Just nu på fritids

Fritids stänger kl 16.00 en gång i månaden pga arbetsplatsträff

Mellanmål på fritidshemmet: Mellanmål serveras till elever som är inskrivna på skolans fritidshem/fritidsklubb. Mellanmålet serveras klockan 13.45 måndag till torsdag och 14.00 på fredagar.
Eleverna sitter på sin lunchplats och äter sitt mellanmål under de 20 minuter den varar. Därefter startas nya aktiviteter på fritidshemmet upp.

Upphittade och kvarglömda kläder

Ditt ansvar som förälder är att:

  • de tider som anges på fritidsavtalet är korrekta
  • det alltid finns uppdaterade telefonnummer där vi kan nå dig
  • om tid ändras, meddela personalen senast dagen innan ditt barn ska hämtas, ska gå hem själv eller ska hämtas av annan person
  • de yngre barnen, ur säkerhetssynpunkt, alltid hämtas om det är möjligt
  • informera ditt barn om att mobiltelefonen ska lämnas in till läraren på morgonen. Inga mobiler är tillåtna under skol- och fritidstid. Mobilerna låses in och hämtas ut innan hemgång.
    Om du av någon anledning behöver ringa ditt barn, prata alltid med personalen först!
  • se till att ditt barn alltid har kläder efter väder, samt extrakläder.

Upphittade och kvarglömda kläder

Kläder som personal och elever hittar på skolan lägger vi i backen för kvarglömda kläder. Du kan under veckan påminna ditt barn om att leta i backen efter det som saknas.

Backen tömmer vi varje fredag då innehållet hamnar i källaren. När kläderna hamnat i källaren får ni som föräldrar komma till skolan och leta.

I samband med luciafirande och skolavslutning lägger vi fram alla kvarglömda kläder för att barn och föräldrar ska kunna finna det som är borttappat. Därefter samlas resterande kläder ihop och skolan skänker dessa kläder till välgörenhetsorganisationer.

 

Lite bilder från allt lajbans vi har på fritids just nu.
img_0651 img_0652 img_0653 img_0654 img_0655

Eftersom vi i år överlåter åt er därhemma att ha semmelfest har fritids tillverkat lite semlor att i alla fall titta på…

Allahjärtansdagshjärtan i långa banor:

Tre i rad -en rolig rastaktivitet

Idag åkte vi kedjan. En lek som elevrena kommit på själva. Idag lyckades vi åka femton elever i samma kedja. Alla som åker åker på stjärtlapp och har hjälm på sig…  Jag lovar att jubelropen var höga när alla åkte ner tillsammans.

Här startar vi vår Extra-kompost för de andra är fulla. Det är kul att få den att snurra.

Ber att får presentera Olof från serien Frost. Nedan bilder där vi målar Olof i flaskfärger.

Fritids

Äntligen kom snön och våra stjärtlappar. Alla elever som ska åka iskana eller stjärtlapp ska ha med sig hjälm till skolan. Det är också viktigt att det finns dubbla vantar då vi är ute flera gånger om dagen. Ett tips är också att skriva namn i kläder och namna vantar. Vi ber också om hjälp att torka barnens skor, då de kan vara fuktiga efter dagens fysiska lekar. Vi bygger snöfästningar/snöborgar, snöhästar, stolar, snögubbar och andra olika skapelser. Att skapa i snö är både roligt och lärande för att få ihop det hela.

Inne har vi skapat fina bilder/porträtt av att riva silkespapper/papper. Vi har målat och skapat snögubbar. En dag lyssnade vi på hård och mjuk musik och eleverna fick måla sin egen känsla, det blev fantastiska bilder som går att beskåda på skolan. Vi har skapat collage med tema ¨Vänskap ¨som har varit vår röda tråd de första veckorna. De som ville har gjort kompisarmband och skapat egna smycken av pärlor och av diverse. Tillsammans har vi skapat en krans av händer med budskap om vänskap. I systugan skapar vi härliga vävar, påtningar och någon som provar på att virka.

Självklart har rollekar i ¨hemvrå¨ varit i full gång med resebyrå, hunddagis etc. Skapande i Lego och av kapallastavar har varit i full gång.


