Veckobrev spår 2 (tvåor och treor)

Veckobrev spår 2
Här hittar du skolans tvåor och treor.

Klasslärare Emilia Rundblad

Veckobrev vecka 23

Hej på er! Här kommer terminens kortaste veckobrev. Den här veckan har vi fortsatt att arbeta klart samt rätta våra arbetsböcker. Under fredagen band vi ihop våra pärmar och eleverna fick ta hem sina extra-böcker i SO och NO.

De gurkor vi sådde inomhus för ett litet tag sedan är nu utplanterade i växthuset, heja oss!

Inga läxor den här fredagen då nästa vecka är kort vecka och avslutning.

Vecka 24:

Måndag: Utelek, stödtid till de elever som behöver, städa ur klassrummet samt film och något gott.

Tisdag: Genrep musik.

Onsdag: Skoldag mellan kl. 8-10, därefter fritids för de som inte har sagt till om något annat.

Skolavslutning kl. 16-18. Kom ihåg picknickkorgen.

Vi önskar att alla tömmer sina platser i hallen när de går på sommarledighet.

På lördag 9/6 är det aktivitetsdag kl. 10-14.

Måndagen den 18/6 är fritids stängt då vi har studiedag.

Trevlig helg önskar Emilia.
______________
Veckobrev vecka 22

Hej på er! Den här veckan inledde vi med genomgång i SO – min familj. Under fredagen arbetade vi vidare i SO med här bor vi och kikade närmre på Sverige.

Jag var sjuk ons-tors och istället var barnen tillsammans med Linda. De arbetade vidare och hade även terminens sista leksaksdag.

Vi har arbetat efter arbetsschema under veckan för att bli klara med allt arbetsmaterial. Detta skickas löpande hem så fort som jag hinner rätta. Då vi gått igenom allt centralt innehåll i Lgr11 för det här läsåret så kommer vi att fram till sommarlovet nu arbeta för att bli klara med våra arbetsböcker, vi kommer att repetera olika delar samt städa i ordning och binda ihop våra pärmar.

Läxa: Jag har skickat läsförståelse eller matematik till några stycken.

Vecka 23:

Ons: röd dag (nationaldag), skola och fritids stängt.

Information om skolavslutningen: Skolavslutning har vi på onsdagen den 13/6 klockan 16-18. Vi startar med ett uppträdande av barnen och sedan går barnen med sina lärare in i klassrummen en stund medan ni föräldrar dukar upp er picknickkorg någon stans på skolgården. När vi är klara i klassrummen så kommer barnen ut till er, redo för ett härligt sommarlov!

Trevlig helg önskar Emilia.

Veckobrev vecka 21, åk 2-3

Hej! Den här veckan har vi arbetat för att bli klara med multiplikationstabeller, matematikböcker och svensk-material. Vi har också repeterat klockan. Årskurs 2 har haft genomgång i instruktioner samt arbetat med beskrivande meningar.

Under onsdagen åkte åk 3 iväg med mig till Nynäshamn för att fira nationella proven. Vi åt glass, doppade tårna, lekte och hade med oss lunch från skolan. Årskurs 2 åkte hem till Linda.21211212

Torsdagen var vi iväg till Rudan för friluftsdag. Vi hade fyra olika stationer och avslutade med att grilla hamburgare innan vi åkte tillbaka till skolan.

Fredagen hade vi oförberedd brandövning, den gick bra! Den här gången övade vi på att ta dörr-vägen.

Vecka 22:

Onsdag: terminens sista leksaksdag.

Tors: Läxor tillbaka. Läsförståelse för åk 2 för de som har sidor kvar i sina böcker. Multiplikationstabell 9 för åk 3 (vår sista tabell då 10an redan är klar).

Ytterligare en aktivitetsdag är inplanerad 9 juni klockan 10-14.

Information om skolavslutningen: Skolavslutning har vi på onsdagen den 13/6 klockan 16-18. Vi startar med ett uppträdande av barnen och sedan går barnen med sina lärare in i klassrummen en stund medan ni föräldrar dukar upp er picknickkorg någon stans på skolgården. När vi är klara i klassrummen så kommer barnen ut till er, redo för ett härligt sommarlov!

Trevlig helg önskar Emilia.
__________________________-

Veckobrev vecka 20, åk 2-3

Hej! Vi har arbetat med teknik under måndagen. Vi såg en film om teknik och jag hade en Power Pointpresentation om mobiltelefonens historia. Barnen fick sedan rita och skriva om hur de tror att framtidens mobiler kommer att se ut och vilka funktioner de tror att dessa kommer att ha. Tisdagen grillade vi korv och åt lunch utomhus, mysigt! Onsdagen var vi hem till Linda och hade världens mysigaste dag. Vi badade i pool, grillade hamburgare, åt efterrätt och de som ville fick åka fyrhjuling. Tack till den förälder som följde med oss! Innan vi åkte iväg på onsdagen hade vi en liten fjärilscermoni tillsammans med spår 3 och släppte ut våra fjärilar tillsammans.

Under torsdag och fredag har vi arbetat extra med läsförståelse samt matematik och började också att plocka ner våra teckningar och texter från klassrumsväggarna för att börja förbereda inför sommarlovet som närmar sig med stormsteg! Fredagen gick också åt till att förhöra 7ans multiplikationstabell samt att gå igenom nationella provens resultat med eleverna i åk 3. Jag har börjat att skicka hem en resultatsammanställning för NP till eleverna så att ni föräldrar kan kika på dessa. De som inte fått hem resultatsammanställningen idag kommer att få hem dessa under nästa vecka.
20
201
202
Vecka 21:

Måndag: 16-dag! Hela skolan och fritids stänger 16 pga utbildning

Ons: Åk 3 åker till Nynäshamn och äter glass tillsammans med mig för att fira att nationella proven är klara och rättade.

