtal fortsätter och vi jobbar på i både svenska och matte. Veckans bokstav Å blev fina åskmoln på hemligt uppdrag . I matten jobbar vi vidare med geometri . Vi har klippt ur former och limmat på färgat papper till olika figurer.
Utflykten till Hamra gård blev lyckad.  Det var så spännande att få se kor som blev mjölkade av robotar. Kanske det till och med var bättre än att få äta sin matsäck… Resan dit var lång och vid Älvsjö station var tiden för byte minimal, men vi fixade det! Tack Ann-Louise för att vi fick komma och för att vi kände oss väl omhändertagna. Tack Charlotte för att du följde med som extra vuxen!

Nya ord till Ordförrådet, ettan: hyena, bedragare, studerade, kratrarna, oceanerna, kontinenter.

Nya ord till Ordförrådet, f-klass: från topp till tå, bedövad.

GOTD denna gång handlade om kanel. Ny ledtråd: Världens starkaste.

Vecka 43

På torsdag åker vi till Tungelsta för att jobba med det centrala innehållet  Yrken och verksamheter i närområdet. Vi äter lunch på skolan som vanligt. Barnen på skolan har önskat sig leksaksdag. Vi kommer att ha en på fredag. Då får man ta med en leksak som man kan leka med på rasten. På lektionen kan man få visa sin sak och berätta kort om den. Sen ska den ligga i väskan.

Mån              16-dag, fritids stänger kl 16.00

Tis                 Idrott

Tors               Lämna in läsläxa!

                      Studiebesök i Tungelsta

Fre                 Leksaksdag

 

Vecka 44 är det höstlov!

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina

43431432434

Veckobrev v 41

Hej!

Ettorna har haft två skrivuppgifter i veckan. Den ena var en lista med å-ord och den andra handlade om att skriva meningar: Vi gillar… och Vi gillar inte… Vi har fantastiska uppläsningar där eleverna hjälper varandra på ett fint sätt. Annat vi gjort på svensklektionerna har varit bokstavsstafett på fotbollsplanen – en kombination av rörelse och att pussla ihop ord. Lässpelet Trugs har också introducerats och eftersom några elever redan kunde spelet fick de vara lärare åt de andra. Kul, tyckte alla.

På engelskan fortsatte vi med att öva I like och I don´t like. Vi tittade på ett youtubeklipp där vi också fick lite nya ord som carrots och peaches. Matten har mest handlat om att repetera och/eller få lite utmaningar på de områden vi jobbat med hittills. Vi har infört att man kan berätta om misstag man gjort för att då lär vi oss mycket mer. Det blev väldigt populärt att berätta om sina misstag. Hurra för misstagen! Av dem lär vi oss mer! Vi påbörjade även ett nytt mattekapitel som kommer att behandla udda och jämna tal, dubbelt och hälften, addition och subtraktion samt mönster.

Skolverket har ett obligatoriskt bedömningsmaterial för åk 1. Alla ettor har nu, en och en, fått visa vad de kan om bokstäver och läsning. Vi har också påbörjat materialet som handlar om matematik. Eleverna får gå ifrån någon enstaka rast eller en stund på fritids. Det görs en bedömning på hösten och en på våren. Efter matematiken ska också elevernas textsamtal vid högläsning bedömas och till slut ska alla göra en skrivuppgift.

Nu har utvecklingssamtalen börjat för förstisarna. Kul att visa för er föräldrar vad vi pysslar med om dagarna. Veckans bokstav S blev till ruskiga skelett, kom in i klassrummet och kika om ni törs…
I matten har vi börjat jobba med olika former och gjort fina ” form-mobiler” som ska hängas upp i taket i klassrummet.

Nya ord till ordförrådet, ettor: perfekt, riskabla, pyromanen, stapplade, bakslag, katastrof.

Nytt ord till ordförrådet, förstisar: veterinär.

Fredagens GOTD handlade om narvalen.

Ny ledtråd: Kryddig bark

Vecka 42

Tis                 Idrott

Tors               Vi åker till Hamra gård. Tillbaka på skolan 14.50.

                      Matsäck medtages eller lämna in en matlåda senast onsdag morgon till köket

                      om ni vill att skolan ska fixa matsäck.

                      Lämna in läsläxan!

Fre                 Ny läsläxa delas ut!
42421422424425427

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina

 

 

 

Veckobrev v 40

Hej!

Ettorna har hunnit med mycket matte i veckan. Vi har jobbat med lägesord som framför, näst först, under osv och det visade sig vara lätt. Det handlade också lite om klockans hela timmar och idag var det dags för diagnos på kapitlet i boken som har handlat om antal, jämföra antal, dela upp tal och lägesord. Nu följer ett antal sidor med repetition respektive utmaningar.