________________________
Veckobrev v. 42

Veckans tema

Höstens visar sig från sin bästa sida och vi passar på att arbeta med den. Det har tillverkats höstkransar och krattats löv. Veckans tema har varit ”Ljus och värme”. Vi har tänt ljus, gjort egna ljuslyktor och pappersljus, ljus med budskap. Arbetet kopplas till läroplanen LGR 11: ”Gemensamma erfarenheter och den sociala och kulturella värld som skolan utgör skapar utrymme och förutsättningar för ett lärande och en utveckling där olika kunskapsformer är delar av en helhet”. Nästa vecka arbetar vi vidare med detta genom Tema FN.

Uppföljning egna leksaker

Sen vi införde regeln att eleverna inte ska ta med sig egna leksaker till skolan så har konflikter minskat, fokus på lektionerna ökat och verksamheten på fritids inbjudit till nya kamrater.

Höstlov

Måndag är sista dag att lämna in fritidslappen för höstlovet. Vi vill veta om eleverna kommer att vara här (och vilka tider) eller lediga. Om ditt/dina barn är på fritids under veckan så vill vi att de kommer senast kl 8.45. Det är ingen skolskjuts under vecka 44.

Trevlig helg!

Christine, Lisa och Elisabeth


_____________________

Veckans tema är TROLL

Vårt mål är att få igång elevers fantasi kring att skapa fritt med egna figurer som mål och att utforska sagornas värld i text och bild. Under måndagen tillverkade vi Trolldeg tillsammans och läste av ett recept. Av trolldegen fick barnen skapa vad de ville resultatet målade de. sedan målades resultaten.

På måndagen fick de yngre eleverna höra en Trollsaga och rita troll som sedan klipptes ut och sattes upp på svart papper och finns nu att beskåda i Spår1.s hall.

Vi har lekt lekar som, ta svansen och Burken. Under torsdagen tränade vi på att hoppa hopprep och de som ville ha mer utmaning hoppade rep i olika banor. På bollplanen skapade alla eleverna gemensamt en motorik/hinderbana.

Eftersom veckan har varit ganska blöt har skolgården bjudit in till mycket vattenlek och fördämningar. Vi passar här på att påminna om att barnen behöver extra ombyte kläder med sig.

Trevlig Helg! 

 

Fritidsverksamheten vecka 40

Måndagen inledde vi med en fysisk gemensam sport så som brännboll. De yngre började för att få chans till att träna på reglerna, senare fylldes spelet på av de äldre eleverna. När brännbollen var slut ville vi spela Duckboll. De som inte var aktiva i bollspel lekte sina roll-lekar ute på skolgården medan vissa lekte i sandlådan, det var både affär och restaurang. Efter mellis skapade vi olika aktiviteter inomhus t ex. att lägga mönster efter beskrivning med pärlplattor. Dessutom har vi ritat och spelat spel.

Tisdagen: barnen ville åter spela Duckboll. Vi fick ihop ett stort antal barn som var med och hade kul tillsammans, några spelade Ruta på bollplanen där vi fick tillfälle att träna på att samsas om yta. Vi spelade kubb och lekte bagarstuga i sandlådan. De yngre fick göra rävansikten med Lisa av löv direkt efter lunch.

Onsdagen inledde fritids med aktiviteter i ”hemvrån” med rollekar och lego. Inne fortsatte aktiviteter så som att måla Mandala till klassisk musik och skapa pärlplattor fram till mellis. Alla lekte utomhus efter mellis. Dans med koreografi på utescenen, bagarstugan öppnades med sandkakor och eleverna intog olika rollekar fram tills det var dags att gå hem.

Torsdagen:  eleverna fick bygga molekyler av rockringar som man skulle ta sig igenom utan att rasera dem. Elisabeth testade och klarade sig på andra försöket. När vi byggt färdigt våra molekyler och tagit oss igenom dem och var nöjda med den övningen så började vi skapa Gubben och Fru höst. Vi plockade löv och växter från naturen som vi klistrade fast på en toarulle, klippte ut fötter och mun och klistrade fast ögon. Hår skapades av mossa och av ormbunkar.

Fredagen:  vi gjorde färdigt våra Mandalas, pärlplattor och teckningar. Dessutom fick barnen skapa mönster av äggskal.