Torsdag: Friluftsdag (se bilaga som bifogats tillsammans med detta veckobrev).

 

 

 

Trevlig helg önskar Emilia.


___
Veckobrev vecka 19, åk 2-3

Hej. Ännu en kortvecka då tors och fred blir ledigt. Vi har gjort lite av varje och haft tid att leka med klassens nya leksaker som kom i måndags. Årskurs 3 har haft sitt sista nationella prov för den här gången, något vi kommer att fira vecka 21. Barnen har varit otroligt duktiga och haft kämpar-anda ända in i sista provet.

Den här veckan har vi övat på att sätta punkt på rätt plats och att skriva stor bokstav vid varje ny mening. Vi har bland annat satt ut punkter i texter som helt saknade punkter och hjälpts åt att rätta till ”tokiga” meningar. Vi har också pratat om att en mening ska kunna läsas ensam och då ändå innehålla tillräckligt mycket information för att man ska förstå den.

Vi har arbetat med kemi under veckans NO-timmar. Vi har pratat om vattnets olika faser samt skillnad mellan varm och kall luft. Vi såg en film om luft. Därefter har vi testat att förånga vatten med hjälp av hett vatten och ett glas. Vi testade också att sätta en ballong på en glasflaska vi haft i frysen och sett hur den ”fyllts på” med luft när vi värmde flaskan. När vi sedan diskuterade varför ballongen fylldes på med luft kom vi fram till att luften i flaskan var densamma men att varm luft tar större plats än kall luft. Till sist (för att testa något kul) så testade vi att blanda bakpulver och vatten i den lilla plastbehållaren som man hittar i kinderägg och kasta iväg dessa. Vi lyckades ett par gånger att få dessa att ”sprängas”, vilket inte var helt enkelt då man behövde vara väldigt snabb.

Vi har haft klassråd samt skolråd, och vi avrundade skolveckan med att åka till biblioteket.

Läxa åk 2: skriv minst fyra korrekta meningar (valfria ämnen men kommer man inte på något valfritt ämne så kan man skriva om våra fjärilar (som nu blivit puppor)).

Läxa åk 3: multiplikationstabell 7, samt samma skrivuppgift som för åk 2.
Vecka 20:

Månd: Aktivitetskväll kl. 16:30-19:30.

Tis: Vi grillar lunch.

Ons: Vi åker hem till Linda och stannar borta över lunch (skolan tar med lunch). Badkläder med för de som vill då vi tänkte bada i pool en sväng (armpuffar eller dylikt med till de elever som behöver). Vi är åter på skolan ca 14.

 

Trevlig helg önskar Emilia.


_____________________
Veckobrev vecka 18, åk 2-3

Hej på er! Den här veckan har spår 2 haft en fantastisk vecka. Vi startade upp med två lediga dagar och under onsdagen så stack vi iväg till Tom Tits. Så nu har vi blivit utsatta för g-krafter, testat våra olika sinnen, träffat dinosaurier, varit på såpbubbleshow och mycket annat. Tack till de föräldrar som följde med oss och som dessutom ställde upp och körde oss.

Resterande tid av veckan har vi pratat om hur man skriver meningar och var man sätter punkt, (detta är något vi kommer att fortsätta arbeta mer ingående med). Vi har också använt iPad och insektsböcker för att försöka lista ut vilken fjärilssort det är vi har i klassrummet. Barnen fick skriva och måla egna hypoteser.

Åk 3 har haft ett nationellt prov (enskild högläsning) och jag har testat veckans multiplikationstabell.

Nästa vecka: onsdag den 9/5 går sommarlovslapparna ut så håll utkik efter dessa! Under onsdagen åker vi dessutom iväg till biblioteket. Tors är skola och fritids stängt. Fredag är skolan stängd men fritids öppet.

Läxa åk 2: Högläsning för vuxen. Åk 3: Multiplikationstabell 6.

Aktivitetskväll den 14/5 Välkomna!
1818118 218 318 418 5
18 618 7 18 818 9
18 1018 11

Trevlig helg önskar Emilia.

Vecka 17

Hej på er! Den här veckan har vi pysslat med lite av varje. Vi startade upp veckan med att hälsa våra 5 nya ”vänner” välkomna till oss, 5 stycken fjärilslarver. Spännande att följa deras livscykel och vi ser fram emot att släppa ut dessa så småningom. Vi gjorde även snygga konstprojekt av fjärilslarvens tre stadier med hjälp av naturmaterial och pasta, och dessa har förhoppningsvis alla fått med sig hem under fredagen. Vi har den här veckan även snickrat ihop egna insektshotell som vi satt upp på slöjdboden, lite lavendel har dessutom planterats för att förhoppningsvis dra till sig insekter. Då vi snart är beräknade att vara igång med vårt växthus så har vi nu i spår 2 börjat för-odla gurka som sedan ska flyttas över, vi kommer också så småningom att plantera i våra pallkragar.

Under tisdagen arbetade vi i våra skrivböcker, den här veckan skrev vi intervjuer och övade på att intervjua.
Vi har börjat arbeta med Fysik. Vi har arbetat med gravitation, pratat om Isac Newton och äpplet, arbetat med jämvikt, balans samt friktion. Vi har gjort små experiment där vi testade vår egen balansförmåga och vilken friktion olika material har mot varandra.

