Köket

I köket är det vår kock Janne som styr och ställer. På skolan är det ekologisk mat som gäller. Maten lagas så mycket från grundet det bara går. Kravmärkning eller rättvisemärkning finns på nästan alla burkar och paket, och leveranserna hit med råvarorna sker så sällan det bara går, allt för att skona miljön. Naturligtvis är vårt papper och alla våra städprodukter miljömärkta. Vi beställer en stor del av våra produkter från Servera, vilket ger oss en större garanti för allergisäkra varor och tillgång till en mängd kravmärkta och miljövänliga produkter. Matsedel hittar du längre ner på den här sidan. Dessutom finns den anslagen veckovis på skolan. Det lagas ca 85 portioner mat på skolan, varav just nu ca 20 procent är specialkost. Vi följer skolverkets riktlinjer för näringsriktig mat bl a genom att använda Skolmat Sveriges verktyg.

Matsedel
V 24
Mån 12
Korv och makaroner
Veg korv med makaroner
Tis 13
Panerad fisk med remouladsås och potatis
(Spår 2 och 3 grillar hamburgare hemma hos Maria).
Makaronigratäng
Ons 14
Skolavslutning
Spaghetti med köttfärssås
Spaghetti med Quornfärssås
Tor 15 Ingen skola bara fritids
Fredag studiedag skola och fritids stängt
Sommarfritids kommer att servera:
Köttbullar, tacos, tortillas, lax, panerad fisk, köttfärssås, korv , hamburgare, kycklinglårfilé, kycklingklubbor, pytt i panna, stroganoff mm.
Skolan stängd vecka 27, 28, 29 och 30

Salladsbuffé alla skoldagar med minst 5 olika sorter. Ofta någon sorts gryn, en bönsort eller fler, vitkålssallad i olika former och kanske en vanlig bladsallad

Köket förbehåller sig rätten att ändra allt.

Skolan och köket tar ett nytt kliv mot ett hållbarare samhälle

Köket börjar efter höstlovet att mäta hur mycket kött vi konsumerar. Vi mäter under två fyraveckors perioder med syfte att sen minska skolans köttkonsumtion. Många andra skolor inför en vegetarisk måltid per vecka. Västra Ekoskolan är redan där. Vi serverar en vegetarisk rätt som alla elever kan ta av varje dag. Nu kliver vi framåt och skär ner på mängden kött till alla rätter.

Köttkonsumtion: 8 veckor vårterminen 2017

V 6: 7 av 10 rätter vegetariska
1 korv, 1 kyckling och 1 fläskkött.
Total köttmängd 85*10 portioner. (850 portioner) 16.56 kg                            = 1,9.% kött.

V 7: 7 av 10 rätter vegetariska
1 korv och 2 fläskkött.
Total köttmängd 85*10 portioner. (850 portioner) 13.06 kg                            = 1,5% kött.

V 8: 6 av 10 rätter vegetariska
1 korv, 2 fläsk och 1 nötfärs
Total köttmängd 85*10 portioner. (850 portioner) 23.36 kg                            = 2,7% kött

V 9: 8 av 10 rätter vegetariska
1 hjortkött och 1 fläskkött
Total köttmängd 85*10 portioner. (850 portioner) 14.5 kg                              = 1,7% kött

V 11: 7 av 10 rätter vegetariska
1 korv, 1 hjort, och en kyckling.
Total köttmängd 85*10 portioner. (850 portioner) 19,6 kg                              = 2,3% kött

V 12: 8 av 10 rätter vegetariska
1 korv och 1 nötfärs
Total köttmängd 85*10 portioner. (850 portioner) 12,61 kg                            = 1,5% kött

V 13: 2 av 10 rätter vegetariska
1 kyckling och en fläskkött
Total köttmängd 85*10 portioner. (850 portioner) 19,56 kg                            = 1,1% kött

V 14: 4 av 10 rätter vegetariska
1 korv, 2 färs och en kyckling (Både kyckling och färs till tackobuffén)
Total köttmängd 85*10 portioner. (850 portioner) 26,56 kg                           = 3,1% kött