Skrivuppgift denna vecka var att skriva en ordlista med djur. SO:n har handlat om yrken och verksamheter i vår närmiljö. Eleverna har fått rita och skriva om vad de skulle vilja ha för yrke när man blir stor och vi har diskuterat om vad som skulle kunna hända om det inte fanns viktiga verksamheter som sjukvård och skola. Torsdagens studiebesök ingick i SO-området och var mycket uppskattat av barnen. Det var intressant att kolla in stora degmaskiner och maskiner som kavlade bröddeg. Vi blev bjudna på små kanelbullar, men eftersom det var kanelbullens dag så köpte vi också varsin STOR kanelbulle till alla barn . Mums!
På engelskan fortsatte vi att öva på orden vi redan jobbat med så att de sätter sig i långtidsminnet. Vi introducerade också ”I like…” och ”I don´t like…”. Det märks att eleverna gillar engelska och har lätt för att lära sig.

Nya ord till Ordförrådet, ettor: slank, upptäcktsresanden, kretsade, teleskop, anteckningar.

Veckans bokstav A, för förstisarna, blev fina apor som nu hänger i en gren i klassrummet. I onsdags var folktandvården på besök. Innan såg vi på en kort film om Moa som går till tandläkaren. Barnen fick sedan berätta om lösa tänder, tandfen, samt att vissa föräldrar minsann äter godis när vi gått och lagt oss på kvällen. Roligt att höra berättelser om er föräldrar … Barnen fick borsta löständer, sedan fick dom varsin tandborste och lite info med sig hem. Fredagen och veckan avslutades med GOTD samt loggbok.
Vill också påminna sista gången om höstlovet. Sista dagen idag fredag att lämna in lappen, annars utgår vi ifrån att barnet/ barnen är lediga .
Grej of the Day handlade om Amalia Eriksson.

Ny ledtråd: Havsvarelse med värsta tanden.

Vecka 41

Tis                 Idrott

Tors               Studiedag, skola och fritids stängt

Fre                 Lämna in läsläxan och ny läsläxa

Det är viktigt att läsläxan kommer tillbaka till skolan på rätt dag eftersom det kan vara så att ett annat barn behöver boken. Vi följer också upp läxan i skolan och då kan det bli svårt utan boken.

Likaså behöver förstisarnas loggbok vara tillbaka i skolan senast torsdag.

Vecka 42

Torsdagen den 18/10 åker vi till Hamra gård för studiebesök på en gård med robotmjölkmaskiner.  Spännande! Denna dag ska vi ha med oss matsäck. Om ni vill att skolan ska fixa med matsäck lämnas en matlåda till köket senast onsdag morgon. Vi kommer också att sluta senare än normalt.  Vi räknar med att vara tillbaka på skolan kl 14.50.

Vi är tacksamma om det finns några föräldrar som skulle vilja följa med oss denna dag. Hör i så fall av er till Lisa eller Nina.

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina

Kolla in alla fina bilder från vår vecka!41416412

413415a417418
4194110

Veckobrev v 39

Hej!

Vi började veckan med att titta på ”Livet i Bokstavslandet” som denna gång behandlade bokstäverna M och A. Showen handlade om mat, vilket ledde till att ettorna skrev ordlistor med rubriken MAT. Vår högläsningsbok ”Inte alldeles ensam” handlade om rädsla, så en annan skrivuppgift handlade om att skriva ”Jag är rädd för”-meningar. Eleverna har blivit betydligt säkrare på att hantera datorerna nu. Det är roligt att se!

Förstisarna har jobbat med bokstaven M. På hemligt uppdrag hittade vi den sällsynta tumtrycksmyran. De är så söta!

Vi har haft klassråd i ettan och på det fick vi lotta fram två representanter till elevrådet. De lyckligt lottade blev Nora och Nova H. Första elevrådsmötet var idag. På engelskan fortsatte vi med ice cream och de olika smakerna på glass. På matten har vi bland annat delat upp olika tal och jobbat med ledtrådsmatte, där man får en ledtråd i taget och behöver alla ledtrådarna för att lösa problemet.

Ettorna har redovisat sin läsläxa och fått en ny. Flikböcker, som vissa barn har i läxa, är populära, det märks!