Under onsdagen var vi iväg till Åbyparken.

På veckans bildlektion har eleverna fått arbeta med att skissa och skugga, de använde sig av vitsippan och har fått lära sig vitsippans olika delar.

Veckans engelsktimmar blev sång samt fortsatt arbete med att samla engelska ord för att ta vår lilla bil hela vägen till London, nu har vi kommit mer än halvvägs! Heja oss!

Då spår 2 vann Banta Maskarna så kommer vi att få en summa pengar att handla för till vår leksakskorg. Vi kommer också att köpa in en ljud-fågelbok till klassen då vi under förra veckan hade ett annat uppdrag som vi också lyckades med. Kul!

Läxa åk 2: Läsförståelseboken.

Läxa åk 3: Multiplikationstabell 5.

Nästa vecka är det klämdag måndad och röd dag tisdag.

OBS: på onsdag 2/5 åker vi äntligen iväg till Tom Tits! Tid: Vi samlas på skolan klockan 8.00 och åker ca kl. 9.00. Vi är åter på skolan 15.30. Lägligt att ta 4-bussen för de som åker buss, fritids för de som har fritidstid och annars hämtas barnen till dess.

Mat: Matsäck samt en frukt och dricka, obs välj gärna sockerfri dricka. Skolan tar med mellis till alla, som serveras innan vi åker tillbaka.

Trevlig helg önskar Emilia.

(Bifogar lite bilder från veckan på sidan nedanför).
e171717 117 217 317 417 517 617 7

Vecka 16,

Hej! Den här veckan drog bilden igång igen vilket resulterade i många glada ansikten! Barnen målade ordspråk, t.ex. lägga näsan i blöt, som ju betyder att man lägger sig i, men som i tokiga fall kan betyda att man stoppar näsan i något blött. Barnens uppgift var att måla det ”tokiga”.

Vi har haft hälsovecka hela veckan. Jag har startat upp varje morgon med röris, vi har haft en powerpointpresentation om träning och inlärning och vi har tränat multiplikation och tiokompisar i rörelse (och avslutat med att träna kluringar i rörelse samt med att dricka saft). Vi hade en väldigt trevlig hälsofrukost under onsdagen, tack snälla för att ni skickade med så mycket gott till våra elever. Under onsdagen passade vi också på att äta lunch utomhus och under torsdagen tog vi med våra matematikböcker ut och pluggade i det härliga vädret.

Den här veckan drog nationella proven i SV igång. Vi startade upp med en självbedömning och har därefter gjort två delar i läsförståelse.

Vi avrundade veckan med gemensam städdag för hela skolan där vårt uppdrag var att göra snyggt i fritidsboden. Vi slet ut allt i hela boden, sopade, drog fram vattenslangen och musik. Vi passade även på att så lite gurka som ska in i vårt växthus så småningom.

Läxfritt för åk 2. Multiplikationstabell 4 för åk 3.

Önskar att alla hälso-läxor dyker upp på måndag.

Obs: Rektor kommer att skicka ut en enkät till er som rör hälsoveckan.

Vecka 17:

Månd: Föreläsning för alla föräldrar 17-17:50, nätvett. På måndag läggs alla kvarglömda kläder ut för sista gången, de kläder som sedan blir över kommer att skänkas till välgörande ändamål.
e16e161

Trevlig helg önskar Emilia.
________
Vecka 15,
Hej! Då var det slut på ledighet för den här gången. Vi körde igång måndagen med buller och brak. Banta maskarna denna vecka, tillsammans har vi hjälpts åt att kasta så lite mat som möjligt under veckans gång. Vår grupp fick tillsammans 5 gram svinn under hela veckan, fantastiska ungar! Eleverna i åk 3 har haft de sista delarna i nationella proven i MA. Nästa vecka kommer vi att dra igång med nationella proven i SV.

Den här veckan drog vi igång med det sista i SO för det här läsåret, geografi. Vi hade genomgång i vädertecken, kartor, skala och karttecken. Sedan fick barnen arbeta med kartor i sina SO-böcker.

Vi har fortsatt arbeta med olika texttyper i våra skrivböcker, den här veckan skrev och målade vi annonser.

Vi har börjat arbeta med arter, näringskedjor samt evolution i Grön Flagg/ biologi. Vi kikade på en serie med korta avsnitt på UR skola och vi har diskuterat kring dessa.

Under onsdagen for vi iväg till Stegsholms gård på Gålö och hade en fantastisk dag på bondgården där. Vi fick känna hur stickig en ko-tunga är, klappa kor, kalvar, katter och en hund. Vi fick även kika på kaniner och hästar. De bjöd oss på mejeriprodukter till fika och vi avslutade dagen med att äta lunch i solen på Rudan och leka i lekparken.
emilia 15emilia 15 1emilia 15 2
emila153emilia154
emilia155

Läxa till alla i sp 2: Hälsoläxa som alla barn fått med sig hem idag, titta i ryggsäcken.

Läxa åk 3: 3ans multiplikationstabell.

V 16 (Hälsovecka):

Måndag: 16-dag då vi har kvällsmöte.

OBS!!!

Onsdag: Vi har hälsofrukost, detta innebär att vi äter en hälsosam frukost tillsammans på skolan. Det är som en knytis, vilket innebär att barnen tar med sig något. Den här gången har vi valt att dela upp det lite så att vi har en frukost som innehåller flera delar från kostcirkeln. Årskurs 2 fokuserar på mejeri och årskurs 3 på grönsaker. Detta innebär alltså att barnen tar med sig något bidrag till frukostbordet som alla barn plockar från.