Totalt på 8 veckor och 6800 portioner mat. 145,81 kg kött = 2,1% kött

Så här såg matsedeln ut på vår Engelska vecka :
menu w 10

Prel matsedel i pdf

Önskematsveckan

Alla elever har fått önska sig en favoriträtt. Av dessa plockade jag ut de rätter som önskades mest.En måndag med köttbullar, tisdagens traditionella fisk ersattes med Lasagne och onsdagsrätten blev kycklinglår, torsdag fick eleverna äntligen sina pannkakor. Räknar man med plättar, våfflor och ugnspannkaka så var det den rätten eleverna önskat mest. En elev hade önskat soppa så det fick väl blir en skvätt innan pannkakorna. Naturligtvis avslutade vi veckan med Tacos…

Så här röstade barnen:
11st pannkaka/plättar/våfflor/ugnspannkaka
9st tacos, 5st lasagne, 2st kycklingben, 2st köttbullar, 2st toast,
1 av varje ville ha; utegryta, thai, sushi, efterrätt, potatisgratäng,
pasta carbonara, grönsakssoppa och hamburgare
_____________________________________________

Med hjälp av barnen och föräldrar odlar vi en del, olika från år till år i pallkragar i ”sinnenas trädgård”. Det har hittills resulterat i: majs, rädisor, potatis, sallad, paprika, chili, äpple, päron, krusbär, tomater, morötter, spritärtor, zuccini, gurka, rödbetor, solrosor och vackra blommor som, ringblommor och blåklint.

Frukost: Vill passa på att slå ett slag för frukost. Du anar inte hur mycket bättre ditt barn mår och hur mycket mer han/hon klarar att prestera på alla plan om han/hon äter frukost. Det sägs ju att man ska välja sina strider med barnen men, här är en strid
som jag tycker att man ska ta, för det kan forma hela ditt barns framtid. Jag pratade med mitt yngste ”barn” häromdagen (Jojje 28 och 195 i strumplästen). Han ville komma med ett förslag till skolledningen.  Han sa: Gör så att det blir lag på frukost i skolan och gymnastik varje dag. Det hade han äntligen förstått… Synd bara att det inte gick hem redan när han gick i skolan -suck…

__________________________________

Hem och konsumentkunskap
Stora delar av skolans hem och konsumentkunskap har vi koncentrerat till vårterminen med våra femmor. Då lär vi oss en väldig massa om vitaminer, fetter, mineraler, hygien och baskelusker. Dessutom brukar vi hinna med att laga en hel del god mat. I år startar vi upp vecka 10 på måndagseftermiddagar med några 45 minuterslektioner under några veckor fram till påsk, sen blir det ett par dagar matlagning i köket som vi avlutar med ytterligare några utvärderingslektioner.

Det blir ta mig katten bara bättre o bättre. Roligare och roligare med femmornas matlagningsdagar i hem och konsumentkunskapen. Det var fullt hus i köket i tre hela dagar med en hel massa matlagning och bakning. Vi hade tillsammans tränat länge på skolkökets speciella hygienregler så det var rena och hygienmedvetna elever som mötte köket med en intensiv nyfikenhet. De otroligt kreativa barnen snodde ihop så mycket mat att den övriga personalen inte trodde sina ögon.

Dag ett Bakade vi småfranska, roddade till en härlig Lasagne, rullade ett helt gäng med hemgjorda köttbullar, skalade potatis och stötte hemgjort potatismos, härligt kryddat med salt, peppar och muskotnöt. Det sparades inte på krutet utan vi såg till att dubbelpanera ett kilo rödspättafilé också, remouladsås därtill och så pressade vi nykokta potatisar rätt ner i serveringsskålen. Kladdkakan som bakades med omsorg smakade extra gott med den vispade grädden och det vackert pudrade florsockret ovanpå. Sen vankades det vegetariskt också. Inte mindre än en krämig och ljuvligt god morot och kesolasagne och saftiga morot och kikärtsbiffar. Det blev till och med en skål med rivna morötter. Även specialmaten fick sin plats i köket med mjölk och glutenfria köttbullar stekta med omsorg med ett gott potatismos gjort på havregrädde. Smaskens. Gissa om det gjordes stora ögon när vi dukade upp vagnsvis och barnen fick berätta för varandra hur de burit sig åt för att trolla till så mycket mat på knappa tre förmiddagstimmar.

Dag två var målet en härlig trerättersmiddag tillsammans vid ett vackert dukat bord, och javisst lyckades barnen med det…
Förrätten: Mini pizza tillagades från grunden med egenhändigt tillrörd pizzadeg, fint skuren skinka, hemgjord tomatsås med basilika, riven ost, champinjoner och ananas.