Igår var vi på bibblan och bibliotekarien Tchie höll ett inspirerande bokprat för oss. Vi var så uppe i alla spännande böcker att vi var nära att missa bussen. Hurra för en fantastisk busschaufför! Veckan avslutade vi med Grej of the Day och  för förstisarnas del, att  skriva i loggboken.
Grej of the Day  handlade om ishotellet i Jukkasjärvi. Ny ledtråd: Småländsk gottegris.

Nya ord till ordförrådet, ettan: färgpyts, horisonten, stum, dimper.

Idag började vi med att ha en styrd aktivitet på första delen av första rasten. Detta för att förebygga bråk och utanförskap. Alla elever ska må bra! Detta kommer vi att fortsätta med ett antal veckor framöver och sedan utvärderar vi. Idag gjorde vi en samarbetsövning med hjälp av rockringar. Barnen var jätteduktiga!

Vecka 40

Från och med denna vecka kommer idrotten att ligga kl 8.15 på tisdagar istället för sist på torsdagar.

Vi börjar med nytt centralt innehåll i SO:

  • Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
  • Yrken och verksamheter i närområdet.

So-innehållet samplaneras med Grön flagg, vars tema ”Stad och samhälle” vi nu börjar jobba med.

På torsdag passar vi på att göra ett studiebesök på TM bageri i Västerhaninge. Det är ju Kanelbullens dag och passar fint till vår SO-undervisning. Undra sa flundra om vi kommer att få något att mumsa på något då…

Folktandvården kommer till f-klass på besök.

Vill påminna om att höstlovslappen ska lämnas in till fritids senast fredag 5/10. Har vi inte fått in lappen då så utgår vi från att ditt/dina barn blir lediga på höstlovet .
Vill också påminna om studiedagen den 11/10, då är både skola och fritids stängt.

 

Tis                 Idrott kl 8.15

Tors               Läsläxan tillbaka till skolan!

                      Studiebesök, Västerhaninge

Fre                 Ny läsläxa delas ut!

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina

4040myra

Veckobrev v 38

Hej!

Denna vecka blev det mycket teknik. Tillsammans har vi läst och pratat om hur människan har härmat naturen när hon skapat teknik. Sen fick alla utifrån en bild på en murarslev komma på så många kreativa sätt att använda den de bara kunde. Det blev allt möjligt som värma och smälta choklad med, använda som tårtspade, göra mönster med, platta deg med eller använda som vapen…

Vi har också lärt oss om teknik och konsten att göra bilder. Det handlade om hur människan skapade sina första bilder på grottväggar fram till dagens 3-D-bilder. Vi provade på att trycka med våra händer. Det blev till vackra konstverk i olika färger och skikt.  Igår var vi i Åbyparken och studerade tekniken på lekplatsen. Det gick att hitta både hjul, lutande plan och skruvar.  Fast mest blev det lek förstås! Barnen sköter sig toppenbra på våra utflykter. Hurra för dem!

Ettorna fick utifrån inspiration av Astrid Lindgrens bok Mirabell rita vad de skulle vilja ha för ett magiskt frö. Sedan fick de också skriva en kort text till.  Idag har vi gjort ännu en skrivuppgift. Barnen fick i par skriva meningar som började med ”Vi kan…” och ”Vi kan inte…”. Här gällde det att kunna diskutera komma fram till ett gemensamt innehåll. På matten har vi bland annat jobbat med att dela upp talet 10. På engelskan fortsatte vi jobba med ice cream-ramsan och vi började öva på de smaker barnen ville ha på sina glassar, bland annat lemon, vanilla och banana.

Nya ord till ettornas ordförråd: klyftigaste, portklapp, ta dig i kragen.

Nya ord till förstisarnas ordförråd: rodnar, motsats.

Förstisarnas veckans bokstav var O som blev fina ormar på hemligt uppdrag. Vi jobbar vidare i både svenska och matte. Vi pratar varje dag om hur man är en bra kompis och hur vi är mot varandra. Nu läser vi en bok som handlar om Tilda, som fått låna ett halsband av din mormor, med en magisk känslosten på. Den ändrar färg beroende på vad/ hur man mår och har för känslor . Vad är känslor, och hur känns det? Barnen är superbra på att förklara på olika vis.

Veckans ”grej” handlade om goliatgrodan. Ny ledtråd: Sova i minus 5.

Vecka 39

Mån              Fritids stänger kl 16, all personal på möte

Tis                 Skolfotografering

Tors               Vi åker till biblioteket i Västerhaninge, buss avgår 8.48. Vi är tillbaka på skolan före lunch.

Idrott ute

Läsläxa ettor

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina
39s39hund38mattebok2

39händer339 vikan5

Veckobrev v 37

Hej!