Trevlig helg önskar Emilia.

______________________________________________
Vecka 12

Hej! Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med olika texttyper i våra skrivböcker. Det blev recept den här gången som blev toppenbra! Under onsdagen for vi iväg till Åbyparken och lekte. Vi avrundade veckan med att par-läsa och arbeta med djur och natur i barnens NO-böcker. För övrigt har vi repeterat symmetri den här veckan, haft en problemlösningsuppgift i matematik och pratat om saker man inte kan ta på, det vill säga tankar, känslor, drömmar och fantasier. Vi har pratat om hur man vet vad det är man känner och vilka strategier man kan använda sig av när känslor blir för starka på ett negativt sätt. Eleverna blev fascinerade över att man faktiskt tänker ca 60 000 tankar per dag.

Obs: Nästa vecka på onsdag den 28/3 kommer alla elever att sluta 13:45 då jag ska iväg sista timmen.

Läxor:

Åk 2: Matematikblad.

Åk 3: Multiplikationstabell 2 (se enskilt blad).

Trevlig helg önskar Emilia.


________________
Vecka 11

Hej på er!

I måndags tog vi emot vår nya klasskompis som var varmt välkommen till oss

Veckan började med att nationella proven drog igång för årskurs 3. Vi startade med matematik-delen efter elevernas önskemål. Det har hittills gått väldigt bra, jag är så stolt över barnen! Jag har rättat löpande så att eleverna hela tiden kunnat ha koll på hur det gått för dem. Nästa vecka kommer vi att göra de sista proven i matematik och kommer sedan troligtvis att ta en vecka ”ledigt” innan vi kör igång med svenskan.

Nu är utvecklingssamtalen så gott som avklarade och jag vill tacka för alla trevliga och givande samtal! Ni är toppen! Nu när utvecklingssamtalen börjar bli klara så kommer vi att börja fara iväg på utflykter igen på våra utedagar.

Den här veckan stack barnen iväg till Lida för inomhusidrott, jag fick positiv feedback från idrottsledarna som var nöjda med idrottslektionen.

Under torsdagen delade jag ut nya skrivböcker till barnen. Vi ska nu komma igång att arbeta mer med olika texttyper. Först ut blev att skriva en saga eller om ett minne. Därefter så har vi arbetat med instruktionstexter. Barnen fick i uppgift att skriva en instruktion för hur man borstar tänderna. Instruktionen skulle skrivas till en utomjording som aldrig sett en tandborste. Instruktionen skulle innehålla en lämplig rubrik, en materialförteckning och instruktionen skulle numreras i olika steg.

Vi avslutade veckan med att arbeta med Grön Flagg/NO (biologi, djur och natur). Barnen har fått ett nytt arbetsmaterial i form av en arbetsbok med tillhörande läsebok som handlar om just djur och natur.
eno

Läxfri vecka.

Trevlig helg önskar Emilia.

Veckobrev vecka 10, åk 2-3

Hej! Den här veckan har vi haft en sådan där vanlig vecka som man kan behöva ha ibland. Vi har arbetat vidare med läsförståelse, par-läsning, i våra matematikböcker och så har vi haft klassråd samt skolråd. Den här veckan var vi kvar på skolan under vår utedag eftersom det är utvecklingssamtal den här veckan och nästa.

Under måndagen arbetade vi med insekter i Grön Flagg/NO(biologi). Eleverna har fått arbeta i grupp och läsa faktatexter, skriva tankekartor och utifrån dessa skriva egna texter om de insekter de valt.

Under torsdagen hade vi leksaksdag, väldigt mysigt.

Jag har gått igenom nationella proven med årskurs 3 den här veckan genom att vi har tittat på gamla nationella prov. Jag fick en väldigt bra magkänsla eftersom eleverna verkade tycka att proven kändes lätta. Så nu är vi taggade inför att köra igång förhoppningsvis redan nästa vecka.

Läxa för åk 2: Läsläxa.

Läxa för åk 3: Öva inför nationella proven i MA på Bingel.

Nästa vecka kommer vi att få en ny klasskamrat till vår klass. En kille som kommer att börja i årskurs 2. Eleverna är informerade och två stycken ur vår klass kommer att vara hans faddrar och se till att han visas runt ordentligt på måndag.

Obs: För de som har skolskjuts eller önskar skolskjuts ska ansökan vara inne senast månadsskiftet mars/april (se Haninge kommuns hemsida).

Trevlig helg önskar Emilia.

Veckobrev vecka 8, åk 2-3

Hej på er! Sista veckan innan sportlov! Den här veckan har utvecklingssamtalen dragit igång och kommer att fortsätta efter lovet.

Den här veckan har vi gjort en individuell övning i läsförståelse. I tisdags så åkte barnen iväg till Lidahallen för inne-idrott. Under onsdagen var vi iväg till Hammarbyängen, vi repeterade lövträd och barrträd på vintern, klorofyll och började att prata om hur olika djur övervintrar. Vi avslutade med att titta efter djurspår, leka en gemensam lek, äta frukt och ha lite frilek i lekparken innan vi åkte tillbaka till skolan. Onsdag eftermiddag hade vi engelska, eleverna fick bland annat i grupp testa på att slå efter ord i svensk-engelska lexikon.

Torsdagen var vi iväg till Rudan. Styrke-övningar och sammarbetsövningar. Vi grillade hamburgare och lekte fritt. Vädret var på topp!
e v8

Sportlovsläxa: Läsa en god bok

Önskar er alla en trevlig helg! / Emilia.