______________________________

Fritidsverksamheten vecka 39

Under den här veckan kan vi nog säga att hösten kom till oss! Vi har haft en hel del regn och blåst. Under tisdagen sjönk temperaturen under nollstrecket.

Måndagen inleddes med ett riktigt busväder. Fram till mellis gjorde vi Papier March’e, lekte rollekar i dockvrån, spelade spel, lade pussel, ritade, gjorde pärlplattor och armband. När vi ätit vårt mellanmål klädde vi på oss, gick ut på gården och lekte ¨Burken¨ i regnet. De som inte ville vara med lekte affär/rollekar i skolträdgården och lekte med regnvattnet. När vi var lagom blöta gick vi in och spelade spel, ritade och hade en lugn eftermiddag fram till dagens slut.

Tisdagen var en av våra ”sextondagar” det är då vi stänger fritidshemmet tidigare för att hela skolans personal ska kunna vara med på gemensam APT. Tack för att vi kunde starta klockan fyra. Förskoleklassen skapade sina egna myrstackar av barr från skolgården och  med många sällsynta myrarter så som bl a. kärleksmyran. Sedan gick hela skolan ut och hade Motorikbanekull. Då bygger elever och personal en motorikbana av skolans idrottsmaterial och så leker vi kull i den. En lek som är mycket rolig, svettig, koncentrationskrävande, fysiskt och motoriskt tränande. Den var så rolig så den fick vara kvar under mellis och vi fortsatte leka ute i den tills fritids stängde.

Onsdagen var lite kyligare, en dag för både mössa och vantar. Förskoleklassen gjorde ett stort spindelnät som finns att beskåda i förskoleklassens rum. De äldre var inne före mellis och lekte affär med lådsaspengar och olika varor. Där fick de träna på att växla pengar och köpa varor av varandra. De som inte tillbringade sin tid där satte sig och målade med vattenfärg eller gjorde pärlplattor. Utomhus lekte vi ¨Burken¨, en lek som barnen önskar ofta, där det handlar om att hitta en bra gömma åt sig själv och sedan inte bli hittade utan att man hinner fram till ¨Burken¨ för att slippa ”ha den” nästa gång. På fritidstid erbjöds det läxläsning där några av våra elever gjorde sina läxor.

Torsdagen var mycket regnig! Blir så imponerad av barnen och deras glädje att kunna ha roligt när det regnar. Så länge vi lekte och hade kul så glömde vi totalt bort att det ösregnade och vi märkte först av regnet då vattendropparna rann inför tröjan. Vi lekte först Sista paret ut och sen lekte vi ”Under hökens vida vingar”. Tillsammans gjorde vi klappramsor och sen ville några gå in och leka medan ett gäng ville vara kvar ute. Vi pedagoger delade på oss så att en var innomhus och en var utomhus. Innomhus drog eleverna igång rollekar i dockvrån med dockor och dockkläder, bilbanor byggdes, legobyggen skapade och det ritades/målades och klippets popcornspåsar till bio-föreställningen som eleverna satt ihop själva. De äldre eleverna var inne och ritade Mandala, spelade spel och lade pussel. Ute i regnet lekte vi ¨Burken¨ igen då det var det de ville leka. Efter mellis fick alla gå ut och då blev vi ett större gäng som lekte ¨Burken¨. Har ni tid när ni kommer och hämtar så var gärna med och lek så får ni se hur kul det är!

Fredagen avnjöts i solen med olika boll-lekar och rollekar ute.

Vi behöver hjälp att torka barnens kläder hemma när det regnar mycket och kläderna är väldigt våta. Se till att det finns ombyte och strumpor. När kylan kommer kan mössa och vantar vara skönt att ha på skolan.

Vi önskar oss tomma toarullar och tomma/rena glasburkar.
__________________________
Fritidsverksamheten vecka 37/38

När fritidsverksamheten startade efter skolan på måndagen började vi vår tillverkning av en egen totempåle. Vi målade roliga, läskiga figurer, djur och olika figurer antingen direkt på kartonger eller på vitt papper som sedan klistrades på en kartong. Det blev en totempåle som är två meter hög. På bollplanen spelade vi fotboll före mellis. Efter mellis skapade vi en motorikbana på bollplanen, spelade kubb, lärde oss origami (vika figurer, djur etc. i papper) och fortsatte med vår totempåle.