Igår hade vi en härlig dag hos Linda med brasa i kaminen, lekar och hopp på studsmattan, hamburgergrillning och utematte med begreppen fler och färre. Ettorna fick sin första läsläxa och vi fick slåss lite med några envisa getingar. Vi trivdes med andra ord förträffligt. Tack Linda!

Vi tittade på Livet i Bokstavslandet som denna gång tog upp Bb och Oo. Showen handlade om BLOD. Veckans bokstav för förstisarna var Bb och det hemliga uppdraget på denna bokstav var att tillverka tjusiga handblommor. Vi jobbade på i Bokstavslandetboken. I matten har vi pratat om ” framför, bakom, ovanför, under och bredvid , vi gjorde en övning tillsammans där utgångspunkten var en pall mitt på golvet. Vi gjorde en hörövning som beskrev en nalle. Sen fick man rita nallen. De blev fantastiska!

Ettorna har haft två skrivuppgifter på datorn, att skriva b-ord och att skriva ”Jag ser”-meningar utifrån en bild. Vi introducerade ordbilden och. Vi har också lekt en hel del med våra namn, vad händer om man tar bort första bokstaven? Sista? Vad händer om man sätter ett B först i namnet? Och så vidare, och så vidare. Detta övar fonologisk medvetenhet som är en grund för att kunna läsa och skriva. Alla har också fått prova Sebran som är ett gratisspel på nätet och där gjorde vi Bokstavsregn där man får öva sig i att hitta snabbt på tangentbordet. Barnen blev taggade av att försöka slå frökens rekord. Några lyckades nästan…

Nya ord till Ordförrådet, ettorna: herbarie, pastill, galax, åratal, färre, färst.

Nya ord till Ordförrådet, förstisar: flintskallig, häftstift, sablar, taktik, snorkel, vrak, åskådare.

Ettorna har funderat över livsviktig teknik, det vill säga teknik som ger oss mat, vatten, kläder och tak överhuvudet.

På matten har ettorna jobbat vidare med begreppen färre och färst. Vi har lärt oss om likhetstecknets betydelse – det måste alltid vara lika mycket på båda sidor om likhetstecknet (det betyder inte ”blir”). Tecknet ”skilt från” lärde vi oss också. Det är ett likhetstecken som är överstruket. Vi gjorde ännu en minikoll som handlade om att jämföra antal.

På engelskan började vi med en ice cream-ramsa.

Fredagens ”grej” handlade om Eiffeltornet. Ny ledtråd: Ej öron, ej öron, ej svansar hava de… – men de är allra störst.

Tack för ett trevligt föräldramöte. Klasslista och schema är på gång.
Vecka 38

Mån              Aktivitetskväll kl 16.30

Tors               Utedag – vi åker till Åbyparken och kollar in teknik på lekplatsen.

Idrott utomhus

Läsläxa ettor!

Fre                 Skolfotografering Obs flyttad till 25/9!

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina
38Så här fina blev de
381Veckans bokstav Bb
382Full fart
383384Hos Linda
385386
387388

 

Veckobrev v 36

Hej!

Vi har fortsatt med teknik och bland annat funderat över hur tekniska prylar har förändrats över tid. Förstisarna byggde vidare på tankarna och ritade bilder på både framtidens båtar och bilar. I torsdags byggde vi fantastiska konstruktioner med kikärter och tandpetare. Dagen innan hade ettorna gjort en ritning och denna var utgångspunkt för byggandet ihop med sitt/sina fadderbarn. Sedan blev det också tid över för att bygga lite mer fritt.

Ettorna har haft två skrivuppgifter. Denna vecka har vi satsat på att skriva ordlistor utifrån  stavelserna mo och sa. Man fick klura ut vilka ord som kan börja så och sedan skriva en ordlista ihop med skrivarkompisen. Vi försöker lära oss hur man startar programmen på datorn, hur man ändrar storlek på bokstäverna och hur man sparar. Idag övade vi ordbilderna en och ett genom att eleverna fick lappar med orden och sedan hålla lappen mot något i klassrummet som var en- eller ett-ord.

Förstisarna har också skaffat sig ett ordförrådsskåp där det samlas ord och fraser som vi samtalar kring. Denna vecka blev det: offra, sno sig på och dyrk.

Nya ord till Ordförrådet för ettorna: talbild, illustrera och eldsvåda.

Förstisarna har nu kommit igång med både svenska- och matteböcker, kul! Veckans bokstav E blev fina eldar på veckans hemliga uppdrag , där vi använde rivteknik. Barnen fick inte använda sax, utan bara riva i papper. Kom gärna in i klassrummet och titta.