Veckobrev vecka 7, åk 2-3

Hej på er! Tänkte bara börja med att ursäkta att det inte kom något veckobrev i fredags, med anledning att jag var sjuk. Under förra veckan arbetade vi klart med SO, kristendomen. Vi kollade som avslutning på ett avsnitt av Bullerbyn och kikade på skillnader i skol och hemmiljö, då och nu. Under resten av veckan har Linda och Kenny varit med barnen.

Den här veckan har jag börjat att gå igenom med årskurs tre inför nationella proven i matematik. Nästa vecka kommer barnen att få arbeta inför nationella med hjälp av bingel samt gamla nationella prov. Vi kommer också att gå igenom inför nationella proven i Svenska.

I onsdags firade vi alla hjärtans dag allt vad vi orkade. Vi startade dagen med gemensam utelek innan vi gick in och såg på film, åt vår frukt, pysslade, lyssnade på musik och åt geléhjärtan. Vi avslutade onsdagen med att fortsätta samla engelska ord (nu har vi kört närmre 700 km med vår bil på väg mot London) och spela bingel. Den sista timman för åk 3 blev sång-tid, vi tränade in två nya engelska låtar och repeterade de gamla låtarna vi lärt oss sedan tidigare.

Den här veckan har vi i helklass arbetat med långa ord i svenska, vi har gått igenom orden tillsammans och övat på att skriva dessa i meningar.

Fredagen blev en arbeta-klart dag och barnen fick också ett litet test i fotosyntesen när vi arbetade med Grön Flagg. De har fått måla och använda sig av pilar och ord för att visa hur fotosyntesen går till.
e7

Svårt att se på en sådan här liten bild, men här har ni världens snyggaste bilder av fotosyntesen!

Obs: På måndag stänger skola och fritidshem klockan 16.

Idrottsdag på Rudan nästa vecka på tors 22/2. Vi kommer att grilla. Ta med en frukt och något att dricka (ej innehållande socker). Om någon förälder vill följa med oss så är vi tacksamma, maila mig i så fall.

Nästa vecka börjar utvecklingssamtalen för de barn som har syskon på skolan (ej i fsk).

Trevlig helg önskar Emilia.

Veckobrev vecka 5, åk 2-3

Hej! Den här veckan har åk 3 arbetat med läsförståelse tillsammans, vi har läst högt tillsammans och svarat på frågor enskilt. Vi har haft matte tillsammans med Linus i helklass och han har haft genomgång i positionssystemet.

Åk 3 har fått lära åk 2 våra engelsklåtar och vi har sjungit tillsammans.

Vi avrundade veckan med att arbeta med fotosyntesen och olika livscykler i Grön Flagg, vi såg ett par kortare filmer och jag körde en powerpointpresentation. Vi avslutade med att repetera ekosystemtjänster som var förra veckans arbetsområde.

Vi har fått nya hyllor till klassrummet och barnen har flyttat in med sina saker. Vi är såå nöjda! Nu blir det lite lättare för barnen att få fram pärmarna när vi ska sätta in papper samt få fram sina arbetsböcker, vilket jag tycker är toppen!
e5

Jag vill tacka alla barn och föräldrar som bakat, skänkt loppis-grejer samt kommit och handlat av oss! Vi landade på 3268: – och har nu möjlighet att göra lite annat kul under vårterminen utöver Tom Tits, jag kommer att återkoppla så att ni ser var pengarna tar vägen undan för undan.

Läxa: Valfritt; tyst läsning eller högläsning för vuxen.

Trevlig helg önskar Emilia.
______________________________________

Veckobrev vecka 4, åk 2-3

Hej! Den här veckan har vi arbetat med Grekisk Mytologi. Vi har kikat på de viktigaste gudarna, sett på Herkules och jag har läst historien om Akilles för barnen. Vi pratade lite om Akilleshälen och hur det uttrycket används av oss idag. Vi kom också in på den Trojanska hästen som har gett namn åt ett datavirus.

Under onsdagen valde vi att stanna kvar på skolan på vår utedag. Vi arbetade med vår naturruta, hade lite utelek och såg på en film – Prinsen av Egypten. Filmen startade igång lite diskussion om slavar, gudar och olika religioner. Vi jämförde de gamla Egypternas gudar med våra gudar från Nordisk mytologi men också med gudarna från den Grekiska Mytologin (antiken) som vi arbetade med under veckan. Vi avrundade onsdagen med engelska. Vi fortsatte att samla engelska ord och är nu uppe i 250 ord (förra veckan 170), så vår bil har nu kört en fjärdedel på väg mot London. Vi körde sedan Bingel på iPad, bingo med meningar och ord och treorna fortsatte med sina låtar, den här veckan med en ny låt. Så stolta barn ville sjunga för mig till enbart den instrumentala låt-versionen.

Vi avrundade veckan med högläsning för varandra, två och två. Det blev en väldigt mysig stund. Som sista grej innan vi tog helg så startade vi igång Grön Flagg igen. Vi har fortfarande tema Djur och Natur och har arbetat klart med två underteman nu – Friluftsliv samt Klimat. Sista undertemat som kommer att ligga nu under VT kommer att vara Näringskedjor. Vi kommer att arbeta med ekosystemtjänster, djur + insekter i närmiljön, vi kommer att ha fjärilslarver i klassrummet, bygga insektshotell, arbeta med olika livscykler samt med fotosyntesen. Jag har gått igenom planeringen med eleverna och vi har kikat på vilka mål vi ska uppfylla.

