Ett sommarlov…

Så är då det efterlängtade sommarlovet här. Barnen både här på skolan på fritids och hemma kan äntligen få några dagar av oorganiserad lek och avkoppling. Vi på fritids tar det lugnt de första dagarna. Det kan kanske bli några utflykter i slutet av första veckan och kanske någon veckorna efter, men skolgården och skolan får vara de vanligaste lekplatserna.  Det är inte jättemånga barn anmälda till fritids. Den första veckan blir det väl ca 20 barn, sen dalar barnantalet så den sista veckan är det bara 5 barn anmälda till fritids. Personalen på fritids är ganska nöjda med den situationen. Att sista veckan innan semestern få gå på jobbet och jobba stressfritt med att ha skoj med några barn och städa i lokalerna är inte så dumt. Det blir en liten avtrappning inför ledigheten. Tycker själv att det kan vara lite pysmysigt att vara kvar på jobbet efter arbetstid och prata lite skit med personal och föräldrar. Själv sätter jag mig med alla bärbara datorer (ett 40 tal, med lite uppdatering och allmän fix och joxning. Har avsatt hela måndagen och halva tisdagen till ändamålet. Det blir lite städning i köket också men numera har jag hjälp av Hannah, så det får bli en liten planeringslista. Det jag har att se fram mot är att hemma måla hela huset invändigt och utvändigt. Ja lite målning i stallet också förstås. Tänker avsätta halva dagen till renovering av huset och den andra halvan till bad, glassätning och lite umgänge. Så här i planeringsstadiet verkar det funka i alla fall. Det har varit ett fantastiskt år på skolan. Våra femmor och sexor fick sin drömlärarinna och har därför nått oanade höjder i sina studier. Femmorna kom ju jättelångt i programmet Vi i femman. Skolan har för första året haft en sexa huserande i nya lokaler. Årskurs sex ska ha betyg och det har givit oss på skolan ett osökt tillfälle att förfina skolan och elevernas uppnådda mål. Eleverna har fått en större möjlighet att se hur de ska uppnå sina studiemål. Vi har helt enkelt blivit mycket mer strukturerade. Eleverna har på varje lektion kunnat se vilka mål de ska uppnå. Vi har även försökt att ge eleverna en insikt om vad de behöver göra på lektionerna för att uppnå de olika betygskriterierna. En enorm skillnad från tiden när jag gick i skolan. Då gjorde man som magistern sa till och med femman ungefär och sen lite mer tvärt om…Pratade med farbrorn som var min rektor i nian för några år sedan och han uttryckte spontant; Ja du Janne det blir tydligen folk av alla så småningom.