Ettornas matte har fortsatt handlat om antal och talbilder. Vi gjorde en ”minikoll” just om antal och talbilder som eleverna klarade galant. Eleverna hade också en stunds utelektion där de i par fick skapa egna talbilder. Vi har infört ”veckans gissning”! Det finns ett antal  föremål i en burk och alla får gissa hur många det kan vara. Det är ett bra och roligt sätt att öva rimlighet och taluppfattning. Vi gissade i tisdags och avslöjade svaret idag. Idag introducerade vi också  begreppen fler, flest, färre och färst.

Fredagens Grej of the Day handlade om majs. Ny ledtråd är: 324 meter högt franskt torn.

Grej of the Day-boken som eleverna skriver i kommer att bli en fin faktabok när den är full av intressanta saker. Kom ihåg att en stående läxa är att berätta hemma vad ”grejen” har handlat om.  Hoppas att ni också pratar hemma om ledtråden, för era barn är fulla av kluriga spekulationer om vad det kan vara.

På utedagen nästa vecka har vi blivit inbjudna till Linda som bor en liten bit ifrån skolan. I Lindas trädgård ska vi  bland annat ha utematte och grilla hamburgare.

Idrotten ligger sist på torsdagar. Vi är utomhus. Ombyte krävs inte men skor som passar att gympa i behövs.

Vecka 37

Mån               Föräldramöte kl 18.00 – 19.30 ca

Tors               Utedag – vi åker till Linda

Idrott utomhus

Påminner om aktivitetskväll 17/9 kl 16.30.

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina

åpplen

Hur många skolgårdar finns det med såna här läckerheter?

2

En konstruktion gjord efter egen ritning!

talbild löv

En tydlig talbild av talet 6.

bygga efter ritning kikärter

Bygga efter ritning. Det var kul!

teknik teckningar

Teknik teckningar Bilen i dåtid, nutid och framtid

e som i eld

E som i eld.

övar e

Öva E e

en till teknisk konstruktion

Ännu en teknisk konstruktion.

hur många kuber

 

Veckans gissning! Hur många kuber är det i burken?

Veckobrev v 35

Hej!

Vi började veckan med att titta på ”Livet i Bokstavslandet” med bokstäverna E och L. Inspirerade av detta fick ettorna i smågrupper försöka komma på ord som började på LE eller EL. Förstisarna fick sitt första hemliga uppdrag som gällde bokstaven L. Det handlar om att göra någonting som börjar på L för att lättare kunna associera till bokstaven. Denna vecka gjordes det supersöta Larver.

Annat gemensamt var vårt biblioteksbesök. Då fick vi åka buss till Västerhaninge och besöka biblioteket där. Det funkade fint. Alla elever lånade böcker. Vi har satt en gräns för två per elev. De barn som inte har lånekort fick med sig ett papper hem att fylla i. Papperet ska tillbaka till skolan ifyllt så vi kan ta med dessa till bibblan nästa gång. Det lånekort som barnen får kommer att finnas på skolan så att vi kan ta med dem när vi åker dit.

Innan vi åkte tillbaka till skolan hanns det med en fruktstund och en stunds lek på gräsmattan utanför biblioteket.

Teknik har det också handlat om. I grupper fick eleverna komma överens om vilka de fem viktigaste teknikprylarna i köket är. Många grupper kom fram till att kylskåpet var viktigt (”annars ruttnar maten”), men det fanns också andra viktiga saker, som tallrikar och mikrovågsugnar.

På fredagen gjorde vi också vår första ”Grej of the Day”. Den handlade om orangutanger (ledtråden var ju ”cool orange släkting”). Eleverna var väldigt intresserade. Ny ledtråd till nästa fredag är: Kan poppa.

Ettorna har i par fått skriva sin första text på datorn! Det blev meningar som började: Jag ser… , något som vi övat muntligt flera gånger utifrån bilder i ”Hermans sommar”. Nu fick de titta sig runt i klassrummet och utgå från det. Texterna skrevs ut och illustrerades, lästes upp och klistrades in i boken med färgade tomma sidor som alla fått. Det gick strålande fint och fick alla tummar upp från eleverna.

Tillägg till Ordförrådet denna vecka: dova, vimsar, turné och tankfull.

Att ettornas första läxa skulle handla om teknik var kanske lite ovanligt, men kul! Eleverna redovisade fint och övriga elever övade på att vara en uppmärksam publik. De elever som missat att ta med sig en sak kan göra det på måndag.