Under tisdagen gjorde vi lyckoänglar och lekte Indianleken. Många elever blev hämtade tidigare för att senare återkomma till skolans aktivitetskväll.

Tillbaka på skolgården efter vår idrottsdag på Hanvedens IP, byggde vi en hinderbana på bollplanen. De som hade ork och lust kvar sprang fort runt skolhuset, det är så härligt med våra barn för de har en så härlig energi. Ute i solen satt vi också och spelade spel, ritade samt fortsatte med origami.

Efter samlingen under torsdagen lekte vi Indianleken. De flesta av de yngre barnen gillar att vi leker den på framsidan och att vi använder oss av skolträdgården för att kunna gömma oss för de ska smyga fram och hämta flaggor när trumman ljuder. Vi byggde upp en totempåle i vår indianlek, senare provade vi att bygga högt. Vår totempåle blev ännu högre än första gången, flera meter hög. Vi fick stå på bord och stolar för att nå upp. De som ville kunde stå i solen och måla på staffli. Idag målade vi två och två, men man kunde måla själv också. Annars är det väldigt trevligt och roligt att stå och kompismåla med en skolkamrat. På bollplanen byggdes det en hinderbana idag också och vi lekte den traditionella leken ”Burken”. Att leka Burken och gömma sig för den som ”har den” skapar sådan lust och glädje. Idag lånades kartongerna från Totempålen ut till att bygga en mur av som man kunde gömma sig bakom i leken Burken. Baksidan av skolhuset utnyttjas till dans och idag flyttades scenen till den sidan för att verkligen kunna sätta ihop olika danser med rörelser i takt till musik. De äldre barnen ger tips till de yngre om olika danssteg och armrörelser som de yngre senare utvecklar så det passar dem så som de vill ha det. Rollekar ute så som mamma-pappa-barn, affär och djuraffär leks i grupper över hela skolgården. Ett favoritställe är skolträdgården just nu. Eleverna blev lite upprörda under eftermiddagen då någon hade plockat bort skolans stora pumpa för den var ju inte färdig. Pumpan förvarar vi nu i utomhusförrådet fram till höstlovet. De vill att vi ska skära ut en figur i pumpan och tända ett ljus i den. Kan lysa upp lite i höstmörkret som snart är på väg in över Sverige.

Nästa vecka ska vi lära oss olika klappramsor, göra Papier-Marché och gubben Höst. Vi önskar oss lite toarullar och rena glasburkar till fritids, så har ni några över där hemma så lämna gärna in det!
Hälsningar Fritidspersonalen.


Fritidsverksamheten vecka 37

Veckan har varit full av aktiviteter utomhus med tema Indianer! Alla våra aktiviteter har vi genomfört ute i det fina höstvädret/sensommarvädret.

I måndags tillverkade vi indianhuvudbonader och introducerade en ny lek på vår skola. Leken kallas indianerna och den togs mot av eleverna med glädje och lust. Leken går ut på att man smyger fram från indiantältet till ett utvalt ställe där det ligger flaggor och som vaktas av spejare. Man kan smyga så länge indiantrumman ljuder, efter fem slag måste man gömma sig så inte spejarna ser en när de vänder sig om. Man ligger kvar där man gömt sig tills Indiantrumman ljuder igen. Ser spejaren dig så får man börja om från indiantältet. Leken fortsätter tills alla flaggor är slut. Leken lektes åldersblandat från förskoleklass till år 5.

Vi har lärt oss fläta (några behövde hjälp) trollsvansar som de har haft i sina fria lekar.

Vi har spelat Ruta med tennisboll (bytt ut fotbollen) vilket var mycket svårare och roligare tyckte en del av oss!

Vi har gemensamt textat och målat en skylt som täcker hela skolans framsida som vill påminna om Aktivtetskvällen på tisdag. Skylten har funnits framme som en aktivitet och lust till att måla har gjort att elever från förskoleklass till år 5 fått chans att måla på den. Du missar den inte om du åker förbi skolan!

Vi har lekt ¨Ge mig en vink¨, ¨Burken¨, bollat vägg etc.

Vi har sprungit runt skolan på tid, som är en av våra frivilliga aktiviteter.