Nu på onsdag 31/1 har vi vår loppis för att få in pengar till vår klassresa, sista chansen att lämna in bakverk eller loppis-prylar (om man har möjlighet) på tis. I vårt hemklassrum, kl. 7:30–08.00 samt 7.45–16.00.  Hittills har vi fått in 253 kr för att ett par barn i klassen har bakat och sålt på sin fritid. Vi har också fått in en hel del saker till loppisen från några stycken. Toppen! Varmt välkomna på ons!

En liten önskan: Om någon av er har längdskidor eller pjäxor som ni vill bli av med, så tar skolan tacksamt emot dessa. Vi hoppas att kunna genomföra en idrottsdag med vintertema framöver.

Läxa: Läsläxa (högläsning för vuxen).

Trevlig helg önskar Emilia.
______________________
Veckobrev vecka 3, åk 2-3

Hej på er! Vi inledde veckan med klassråd och skolråd. Barnen turas om att vara ordförande och sekreterare.

Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med stop! Min kropp! Vi har målat varsin kropp där vi markerade med rött på de ställen vi inte vill bli tagna på samt med grönt på de ställen som känns bra. Vi har läst en bok om en flicka som lär sig att säga ifrån samt be om hjälp när hennes kompis storebror gör tokiga saker och vi har pratat om bra och dåliga hemligheter. Vi avrundade vänskapsveckorna med att måla av och klippa ut varsin hand som vi samlade tillsammans på en vägg, då vi alla behövs för att göra vår klass komplett!

Under onsdagen hade vi storsamling tillsammans hela skolan. Vi pratade om kränkningar och vi lärare spelade upp ett rollspel för barnen. Därefter for vi iväg till biblioteket, mysigt! Den här veckan har åk 2-3 arbetat mycket med ordkunskap/ordförståelse i SV.

Den här terminen kommer engelskan att ligga på onsdagar och vi kommer att köra dubbeltimme för åk 2 och trippeltimme för åk 3. Vi har startat upp ett nytt projekt som vi kallar projekt London. Under terminens gång ska vi lära oss 1000 ord tillsammans i klassen och lyckas köra med en liten leksaks-bil de 1900 kilometrarna från Stockholm till London. Vi skriver ner alla ord vi kan och har hittills samlat ihop 170 ord och lyckats ta oss 323 km då varje ord är värt 1,9 km. Vi kommer att arbeta på olika sätt (sång, dialoger, film, ipads, hörövningar, högläsning med bilder, lek och instruktioner) och avsluta projektet med en pjäs. I åk 3 har vi kommit igång att sjunga på engelska.
e3e3 1

e3 2

Veckans läxa: Engelska låneord.

Obs: De elever i åk 3 som har slöjd och åker buss kommer att ta 4-bussen på tisdagar för att inte missa lektionstid.

Nästa vecka: Månd: Skolan stänger 16.

 

Trevlig helg önskar Emilia.
_______
Veckobrev vecka 2, åk 2-3

Hej på er!

Måndagen var ledig för studiedag. Tisdagen var skolan igång igen och vi välkomnade terminen med att starta igång två vänskapsveckor, denna och nästa. Den här terminen inriktar sig spår 2 på mobbing/utfrysning/trakasserier samt Stop! Min kropp! (sexuella övergrepp/handlingar). Vi har under veckan sett filmklipp om mobbing och utfrysning och pausat och pratat om vad som gick tokigt och vad som hade kunnat göras istället. Vi har med hjälp av PowerPoint pratat om olika typer av mobbing, skolans ansvar samt vikten av att säga ifrån eller att gå till en vuxen. Vi avrundade med att sätta oss i en kudd-ring på golvet och prata om personlig sfär och med hjälp av en övning tagit reda på hur nära var och en av oss vill ha andra människor. Vi kom då också fram till att det kan variera mycket beroende på vilka personer det gäller och att man inte måste kramas eller vara nära om man inte vill. Vikten av att respektera ett nej men också att våga säga ifrån.

Under veckan har vi också kommit fram till att vi ska åka till Tom Tits och jag har skickat ut information till er (mer info kommer framöver). Kul att se att ni tillsammans med barnen redan har engagerat er. Både pengar för sålt fikabröd samt loppis-prylar har kommit in! Toppen!

Vi har ägnat veckans lektioner i SV till att repetera, t.ex. vokaler, synonymer, motsatsord, tankekartor osv samt till eget skrivande. Veckans MA-lektioner har gått till att arbeta klart och rätta det sista inför nästa vecka då vi startar upp på nytt igen.

Under onsdagen åkte vi iväg till Åbyparken, vi lekte, körde en lek med boll och värmde saft på spritkök.

Läxfritt den här veckan.

Obs: Förvarnar redan nu om att det är 16-dag den 22/1.

Trevlig helg önskar Emilia.

V2 E

Kalla utflykter kräver varm saft

___________________________________

Veckobrev vecka 51 Åk 2-3

Hej på er! Den här veckan har vi avslutat Grön Flagg-arbetet med att utvärdera. Vi har även avrundat arbetet i Nordisk mytologi med att gå igenom vart namnen på våra veckodagar kommer ifrån samt att utvärdera.

Under tisdagen serverade Janne en helt otrolig jullunch!

Onsdagen pysslade vi, lyssnade på musik och rättade klart matematikböckerna.

Torsdagen avslutade vi med julsaga som lästes av tomtemor framför öppen brasa, dans kring granen (stort tack till Lars som spelade gitarr) och julfika i de respektive klassrummen. Nu har vi önskat varandra en god jul och ett gott nytt åt och på återseende den 9e januari.

Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år och tack för ett gott samarbete under den gångna terminen.

/ Emilia.