Matten har handlat om att skriva siffror på rätt sätt (alltid uppifrån) och om att dela upp tal. Att dela upp tal, t ex att talet 5 kan delas upp i 5 och 0, 1 och 4, 3 och 2, lägger grunden för att kunna räkna addition och subtraktion.

På engelskan lärde vi oss en ny sång, ”The Muffin Man” och sedan målade eleverna muffins med sina favoritsmaker som vi benämnde på engelska, strawberries, blueberries, chocolate och annat smaskigt.

Några elever i ettan har tagit med sig omslagspapper och gjort fint i sin bänk med. Självklart får alla som vill ta med sig papper till bänken.

Förstisarna har haft brandövning två gånger. Vi övade att gå ut genom fönstret och barnen var jätteduktiga. Förutom hemligt uppdrag och teknik har vi haft matte. Vi kollade talen 1-10 och då spelade vi ett siffermemory. Vi har också övat på att skriva siffran 1.

Vi vill påminna om följande:

  • Barnen behöver ha en vattenflaska på skolan, extra kläder och gärna inneskor.
  • Kommer barnen mellan 7.30 och 8.00 ska väskan hängas på en krok utanför (gäller även föräldrar).
  • Loggboken som förstisarna skriver i bör vara tillbaka senast torsdag eftersom den skrivs i på fredagar.
  • Kalasinbjudningar lämnas inte i skolan. Detta får ordnas på annat sätt.
  • Följ gärna med ditt barn in när du hämtar. Det kan finnas info på barnets plats.
  • Föräldramöte är inbokat 10/9. Då kommer klasslistor att gå runt för att göra ev korrigeringar så att vi sedan kan skicka ut dem.
    Lite fina  bilder: v35 1v35 2v35 3v35 4v35 5v35 6v35 7v 35 8v35 9
    v 35 10v35 11

Trevlig helg!

Lisa, Linda, Nina

 

Hej!

Så har första skolveckan redan gått och vi börjar känna oss varma i kläderna. Vi startade förstås med vårt traditionella tårtkalas.

F-klass

Under veckan har vi börjat lära känna varandra . Vi har gjort samarbetsövningar och gjort fina namnlappar till barnens lådor. Tillsammans har vi kommit fram till våra klassrums/ trivselregler.

Vill påminna om vikten av att ha extrakläder, vattenflaska, regnkläder och stövlar på skolan. Varje dag har vi högläsning , då äter vi frukt som ni skickat med hemifrån.

Inneskor vore toppen om det finns , tänkte nästa vecka börja öva lite på att gå i brandtrappan för att barnen ska känna sig trygga om olyckan skulle vara framme. Det är bra att veta var vi samlas osv.

Sjukanmälan görs till skolan på tel: 08-50037174

Ettan

Vi har tillverkat fina namnskyltar och lärt oss en engelska ramsa, ”Teddybear”. Vi har också pratat om vilka regler vi ska ha i klassen för att alla ska trivas och lära sig så mycket som möjligt. Barnen vet så väl hur det ska vara.

Vi har läst ”Frökens nya klass” och påbörjat ännu en högläsningsbok. Ur våra högläsningsböcker plockar vi ord som vi pratar om och samlar till ”Ordförrådet”. Denna vecka har vi lagt rampfeber, fasansfulla, fjärilar i magen och komplimang till Ordförrådet. Alla elever har fått nya, fina matteböcker och vi har så smått börjat jobba i dem. Nu handlar det om taluppfattning, det vill säga att man ska förstå hur stora tal är, hur de kan delas upp och så vidare.

Tillsammans

Vi har börjat med det spännande ämnet teknik! Först har vi funderat över vad det är för ett ämne egentligen, tittat på bilder i våra teknikböcker och letat efter teknik. Den finns ju överallt, kunde vi konstatera!  Eleverna fick också i grupper sortera olika tekniska grejer. De flesta valde att sortera efter vilket material prylarna var gjorda av, men det fanns också andra sätt, som efter färg eller storlek. På utedagen fick fadderparen (i vissa fall en trio), en etta och en förstis, göra matteuppdrag tillsammans. Det kunde till exempel vara att hämta tre pinnar som är olika långa. Det gick strålande!

Vecka 35

Ettan

Eleverna har fått en teknikläxa som ska lämnas in på fredag. Vi kommer att fortsätta med teknik och med vänskapsvecka. Nytt blir att börja skriva på datorn. Klassen har sex datorer och en skrivare kopplad till dem. Eleverna kommer att få skriva i par och ha talsyntes på för att det ska höras vilka bokstäver man skriver.