Under torsdagen bakades det kakor/bullar till bageriet och lagades mat till restaurangen, djur, troll, tuggummin etc i Play-Doh lera. En aktivitet som startades klockan tolv på fritids och avslutades klockan fem. Då hade nästan alla haft tillfälle och lust att skapa något i leran. Det var bara leran och alla formar/verktyg som var kvar hela dagen, det var bara byte av elever och alla härliga samtalsämnen som byttes under dagen.

Vi hoppas på att under fredagen påbörja vår Totempåle och fortsätta med drömfångare under nästa vecka till vår lek Indianerna.

 

_______________

Fritids veckobrev v. 35

 Den här veckan började Lisa arbeta hos oss. Hon har fått bra kontakt med barnen, framförallt Spår 1 som hon arbetar mest med. Barnen har haft mycket fri lek på fritids för att vi pedagoger vill observera vad som intresserar barnen. Detta har lett till att barnen utforskat hela gården, hittat på egna lekar och träffat nya kompisar. Vi kommer framöver att erbjuda olika aktiviteter som barnen kan välja på om de vill delta i.

Under våra vänskapsveckor har vi lagt fokus på samarbetsövningar över årskurserna. Bland annat så har de äldre eleverna varit goda ledare för att introducera de yngre i olika bollspel. Att rita, måla och pärla lockar många barn. Det har skapat en mötesplats där de kan småprata och umgås på ett avslappnat sätt.

Vi ser fram emot att arbeta vidare med dessa fantastiska barn på Ekoskolan!

Christine, Elisabeth och Lisa

 

 

 

_______________

Fram till den 4 juli håller fritidshemmet öppet som vanligt sen tar vi semester i 4 veckor och öppnar åter den 4 augusti. Vi på fritids önskar alla en riktigt sköööön sommar!!!

Veckobrev fritids
Den här veckan på fritids har vi varit utomhus mycket och njutit av det soliga vädret. Eleverna i spår 1 tycker om att rita och leka med egna leksaker, dock gärna i skuggan. Flera tycker om att vara inne och leka med lego. Några elever i spår 2 är just nu i full gång att ordna ”Talang”, så många tränar på sina dans och shownummer, till musik. Pokemonkort och bollspel är andra populära aktiviteter. Vi ser att flera elever gärna hänger i smågrupper och bara pratar och umgås. Skolans tema, teknikvecka , har  även fortsatt under fritids. Flera elever har fortsatt att bygga på spår 2 och 3.s lådbilar.

Nästa vecka v 22
28/5 Semesterlappen in.
30/5 Klämdag (fritids har öppet för de som anmält behov av omsorg. (Stängt pga ”inga barn).

Kom ihåg! Vattenflaska och gärna solkräm.

Vecka 19
Den här veckan har förskoleklassen avslutat Alfonsteamat, som vi arbetat med sedan vecka 10. Vi har under de hör veckorna läst Alfons böcker med olika känsloteman som vi sedan pratat om, t ex om att vara rädd och hur det känns. Det har även handlat om hur en bra kompis kan vara. Under denna vecka har Linda vikarierat på fritids och har till största delen varit tillsammans med spår 2 och 3. s fritidselever. På tisdag den 13/5 är det fritidshemmens dag som firas i hela Sverige och det tänker vi uppärksamma med olika aktiviteter och lite extra lyxigt mellanmål. Syftet med dagen är bl a att lyfta fram att fritidshemmet har en viktig roll på skolan och att fritidshemmets verksamhet kan bidra till att skolan klarar sitt uppdrag och att eleverna når skolan alla kunskapsmål.

_______________________

Vecka 17
Den här veckan har bjudit på strålande vårväder. Verksamheten på fritids har till största del bedrivits utomhus. Populära aktiviteter har bl a varit sandlådelek, hopprep. kull och olika bollekar. En ny lek som heter General. och Spion har introducerats och den har blivit otroligt populär bland eleverna. En del tycker bara om att få sitta ner och prata, mysa i solen och att rita ute.

Kom ihåg att fritids stänger kl 16 på Tisdag den 29/4. Skola och fritids är stängt för planeringsdag den 30/4 .

Den 2/5 är fritids öppet för de elever som anmält omsorg.

___________________

Vecka 13.
Vi hoppas att våren får stanna och vi slipper mer snö.