Varmrätten: Helstekt fläskfilé brässerad och stekt i ugn efter konstens alla regler, hemgjord bearnaisesås gjord på äkta smör och vispad för hand, MUMS!  Det skalades och klyftades potatis och morötter till Ugnsklyftpotatisen med morot och skivad lök. Smakade mer kan jag berätta.

Efterrättdags: Vad sägs om pannkaka (crepes) fyllda med björnbär och jordgubbar och pudrade med florsocker. Det var inga problem att trots fyllda magar, trycka ner ett par.

Jag hittade en magnumflaska Pommac som blivit över och den delade vi på. Jag vet att alla hade en trevlig och mysig middagslunch tillsammans.

Vi sparade undan en trerätters lunchmiddag till Annika som kom till ett nystädat kök för att ställa fram mellanmål till skolans elever. Hon blev jätteglad och lät sig väl smaka.

Återstår dag tre. Skolans duktiga femmor och jag lagade den smarrigaste Utomhusgrytan hittills.

Det stektes köttfärs, gjordes köttfärssås, kokades pasta, blandades Utomhusgryta till hela skolan.
Två av eleverna fick tillsammans med mig ansvaret att tillreda specialmaten. Det är den svåraste och noggrannaste delen i en skolkocks vardag. Där får det helt enkelt inte bli fel. Så noggrant som det sköttes den här dagen har det nog aldrig gjorts. Det skrevs på grytor och serveringskålar. Sattes på lock och det var en alldeles fantastisk ordning. Som om inte allt det har skulle ha räckt så hör och häpna. Vi gjorde fruktsallad till alla på skolan också. Så efter maten fick varje klassrum in en enorm glasskål fyllt med en underbar fruktsallad. Det var, äpple, apelsin, banan, kiwifrukt, ananas, druvor, melon och tillochmed jordgubbar. Ett jättebra tillfälle att lära eleverna hur man handskas med en kockkniv.

Barnen plockade undan allt, diskade och städade alla tre dagarna och det gjorde de alldeles fantastiskt bra. Tack säger en stolt kock och hemkunskapslärare.

Kocken har ordet

Måste få berätta om min arbetsplats, Västra ekoskolan.

Här jobbar ett gäng härliga, positiva, konstruktiva och alldeles fantastiska människor och jag, kocken Janne (kock och husfar). Jag har ibland helt vansinnigt roliga och definitivt alltid omväxlande dagar. Alla i personalen tillhör helt olika personligheter med starka viljor. Trots det eller snarare tack vare det, så samarbetar vi jättebra och är ett väl sammansvetsat gäng. Det finns en mycket god kompetens i personalgruppen som rektorn tar väl vara på. Sen är det ju inte helt fel: Att vi alla i personalen verkligen känner våra barn. Att inget barn tillåts vara anonym. Att alla betyder något. Att alla är viktiga.

I januari år 2000 kom jag direkt från en egen lunchrestaurang med ett liv i restaurang-branschen och hade ”bara” tränat på att lotsa mina egna tre numera vuxna ungar genom skolåren, Jag kan i alla fall lova att jag har hamnat rätt i tillvaron.Vilket jobb – vilken livskvalité. Att få jobba med barn i en liten skola som den här. Att känna att man kan fylla en uppgift. Påverka våra barns möjligheter till en bra framtid. Tja, vad kan man mer begära här i livet…

Barnen från årskurs F till 6 är riktiga personligheter utan något undantag. Ju längre tid jag arbetar här på skolan ju mer ser jag att uppskatta alla fantastiska stunder och nästan dagliga solskenshistorier. som när ett barn helt plötsligt förstår något nytt, kanske som när barnet läser för första gången. Det är ett fantastiskt brett spektra av olika individer mer eller mindre färgstarka som det är jättespännande att se växa upp. Ta det lilla 6 åriga barnet som artigt efter sin första måltid svarade på min fråga om maten smakade bra med: ” Det smakade bara lite bra”… Eller när när man helt plötsligt får en bamsekram och det visar sig vara av ett barn som gått ut femman för ett par år sedan som är och hälsar på. Det finns inga pengar i världen som kan slå känslan av att bry sig om eller att bli ”brydd” om.

Janne…