På torsdag tar vi bussen till biblioteket i Västerhaninge och lånar böcker. Nytt blir också ”Grej of the Day”. Det är minilektioner som kan handla om en massa olika saker, såsom gorillor, Turning Torso, Pippi Långstrump eller flugsvamp. Några dagar innan får eleverna en ledtråd som ska sätta igång tankeverksamheten. För att man ska kunna diskutera ledtråden hemma skickar vi också ut den via mejl. (Om ni inte vill ha dessa mejl, låt oss veta det så plockar vi bort er från mejllistan.) Sedan visas en kort PowerPoint om ämnet och eleverna får skriva i sina fina ”Grej of the Day”-böcker plus klistra in en bild. Vi kommer också att ha en ”Grej of the Day”-vägg där vi sätter upp bilder bredvid en världskarta och drar en tråd till rätt ställe på kartan. Detta brukar engagera eleverna mycket!

Stående läxa är att berätta hemma om vad ”grejerna” handlat om. Ta vara på detta tillfälle att samtala med era barn!

Ledtråd till vår första ”grej” som är på fredag: En cool orange släkting.

Välkomna på utvecklingssamtal!

F-klass

Vi kommer att fortsätta med teknik och med vänskapsvecka. På torsdag tar vi bussen till biblioteket i Västerhaninge och lånar böcker. Nytt blir också ”Grej of the Day”. Det är minilektioner som kan handla om en massa olika saker, såsom gorillor, Turning Torso, Pippi Långstrump eller flugsvamp. Några dagar innan får eleverna en ledtråd som ska sätta igång tankeverksamheten. För att man ska kunna diskutera ledtråden hemma skickar vi också ut den via mejl. (Om ni inte vill ha dessa mejl, låt oss veta det, så plockar vi bort er från mejllistan.) Sedan visas en kort PowerPoint om ämnet och eleverna får skriva i sina fina ”Grej of the Day”-böcker plus klistra in en bild. Vi kommer också att ha en ”Grej of the Day”-vägg där vi sätter upp bilder bredvid en världskarta och drar en tråd till rätt ställe på kartan. Detta brukar engagera eleverna mycket!

Stående läxa är att berätta hemma om vad ”grejerna” handlat om. Ta vara på detta tillfälle att samtala med era barn!

Ledtråd till vår första ”grej” som är på fredag: En cool orange släkting.

Tors: Biblioteket i Västerhaninge, buss avgår 8.48 och avgår åter till skolan 10.24.

Fre: Teknikläxa (åk 1)

Trevlig helg! Lisa, Linda, Nina
//Lite bilder:
sp1 3pinnarsp12kottar
trnspstreck inneserie
galje mm

Hej!

Så har första skolveckan redan gått och vi börjar känna oss varma i kläderna. Vi startade förstås med vårt traditionella tårtkalas.

F-klass

Under veckan har vi börjat lära känna varandra . Vi har gjort samarbetsövningar och gjort fina namnlappar till barnens lådor. Tillsammans har vi kommit fram till våra klassrums/ trivselregler.

Vill påminna om vikten av att ha extrakläder, vattenflaska, regnkläder och stövlar på skolan. Varje dag har vi högläsning , då äter vi frukt som ni skickat med hemifrån.

Inneskor vore toppen om det finns , tänkte nästa vecka börja öva lite på att gå i brandtrappan för att barnen ska känna sig trygga om olyckan skulle vara framme. Det är bra att veta var vi samlas osv.

Sjukanmälan görs till skolan på tel: 08-50037174

Ettan

Vi har tillverkat fina namnskyltar och lärt oss en engelska ramsa, ”Teddybear”. Vi har också pratat om vilka regler vi ska ha i klassen för att alla ska trivas och lära sig så mycket som möjligt. Barnen vet så väl hur det ska vara.

Vi har läst ”Frökens nya klass” och påbörjat ännu en högläsningsbok. Ur våra högläsningsböcker plockar vi ord som vi pratar om och samlar till ”Ordförrådet”. Denna vecka har vi lagt rampfeber, fasansfulla, fjärilar i magen och komplimang till Ordförrådet. Alla elever har fått nya, fina matteböcker och vi har så smått börjat jobba i dem. Nu handlar det om taluppfattning, det vill säga att man ska förstå hur stora tal är, hur de kan delas upp och så vidare.