Det är mycket spring i elevernas ben just nu, så vi kör ”Burken” ” Ge mig en vink”, ” Klätterboll” och Brännboll.
Även sandlådan är mycket attraktiv, där bygger och skapar barnen städer, borgar och fördämningar. Inomhus är det mycket bygg och skapa med lego. Resultatet av våra samarbetsövningar för år 2 den här veckan blev en stor och vacker Påfågel. Eleverna och Elisabeth målade den tillsammans med vattenfärg. Skolgården håller precis som oss andra på att tina uppå i värmen och det är ibland väldigt lerigt, då är överdragsbyxor och bra skor är bra att ha. Eleverna i spår 2 har fått fortsätta med sitt skolarbete att skriva berättelser även på fritids. Alltid lika roligt att se deras lust till skapande av text och bilder. På skolgården skapar vi tillsammans olika hopprepsövningar och lekar. Kompisbänken har inte utnyttjats lika mycket denna vecka för vi har haft så många nya lekar på gång. Hela skolgården fungerar numera som en Parkour-bana. Hälsningar Fritidspersonalen.

 

Några härliga soliga bilder från vecka 11

_________________

Vecka 10.
Nu känns det att våren nästan är här!
Det märks på eleverna som gärna vill vara ute. Utomhusaktiviteterna på fritids som varit populära denna vecka är: inte nudda bollen sist, långhopprep, duckboll, dans till musik och sandlådelek. Förskoleklassen har börjat ett Alfons Åberg tema då vi bla. läser en Alfonsbok och utifrån bokens känslotema pratar om den tillsammans. Detta tema kommer att pågå till påsklovet. Nu när det börjar bli varmare ute är det bra om eleverna har kläder som passar väderleken. De blir varma då de rör sig och springer mycket i aktiviteterna.
__________________________

Vecka 7

Nu när snön har försvunnit har eleverna börjat med sand och vattenlekar utomhus igen. En populär aktivitet den här veckan har varit dans och musik, både inom och utomhus. Det skapar glädje och mycket skratt. I spår 2 har det målats gips och gjorts alla hjärtans-dagkort. Även spår 1 har gjort alla hjärtans-dag presenter. Se gärna över ditt barns klädkorg så att där finns extra kläder.

Hälsningar Fritidspersonalen.

_______________________________

Vecka 4

Tema vänskap har även denna vecka präglat verksamheten på fritis med:
Spår 1 har påbörjat en gigantisk kompistavla där alla eleverna är avritade huller om buller. Vi håller nu på att färglägga det mönster som alla kroppar skapat i olika färger.
Spår 2 har även de skapat samarbetskonst. Det är fortsatt full aktivitet i pulkapacken. Trots att vår pulkabacke inte är speciellt lång eller hög så är det härligt att se hur mycket skoj eleverna har där tillsammans.

 

_______________________________

Vecka 2

Nu är fritids igång igen efter jullovet. Skolans tema –vänskap genomsyrar även fritidsverksamheten. Nya lekar och aktiviteter har introducerats i de olika spåren. Aktiviteter som bygger på samarbete, motorik och där en positiv gruppkänsla skapas. Ett nytt tusenbitars pussel har påbörjats vilket eleverna tycker är roligt och som skapar nya kompis konstellationer.
Nu har snön kommit igen och det är blött utomhus. Snälla –se till att flera ombyten finns här på skolan. Vi är fortfarande utomhus större delen av eftermiddagen och ditt barn har så mycket roligare och det är torrt och varmt.
Hälsningar Fritidspersonalen.

 

_______________________________

Obs på fredag den 20 december har skola och fritidshem stängt på grund av utvärdering och planering.

V 50
Snart väntar ett välbehövligt jullov för alla fritidselever.

Förskoleklassen har gjort klart sitt snölandskap som de blev oerhört nöjda med.

De senaste veckorna har skolans temaarbete även pläglat fritidsverksamheten. Eleverna har skapat Mofflor och moffelskog med stor entusiasm. De har skapat husdjur och hem till sina Mofflor på fritids. Vi har även fortsatt med julpussel.

Den snö som kom i början av veckan fick barnen att genast börja åka pulka och snökana. Vi har nu tagit bort sommarleksakerna för att ge plats till pulkor.