Veckobrev vecka 50 åk 2-3

Hej! Den här veckan inledde vi med att baka pepparkakor, lussekatter, binda kransar, göra fras samt julpyssla. Vi grillade hamburgare till lunch och avrundade dagen med att jobba med Grön Flagg. Den här veckan gick veckans Grön Flagg-arbete ut på att förbereda intervjufrågor i grupp till köket. Under onsdagen turades barnen sedan om att intervjua Janne. Vi hade en mejerigrupp, en mellisgrupp, en frukt & grönt-grupp samt en lunchgrupp.

Tisdagen hade vi ett tappert Luciatåg som sjöng så vackert för oss trots att vädret inte var helt på vår sida.

Under onsdagen såg vi en julfilm tillsammans med spår 3 och åt julgröt och mjukt bröd med pålägg till lunch, mysigt! Barnen fick också avsluta bildprojektet i Nordisk mytologi. Nedan på bild kan ni se Asgård, Midgård, Utgård, Bifrost, gudarna, Ask &
Embla, djuren och Yggdrasil.
e50
e502e50lusseb

Vi avrundade veckan med att i grupper presentera vårt arbete i klimat under de senaste fem veckorna för de andra klasserna. Spår 2 gjorde mycket bra ifrån sig!

Hoppas på fler friska barn under nästa vecka och skickar därför ett krya på till alla sjuklingar!

Läxa: På lösblad.

Nästa vecka: måndag 18/12: Skola och fritidshem stänger kl. 16.

Tisdag 19/12: Jullunch.

Torsdag 21/12: Julavslutning.

Trevlig helg önskar Emilia.
________________________________________
Veckobrev vecka 49 åk 2-3

Hej! Den här veckan var skola och fritidshem stängt under måndagen då skolans personal hade studiedag. Tisdagen var barnen iväg och åkte skridskor! Under tis-tors var jag sjuk och Linda och Linus har varit med barnen. Spår 2 hade äran att få göra pepparkaksdeg till hela skolan inför måndagens bak. I övrigt så har det varit lektioner som vanligt, ett besök in till spår 3 för att se på lilla aktuellt och även lite matematikspel. Barnen har även fortsatt bildprojektet i nordisk mytologi.

Under fredagen var jag tillbaka och vi inledde morgonen med genrep inför Lucia. Efter vår rast, frukt och lässtund tittade vi på två avsnitt av vår serie Odens rike.

Läxa: Högläsning för vuxen.

epkak
Pepparkaksdeg gjord av spår 2.

Obs:

Vi vill påminna om att de barn som åker buss till och från skolan måste ha reflex på sig så att de syns i mörkret.

På måndag förbereder vi inför lucia, de som ska vara stjärngossar måste ha med sig strut till skolan. Lingonriset till tärnkransarna skulle lämnas in idag, de som vill vara tärnor måste därför ha med sig detta absolut senast på måndag. Barnen får ha med sig egna kavlar, förkläden och pepparkaksformar.

På tisdag startar luciafirandet kl. 8.00, barnen lämnas på skolan färdigklädda senast kl. 7.45.

Sista skoldagen för terminen är torsdagen den 21/12, den dagen slutar alla kl. 9.45 och därefter är det fritids för de som har anmält det, resten åker hem. Skolan börjar igen på tisdagen den 9/1 eftersom det är studiedag på måndagen den 8/1, vilket innebär att skolan är stängd.

Trevlig helg önskar Emilia.
____________________
Veckobrev vecka 48 åk 2-3

Hej på er! Den här veckan har vi startat upp ett arbete i Nordisk mytologi. Vi har tittat på en serie som heter Odens rike och diskuterat i helklass, men även vävt ihop arbetet och arbetat ämnesövergripande med Lycille på hennes bildtimme. På bilden skapar vi nu världsträdet, Asgård, Midgård och Utgård samt alla gudar, djur, jättar och de första människorna. Vi arbetar med hönsnät och gips, med lera, tyger, med naturmaterial och med färg och kommer att jobba vidare nästa vecka.

Veckans Grön Flagg-arbete gick ut på att barnen i grupp fick använda sig av en Co2-kalkylator online. De kunde då dra olika livsmedel till en tallrik och se hur stor klimatpåverkan de har och jämföra med andra livsmedel. Hemsidan jämför utsläppen med hur många km man kan köra med en bil. Grupperna fick i uppdrag att skapa en måltid enligt tallriksmodellen och fick sedan redovisa i helklass för varandra.

Under onsdagen var åk 2 kvar på skolan tillsammans med Linda och tillverkade luftballonger och spelade naturbingo och åk 3 åkte med mig till Västerhaninge och tog en promenad bort till Jordbro. Vi kikade lite på galgstenen som finns där och pratade lite om hur den mänskliga utvecklingen hela tiden går framåt och att vi numera hanterar brott på andra sätt i många delar av världen. Vi tog bussen tillbaka till Åbyplan och passade på att äta kaka och leka i Åbyparken en stund innan vi for tillbaka till skolan.

Under torsdagen var jag borta och då var Linda med barnen, de körde ritlek och läsförståelse och hade en mysig dag tillsammans.

Obs: Nu på måndag 4/12 så är skola och fritidshem stängt!

Tisdag 5/12 har vi skridskodag (se information som jag mailade ut i tisdags).

e48e481
Yggdrasil och berg in the making.

Trevlig helg önskar Emilia.
____________________________________________

Veckobrev vecka 47 åk 2-3

Hej! Den här veckan har vi pratat om en författare som hette Ivar Lo Johansson och som faktiskt har gått i den skolbyggnad som idag är Västra Ekoskolan. Hans staty finns i Tungelsta så under onsdagen åkte vi och kikade på den och avslutade med att leka i Tungelstaparken.