Tillsammans

Vi har börjat med det spännande ämnet teknik! Först har vi funderat över vad det är för ett ämne egentligen, tittat på bilder i våra teknikböcker och letat efter teknik. Den finns ju överallt, kunde vi konstatera!  Eleverna fick också i grupper sortera olika tekniska grejer. De flesta valde att sortera efter vilket material prylarna var gjorda av, men det fanns också andra sätt, som efter färg eller storlek. På utedagen fick fadderparen (i vissa fall en trio), en etta och en förstis, göra matteuppdrag tillsammans. Det kunde till exempel vara att hämta tre pinnar som är olika långa. Det gick strålande!

Vecka 35

Ettan

Eleverna har fått en teknikläxa som ska lämnas in på fredag. Vi kommer att fortsätta med teknik och med vänskapsvecka. Nytt blir att börja skriva på datorn. Klassen har sex datorer och en skrivare kopplad till dem. Eleverna kommer att få skriva i par och ha talsyntes på för att det ska höras vilka bokstäver man skriver.

På torsdag tar vi bussen till biblioteket i Västerhaninge och lånar böcker. Nytt blir också ”Grej of the Day”. Det är minilektioner som kan handla om en massa olika saker, såsom gorillor, Turning Torso, Pippi Långstrump eller flugsvamp. Några dagar innan får eleverna en ledtråd som ska sätta igång tankeverksamheten. För att man ska kunna diskutera ledtråden hemma skickar vi också ut den via mejl. (Om ni inte vill ha dessa mejl, låt oss veta det så plockar vi bort er från mejllistan.) Sedan visas en kort PowerPoint om ämnet och eleverna får skriva i sina fina ”Grej of the Day”-böcker plus klistra in en bild. Vi kommer också att ha en ”Grej of the Day”-vägg där vi sätter upp bilder bredvid en världskarta och drar en tråd till rätt ställe på kartan. Detta brukar engagera eleverna mycket!

Stående läxa är att berätta hemma om vad ”grejerna” handlat om. Ta vara på detta tillfälle att samtala med era barn!

Ledtråd till vår första ”grej” som är på fredag: En cool orange släkting.

Välkomna på utvecklingssamtal!

F-klass

Vi kommer att fortsätta med teknik och med vänskapsvecka. På torsdag tar vi bussen till biblioteket i Västerhaninge och lånar böcker. Nytt blir också ”Grej of the Day”. Det är minilektioner som kan handla om en massa olika saker, såsom gorillor, Turning Torso, Pippi Långstrump eller flugsvamp. Några dagar innan får eleverna en ledtråd som ska sätta igång tankeverksamheten. För att man ska kunna diskutera ledtråden hemma skickar vi också ut den via mejl. (Om ni inte vill ha dessa mejl, låt oss veta det, så plockar vi bort er från mejllistan.) Sedan visas en kort PowerPoint om ämnet och eleverna får skriva i sina fina ”Grej of the Day”-böcker plus klistra in en bild. Vi kommer också att ha en ”Grej of the Day”-vägg där vi sätter upp bilder bredvid en världskarta och drar en tråd till rätt ställe på kartan. Detta brukar engagera eleverna mycket!

Stående läxa är att berätta hemma om vad ”grejerna” handlat om. Ta vara på detta tillfälle att samtala med era barn!

Ledtråd till vår första ”grej” som är på fredag: En cool orange släkting.

Tors: Biblioteket i Västerhaninge, buss avgår 8.48 och avgår åter till skolan 10.24.

Fre: Teknikläxa (åk 1)

Trevlig helg! Lisa, Linda, Nina

 

 

Hej och välkomna till ett nytt och spännande läsår!

Här kommer lite info angående skolstarten den 20 augusti.

Vi börjar kl 9 med samling vid stora trappan. Vår nya rektor Per Junelind hälsar välkommen och presenterar personalen. Sedan går vi in till vårt klassrum och har upprop och lär känna varandra lite. Det blir traditionellt tårtkalas kl 10. Under tårtminglet är ni föräldrar också välkomna att delta. Dagen avslutas omkring kl 10.30. De elever som har fritis stannar kvar och äter lunch med sina lärare.

Jag kommer att vara lärare i ettan och samarbeta med Lisa och Linda som kommer att vara mestadels i förskoleklass. Specialpedagogen Kristina kommer också att finnas som resurs att tillgå.

Under vecka 34-35 kommer vi att ha vänskapsveckor. Dessa veckor kommer vi att lägga mycket fokus på att få en bra sammanhållning i klassen och på skolan. Vi kommer alltså inte att följa ordinarie schema.

Tider som gäller för åk 1 under terminen:

Mån, tis, ons kl 8.00 – 13.00

Tors kl 8.00 – 12.50

Fre kl 8.00 – 11.30

Jag ser verkligen fram emot att vara lärare till era ettor!

Nina Jonsson