Vi påminner om att alla använder hjälm vid pulkaåkning och i iskanor.

Eleverna behöver ta med sig egen hjälm och pulka så snart vi får tillbaka snön.

Hälsningar Fritidspersonalen.
_______________________________

Fritids, vecka 48
Veckorna går fort och vi är nu inne i december månad.
Verksamheten på fritids varvas av både utomhus och inomhusakiviteter.
Förtisarna håller nu på att skapa ett snölandskap med snögubbar, tomtar mm. där de är delaktiga i vad som ska vara med och där de även tränas i samarbete. Det är otroligt roligt att vara med och se hur kreativa eleverna är och använder sin fantasi i skapandet.
Spår 2 har smygstartat med julpyssel där eleverna skapar fina tomtar, juldekorationer mm.
Under december månad kommer inneverksamhetenatt präglas av julpyssel både i spår ett och spår två.
Slutligen vill vi  påminna om att lämna in jullovslappen. -Fritidspersonalen.

 

_______________________________

Veckan som gick v39 ht 2013

Denna vecka har varit fylld av både inne och uteaktiviteter på fritids. Vi har upplevt att det är bra att dela upp eleverna i mindre grupper så alla får det utrymme de behöver för att växa och utveckla sin kreativitet. Spår 1 har lekt gemensamma lekar och haft bygg och konstruktionslek under  veckan. Förstisarna har både gått en minnespromenad där de skulle komma ihåg vad  de sett under promenaden och så har de haft kamratövningar där de tränat på samarbete. Aktiviteternas längd varierar efter ur grupperna orkar efter skoldagen. Spår 2 fortsätter med sina fasta aktiviteter med samarbetsövningar och pyssel.  År 2 pratade i måndags om hur man kan vare en bra vän , detta resulterade i en fin affisch/bild som de gjorde tillsammans, den finns att beskåda i grönarummet. I torsdags skapade vi ett höstträd där stammen var en avbild av hand och underarm.  Löven fick eleverna klippa ut av färgat papper. Vi övade att klippa och klistra, skapa bakgrund med horisont och hur det ser ut om hösten, svampar och flyttfåglar. Självklart fortsätter vi med  bollspel på eftermiddagen.

Hälsningar fritidspersonalen

 

_______________________________

Veckan  som gick v 38 ht2013

Den här veckan på fritids har präglats av mycket lek i sandlådan, med att bygga vattenbanor, pooler, hus och slott med mera.

Smash är en populär aktivitet där eleverna spelar över åldersgränserna.

Just nu tycker eleverna på fritids mycket om att vara ute och leka både fritt och i styrd verksamhet som, t ex. brännboll och duckboll.

Vi fortsätter med våra fasta aktiviteter, som innehåller fysiskt aktivitet och samarbete.

I torsdags då regnet öste ner under dagen var spår 1 inne och byggde med lego, mecano och tågbana, vilket uppskattades mycket av eleverna. tvåorna målade underbart vackra tavlor av /med höstlöv.

Tänk på att ditt barn behöver extra kläder nu när hösten är här med både regn och sol.

 

_______________________________

vt13

Sportlov!

Måndag tar vi det lugnt. Är inne och pysslar lite med det man vill. Njuter av det vackra vädret och åker pulka på skolgården. Till mellis grillar vi korv och pinnbröd.

Tisdag åker Annika och Elisabeth skridskor med de som vill. De som inte vill åka skridskor är kvar med Sanna och Fredrika och hittar på något kul.

Onsdag kanske vi åker skridskor igen, om barnen vill och orkar.

Torsdag gör vi pizza tillsammans och om det är fint väder så går vi till skojskogen.

På fredag får vi se vad vi hittar på för kul.

Trevligt sportlov!
/Fritids

 

_______________________________

Hej! Trots kylan så är vi ute mycket i backarna och åker pulka. Tänk på att klä barnen enligt ”flerskicktsprincipen”. D v s. med underställ och flera tröjor i lager. Tumvantar passar bättre än skidhandskar. Ditt barn behöver ha med sig pulka och hjälm. Det finns några få att låna men de räcker inte till. Inomhus spelar vi just nu spel och några tycker att pussel är roligt. Vi har gjort fint i Gröna rummet som nu är till för att läsa och skriva i samt att sitta och ta det lugnt i. -med öppen dörr… Vi har ganska kyliga golv så tofflor till barnen vore toppen! Vi passar på att vara ute mycket nu när vi har en riktig vinter. Hälsningar Fritidspersonalen.