Årskurs 2 har den här veckan haft genomgång i och arbetat med motsatsord.

Skolsköterskan Jenny kom in till oss i veckan och informerade inför sprutan som eleverna i åk 2 snart kommer att ta.

Fredagen avrundade vi med att ha gemensam städdag på skolan. Spår 2 fick i uppgift att tömma en kompost som var klar (d.v.s. att den var fylld av fin jord). Kul att köra med skottkärra tyckte många. Jag blev dessutom extremt glad när eleverna själva gick in och tvättade händerna, hämtade dukvagnen hos Janne, dukade och satte igång att äta då jag behövde fixa klart det sista i komposten. Fick en tår i ögat när jag kom in och såg att de så fint satt och åt allesammans och att ljudnivån var okej. Märks att de börjar bli stora nu!

Tack till de föräldrar som ställde upp och körde barnen till Lidahallen, vi är väldigt tacksamma för det! Nästa vecka återgår det till att vara vanliga idrottslektioner på skolan igen.

Läxa: Lösblad, läsförståelse eller läsförståelse kombinerat med ma. Önskas åter på tors 30/11.

Obs, Tidig information:

4/12 är det studiedag på skolan. Både skola och fritids är stängt.

5/12 är det skridskodag. Matsäck med. Mer information går ut nästa vecka. Men kika gärna redan nu att skridskor finns och att de fortfarande passar.
e48ivare481e482e483

Önskar er en trevlig helg/ Emilia.

Veckobrev vecka 46 årskurs 2-3

Hej! Vi startade upp den här veckan med att fortsätta vårt Grön Flagg-arbete med att arbeta i grupp och skriva och måla saker som barnen själva kan göra för att minska klimatpåverkan, barnen kom med många kloka idéer och tankar! Den här veckan for vi iväg till biblioteket och lånade böcker under vår utedag. Passande eftersom det var nationella läsdagen dagen därpå. När vi satt på bussen mot biblioteket hittade barnen gosedjuret Tod på bussen som en åk 2 i Tyresö skickat ut på äventyr. Gosedjuret hade en lapp kring benet med adress till deras skola och med en önskan om att få ett brev från de som hittade Tod som talade om vilket äventyr Tod hamnat på och med en önskan om att sedan lämna honom vidare. Vi tog med honom till oss och skrev sedan tillsammans i klassen ett brev och önskade oss då också ett brev tillbaka, spännande! Vi lämnade sedan av Tod i Lida idrottshall och har önskat honom en fortsatt trevlig resa J!

Den här veckan var det dags för årskurs 2 att få testa bingel, väldigt glada ungar! Årskurs 3 har fått börja öva matematik inför nationella proven på Bingel, toppen! Årskurs 3 har också haft ett läsförståelsetest i engelska (bedömningsportalens test, skolverket).

Den här veckan har det varit idrott i Lidahallen, klassråd samt skolråd. Nästa vecka är sista veckan som vi åker till Lida för idrott. Är det någon som skulle kunna ställa upp och köra barnen så vore det toppen, maila mig i så fall (11:15 från skolan och ca 13:30 från Lida).

En mysig sak som hände den här veckan var att jag överraskade eleverna med att möblera om klassrummet till fyra-bord och plockade upp bordsdukar, mysbelysning och kuddar. Så nu är det tänkt att vi ska mysa in vintern och så småningom även julen.

Fredagen avrundade vi med engelska, vi såg två avsnitt av ”pick a colour” och arbetade i våra arbetsböcker.

Under ons-fred denna vecka har vi haft Lucas med i vår klass (prao-elev i åk 8). Det har fungerat toppen. Han har hjälpt till i klassen samt lekt tillsammans med barnen under raster och på fritids.
e47e471

Tod.

Läxa: Läsförståelse eller matematik.

Obs: Nästa måndag är det 16-dag!

 

Trevlig helg önskar Emilia.
_____________________
Veckobrev vecka 45 åk 2-3

Hej! Den här veckan har vi gått över till delområde två i vårt Grön Flagg-arbete om djur och natur. Vi är nu klara med friluftsliv och går in på klimat. Eleverna har fått vara med och tittat på planeringen och de mål vi strävar mot. Vi startade upp med en Powerpoint om klimat och klimatsmart mat, diskuterade tillsammans och avslutade med att se en film.

Den här veckan har vi kört problemlösning tillsammans i klassen under en av våra matematiktimmar. Vi har övat på att anteckna information och måla upp lösningsförslag på elevernas egna whiteboardtavlor. Under onsdagen åkte vi hem till Linda! En helt fantastisk dag med korvgrill, utelek och fika framför vedkaminen.

Samtliga elever i årskurs 3 har nu fått börja arbeta med Bingel! Engagerade elever och en väldigt mysig engelsktimma hade vi.

Under torsdagen for eleverna iväg på redskapsgymnastik i Lidahallen.

Vi avrundade veckan med att tillsammans hela skolan hissa vår nya Grön Flagg-flagga och lyssna på Grön Flagg-sången.

Läxa: Matematikläxa (redan till på måndag), problemlösning, visa hur du tänker!

Obs: Nästa vecka kommer vi att få en prao-elev till oss på skolan. Han heter Lucas och går i 8:e klass. Han kommer att vara hos oss under två veckor. Ons-fred nästa vecka kommer han att vara inne hos oss i spår 2.
e451e45e46e46 1e462

e463

Trevlig helg önskar Emilia.