 

_______________________________

Barnen har fullt upp, de bygger kojor, snölyktor, åker pulka och gräver i snön.
Snälla! se till att det finns extra kläder, vantar, strumpor, inneskor m.m. Barnen är ute i omgångar och kläderna hinner inte torka.
Kom ihåg jullovslappen, så vi kan planera lovet.
När vi är inne pysslas det,  målas  julkort, teckningar och julklappar i full fart. -De ska hinna bli färdiga till jul. Sen är det spel, mekano, pussel eller att krypa undan och prata med någon kompis som gäller. Många barn vill bara vara när de börjar bli trötta. Det har ju varit en termin full av aktiviteter både i skolan på fritids och hemma.

Och så till det viktigaste KOM IHÅG ATT TA MED HJÄLM TILL SKOLAN. VI HAR INGEN ATT LÅNA UT.

Hälsningar Fritidspersonalen.

 

_______________________________

Nu börjar det bli kallare utomhus.
Det vore bra om du kan se över ditt barns kläder.
Det börjar bli för kallt med galonisar. Ett varmare ombyte är bättre.
Barnen är utomhus fram till mellis och hoppar rep, spelar fotboll,
samlar och leker med löv, leker i sandlådan, med gosedjur, bakugan
och pokemon.
Efter mellis stannar många av barnen inomhus och då bygger de
med mekano, kapplastavar, gör pärlplattor, ritar m.m.
_______________________________

Torsdagen den 20 september hade vi arbetskväll på skolan. 
Då skapades det bl.a. nya ute-rum till barnen. Skolans kåtor/tält/tipis… har fått tältduk med fönster. Det var ett av tipsen vi fick från Naturskolans utomhuspedagog när han var här och hälsade på. Dessutom är det en av punkterna i vårt grönflaggarbete. Barnen har tillsammans byggt en egen motorik/hoppbana som de springer och hoppar i.  Vårt nystädade lekförråd har fått nya hyllor. En ny fotboll är inhandlad för just nu spelas det gärna boll på  grusplanen. Förstisarna har varit på äventyr i ”trollskogen” De större barnen har knytit apnäve (en knop). De yngre har lärt sig att fläta ”femfläta”,  så har du gamla garnrester som ligger ivägen där hemma tar vi gärna emot dem. Tvåorna har haft samarbetslekar och lekt gamla skolgårdlekar med sång och  lek. Tack o hej -leverpastej:) Fritidspersonalen

 

_______________________________

V 36. Full fart på fritids med mycket bollspel. Vi spelar fotboll, spökboll och ”inte nudda bollen sist”. Mycket utevistelse med olika lekar. Tänk på ombyten och kläder som passar för utelek och det väder som råder.

Hälsningar Fritidspersonalen.
Sanna, Fredrika, Elisabeth och Annika.


_______________________________

V. 35. Den här veckan har präglats av lek och pyssel, både inomhus och utomhus
Lekstugan och sandlådan är ”poppis”
Beyblades är en annan väldigt popular lek.
Inomhus är det just nu mest pärlplattor och armbandstillverkning som gäller.
”Inte nudda bollen sist” och brännboll får barnen att springa och röra på sig.
Obs! Snälla tänk på att barnen behöver flera ombyten. (Svensk sommar):)

Hälsningar Fritidspersonalen.
Sanna, Fredrika, Elisabeth och Annika.
_______________________________

V 34. De yngre barnen på skolan har nu lärt känna skolgården.
Det är mycket lek i åldersblandade grupper i både sandlåd
och lekstuga. En återkommande rolig lek ”inte nudda bollen sist”
är i full gång med både gamla och nya elever. Vi har också haft
samarbetsövningar, vi har spelat brännboll, pysslat, och spelat
air-hockey. De yngre barnen äter mellanmål i ”lilla huset” och
de 2 andra spåren i sina respektive klassrum. Det har varit en
härlig vecka fylld av förväntansfulla barn, glädje och lekar.

Hälsningar Fritidspersonalen.